Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:Det är stor skillnad mellan att inte hålla med och att inte förstå.
Du hållar inte med om att xc70 är den bästa bil i världen och det viktigaste är att ha awd, ie kunde sätta 475 nm i asfalten.

Om du nu läser inlägget igen: har jag sagt det?

Ja/nej?
Jag upplever genom mitt yrke att många köper en bil och har inte en aning om
vad dom har köpt Vilket är skrämmande lägga X antal hundra tusen och inte bry sej eller veta vad man köper

AWD väljer man om man har behov av detta mer än 1 gång till fjällen o att sjösätta båten

//Gooose[/quote]

Jag har alltid undrat varför man kallar tvåhjuldrift för FWD (Four Wheel Drive), då blir det missförstånd.
Själv hade jag inte koll på vad de egentligen menade. Inte speciellt informativt av Volvo enligt min mening.

Men ok, när man köper bil så får man ju kolla ordentligt tycker man. Men Volvo får ta åt sig lite av skammen.
Att sätta hela 475Nm i backen men ändå ha en odramatisk upplevelse är ju bara skittråkigt...

Ungefär som att krydda med lite jalapeno och sedan på med gräddfil för att neutralisera.
Nä, bakändan får gärna sticka ut när man provocerar bilen. I min mening blir bilen lite roligare med dramatik!
least skrev:
Jag har alltid undrat varför man kallar tvåhjuldrift för FWD (Four Wheel Drive), då blir det missförstånd.
Va? FWD bör stå för Front Wheel Drive...
Precis, men i resten av universum så är det på engelska - four weel drive, varför skapa förvirring?
FWD avser Front Wheel Drive, RWD Rear Wheel Drive. På engelska förkortas traditionellt Four Wheel Drive som 4WD. Varianten All Wheel Drive, AWD, används typiskt för bilar som har allhjulsdrift "on demand", alltså arrangemang typ Haldexkopplingen. Förkortningen 4WD används mer om fordon som har möjlighet till mekanisk ständigt inkopplad fyrhjulsdrift som kan låsas mellan axlarna. Mer renodlade terrängfordon, alltså.
apersson850 skrev:För "nytillkomna läsare" (om det nu finns någon) så kör jag en repris på en bild på en situation som jag typiskt hamnar i flera gånger om året, och att slippa den där traktorn varje gång är värt vad AWD kostar för mig.

Bild
Aperson850

Hur fick du fast fästena för skopan på din XC ???

finns det något kitt :-DD

//Gooose
  • 1
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 130

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]