Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så för att sammanfatta ovan, AWD är verkningslös på motorväg och i säkerhetssyfte. Det är ju tyvärr den uppfattningen folk har när de köper funktionen. Sedan rusar de fram i slasken med en övertro på AWD och det som räddar dem i slutändan är antispinnen och inte AWD. Men visst skulle man kunna rikta en ärlig AWD kampanj, till den som har ett aktivt fritidsliv med husvagn och bor på landet. Just nu råder dessvärre uppfattningen "vill du åka säkert på vintern köp AWD" när det borde heta "vill du slippa fastna i vinter, köp AWD". För min del har jag aldrig fastnat, fått vattenplaning en gång, hävdes snyggt med antisladden, (dumkörning dessutom), drar en Statiolkärra ibland för att åka till tippen men tillbringar ett par månader varje sommar på europeiska vägar och vill ha låg förbrukning. På min gamla bil med Haldex3 rostade skiten igen då den aldrig användes. Fick renovera tramset innan jag kunde sälja bilen, blev dyrt. Så denna gången kände jag mig totalt övertygad om att den moderna VEA D4 och den moderna autlådan var ett mycket bättre alternativ än Volvos gamla restlager de försökte slänga på mig. Men innan Ni hoppar på mig, AWD är motiverat för rätt målgrupp.
Robbi skrev:Så för att sammanfatta ovan, AWD är verkningslös på motorväg och i säkerhetssyfte.
Gen4 är grym på motorväg, det är som att åka på räls. Gen5 är det "nog ibland", och efter en stund. Om den kan förutspå halka är den bra även uppe i fart, annars inte värst.
Robbi skrev:Så för att sammanfatta ovan, AWD är verkningslös på motorväg och i säkerhetssyfte. Det är ju tyvärr den uppfattningen folk har när de köper funktionen. Sedan rusar de fram i slasken med en övertro på AWD och det som räddar dem i slutändan är antispinnen och inte AWD. Men visst skulle man kunna rikta en ärlig AWD kampanj, till den som har ett aktivt fritidsliv med husvagn och bor på landet. Just nu råder dessvärre uppfattningen "vill du åka säkert på vintern köp AWD" när det borde heta "vill du slippa fastna i vinter, köp AWD". För min del har jag aldrig fastnat, fått vattenplaning en gång, hävdes snyggt med antisladden, (dumkörning dessutom), drar en Statiolkärra ibland för att åka till tippen men tillbringar ett par månader varje sommar på europeiska vägar och vill ha låg förbrukning. På min gamla bil med Haldex3 rostade skiten igen då den aldrig användes. Fick renovera tramset innan jag kunde sälja bilen, blev dyrt. Så denna gången kände jag mig totalt övertygad om att den moderna VEA D4 och den moderna autlådan var ett mycket bättre alternativ än Volvos gamla restlager de försökte slänga på mig. Men innan Ni hoppar på mig, AWD är motiverat för rätt målgrupp.
Är det egentligen en säkerhetsfunktion att awd förhindrar hjulsläp på motorväg???

Personligen har jag aldrig upplevd att få sladd för att framhjulen spinnar på motorväg. Jag har haft en s60 t5 och det var hjulsläpp typ hela tiden.

Däremot tycker jag det finns en liten risk på Haldex4 som kopplar snabbt in och ut - og därmed förändrar bilens dynamik väldigt snabbt. Det är väldigt tydligt på min 2009 xc60 och mindre farligt på min 2011 xc70 av någon anledning.
Att få sladd med bakvagnen över moddsträngar med en FWD bil är ju inte särskillt svårt. Nu reder ju ESP'n upp det allt som oftast, men det är ju bättre om det inte inträffar.
EjS skrev:
Är det egentligen en säkerhetsfunktion att awd förhindrar hjulsläp på motorväg???

Personligen har jag aldrig upplevd att få sladd för att framhjulen spinnar på motorväg. Jag har haft en s60 t5 och det var hjulsläpp typ hela tiden.

Däremot tycker jag det finns en liten risk på Haldex4 som kopplar snabbt in och ut - og därmed förändrar bilens dynamik väldigt snabbt. Det är väldigt tydligt på min 2009 xc60 och mindre farligt på min 2011 xc70 av någon anledning.
Tyvärr tror de flesta vardagssvensson att det är säkert på motorväg med AWD. Ser ju många med AWD som inte har nån koll på motorvägen och verkar tro att de inte kan åka av vägen. Säkert därför många också går på kampanjen med AWD. Min säljare sa på fullt allvar "klart du ska ha AWD så du kan rusa fram i snön".
MartinS skrev:Att få sladd med bakvagnen över moddsträngar med en FWD bil är ju inte särskillt svårt. Nu reder ju ESP'n upp det allt som oftast, men det är ju bättre om det inte inträffar.
Det kan du inte övertyga mig om.

Det är ju än lättare om det driver på bakhjulen.
Robbi skrev:Så för att sammanfatta ovan, AWD är verkningslös på motorväg och i säkerhetssyfte.

Nej AWD är inte verkningslös på motorväg, båda fungerar men Gen 4 är snabbare än Gen 5

Gen 4 fördelade över en del kraft till bakhjulen blixtsnabbt. Så bilen kunde behålla farten eller fortsätta accelererar kraftig trots halkan och utan sladd tendenser.

Gen 5 är långsammare och aktiverar antisladd/antispinn ett ögonblick innan Gen 5 hinner flytta över driv till bak, du märker det med att bilen spinner till ett ögonblick och tappar kraft / fart ett ögonblick innan det accelererar på igen.
Av Robbis inlägg verkar det som man väljer AWD av ett enda skäl. Kör man mycket bil så har man kanske 25 bra skäl att ha fyra drivande hjul, att en något korkad säljare endast motiverar valet med att kunna rusa fram i snön bekräftar bara en viss okunnighet som tyvärr många i den yrkeskåren dras med. Dock kommer man bara på dessa 25 goda skäl efter att ha bildat sig en egen erfarenhet, kommer man inte på ett enda gott skäl efter några tusen mil så är det ju tur att det finns 2-hjulsdrivna bilar att välja på nästa gång. Jag vet dock ingen i min bekantskapskrets som lämnat AWD helt frivilligt och det kommer inte jag heller att göra. Skulle jag av någon anledning behöva göra det så kommer jag att överleva det såklart, men kommer att sakna det.
Exquattro skrev:Av Robbis inlägg verkar det som man väljer AWD av ett enda skäl. Kör man mycket bil så har man kanske 25 bra skäl att ha fyra drivande hjul, att en något korkad säljare endast motiverar valet med att kunna rusa fram i snön bekräftar bara en viss okunnighet som tyvärr många i den yrkeskåren dras med. Dock kommer man bara på dessa 25 goda skäl efter att ha bildat sig en egen erfarenhet, kommer man inte på ett enda gott skäl efter några tusen mil så är det ju tur att det finns 2-hjulsdrivna bilar att välja på nästa gång. Jag vet dock ingen i min bekantskapskrets som lämnat AWD helt frivilligt och det kommer inte jag heller att göra. Skulle jag av någon anledning behöva göra det så kommer jag att överleva det såklart, men kommer att sakna det.
Skall jag sammanfatta denna tråd så är det egentligen två saker som det kokar ned till.
1: Haldex generation 5 upplev som långsammare och sämre än generation 4.
2: AWD är för posörer som köper AWD för att andra skall bli imponerade av deras AWD-bil och de har dessutom en enorm övertro på bra systemet är. Ja, förutom de här som själva kör AWD. Just de har behovet och de som inte kör på samma sätt och under samma förutsättningar kan hålla sig till framhjulsdrift. Så de som verkligen behöver AWD får behålla det inom sin ryggdunkarklubb och framstå som lite speciella och avancerade. :mrgreen:
  • 1
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 130

Du säger ju själv att du får b&aum[…]

Det varierar med årsmodeller och nä[…]

Acproblem Volvo 940 -98

vilket kontaktstycke var det? hittade du nån[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.6.4 Mjukvarurel[…]