Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jite skrev:
MartinS skrev:En bil man inte känner fartgupp i om man håller 60km/h skulle inte jag vilja köra....
Volvo 740. Ca 63km/h på mätaren är optimalt. Säkert originaldämpare :)
Jag känner samma sak.

Fartgubb är riktigt irriterande runt 40-50 kmh. Om jag tar dom i +60 går det mycket bättre.
Jag läste häromdagen att i nya XC90, som har Haldex generation 5 (ja, utom versionen T8 då), har man fått problem med överhettning av kopplingen. Då stängs fyrhjulsdriften av, för att spara kopplingen.
Volvo har beslutat att lägga till två lameller till kopplingen, vilket om jag förstår det rätt innebär att när det gäller antalet lameller är man då tillbaka på vad Haldex generation 4 hade.

Ekonomer är det dyraste folk vi har.
apersson850 skrev:Jag läste häromdagen att i nya XC90, som har Haldex generation 5 (ja, utom versionen T8 då), har man fått problem med överhettning av kopplingen. Då stängs fyrhjulsdriften av, för att spara kopplingen.
Volvo har beslutat att lägga till två lameller till kopplingen, vilket om jag förstår det rätt innebär att när det gäller antalet lameller är man då tillbaka på vad Haldex generation 4 hade.

Väldigt intressant om det stämmer. Tycker det börjar verka generellt som att man sparar lite på komponenter.

Stefan Jacoby har ju också enligt ryckten sagt att han ger fan i vad begagnadköparen tycker om Volvo - det är nybilsköparen man ska ägna sig åt.

Det kan bli farligt för volvos image på sikt.
apersson850 skrev:Jag läste häromdagen att i nya XC90, som har Haldex generation 5 (ja, utom versionen T8 då), har man fått problem med överhettning av kopplingen. Då stängs fyrhjulsdriften av, för att spara kopplingen.

Honda gjorde ju samma sak i CR-V. Kopplingen blev överhettad direkt om man la på för mycket moment för fort så de "de-tunade" den till att ge typ 20% moment på bakhjulen... Blev ju ett jäkla ståhej när teknikens värld avslöjade detta för några månader sedan, eftersom Honda vid deras senaste test förberett en specialmjukvara för att lura dem, och nu när de testar ett nytt fordon visade det samma problem som den gamla CR-V:n utan bluffmjukvaran....
Jag håller verkligen helhjärtat med dig. Dessa förbannade besparingshetsare kommer holka ur varenda varumärke tills vi bara har kvar skit och lite sämre skit att välja mellan. Tyvärr är det ju nästan den situationen redan idag.
De gjorde samma sak till MY11B (iaf för XC60), man minskade antalet lameller i gen 4. Orsaken var inte då ekonomi utan viktbesparing och därmed minskade utsläpp.
Överhettningsskyddet finns i alla generationer av Haldex, men en tyngre bil genererar mer värme och femman är den generation som är låst längst tid, den justerar inte låsningen lika mycket som de tidigare generationerna.
bjornw skrev:De gjorde samma sak till MY11B (iaf för XC60), man minskade antalet lameller i gen 4. Orsaken var inte då ekonomi utan viktbesparing och därmed minskade utsläpp.
Överhettningsskyddet finns i alla generationer av Haldex, men en tyngre bil genererar mer värme och femman är den generation som är låst längst tid, den justerar inte låsningen lika mycket som de tidigare generationerna.

Gen 4 tom åm 11 är samma antal lameller Men på åm 2012 tog man bort 2 st För att i nästa steg släppa gen 5 med allt vad detta innebär

//Goose
Citat från Aftonbladets websida, där man skrev om provkörning av XC90 på en terrängbana i Spanien.
För att minimera risken att framhjulen spinner lös förspänner bilen fyrhjulsdriftsystemet, vilket gör att den alltid är fyrhjulsdriven i startögonblicket.

Och visst klarar vi de branta backarna med bravur, åtminstone till en början. Men efter många uppförskörningar upplever vi att allt mindre kraft skickas till bakhjulen och till slut kommer vi inte kommer upp alls. Vad hände här, frågar vi Volvo.

– När kopplingen är 300 grader varm minskas kraften till bakhjulen successivt för att vid 350 grader helt släppa, vilket vi gör för att skona systemet, berättar Johan Hallenus, direktör på Volvo Powertrain.

Men Johan betonar också att systemet har förstärkts i produktionsbilarna jämfört med de förseriebilar vi kör i Spanien, just för att det ska tåla högre påfrestningar och inte bli lika varmt.

– Vi har gått upp från sju till nio lameller i kopplingen.
bjornw skrev:Överhettningsskyddet finns i alla generationer av Haldex, men en tyngre bil genererar mer värme och femman är den generation som är låst längst tid, den justerar inte låsningen lika mycket som de tidigare generationerna.
Precis. Eftersom Gen 5 har slö hårdvara så får man kompensera genom att låta mjukvaran låsa i förväg i tid o otid, och dessutom hålla i länge, till på köpet kan den inte heller låsa till 100% på millisekunder utan det tar lite tid medans det slirar.

Det medför att slöheten genererar mycket mera värme än i Gen 4 som kunde låsa och släppa blixtsnabbt så en massa slirande i lamellerna undviks.

Det i kombination med färre lameller, minskad oljevolym och bortsparat oljefilter kan man ju fundera på vad det kommer att leda till,
  • 1
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
Köpråd V60 Recarge

den lilla batteriet kommer du ~2.5-4mil typ medans[…]

Hej Hur är det med Volvos laddhybrider skall[…]

Använd trodo.se eller aeromotors.se Febi Bil[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.

Har ni kollat att säkringen är hel, sv&a[…]