- ons 26 nov 2014, 08:50
Så för att sammanfatta ovan, AWD är verkningslös på motorväg och i säkerhetssyfte. Det är ju tyvärr den uppfattningen folk har när de köper funktionen. Sedan rusar de fram i slasken med en övertro på AWD och det som räddar dem i slutändan är antispinnen och inte AWD. Men visst skulle man kunna rikta en ärlig AWD kampanj, till den som har ett aktivt fritidsliv med husvagn och bor på landet. Just nu råder dessvärre uppfattningen "vill du åka säkert på vintern köp AWD" när det borde heta "vill du slippa fastna i vinter, köp AWD". För min del har jag aldrig fastnat, fått vattenplaning en gång, hävdes snyggt med antisladden, (dumkörning dessutom), drar en Statiolkärra ibland för att åka till tippen men tillbringar ett par månader varje sommar på europeiska vägar och vill ha låg förbrukning. På min gamla bil med Haldex3 rostade skiten igen då den aldrig användes. Fick renovera tramset innan jag kunde sälja bilen, blev dyrt. Så denna gången kände jag mig totalt övertygad om att den moderna VEA D4 och den moderna autlådan var ett mycket bättre alternativ än Volvos gamla restlager de försökte slänga på mig. Men innan Ni hoppar på mig, AWD är motiverat för rätt målgrupp.