Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enligt Volvia gäller följande för kraftöverföring i maskinskadegarantin:
Kraftöverföring inkl styrsystem (ej slitna lamellbelägg och följdskador) och hjullager.

AWD måste ju falla in under begreppet kraftöverföring.

Jag har inte hittat något undantag för AWD.

/Fredrik
Vagnskadegarantin kan du som sagt glömma. Den gäller vid skador som orsakas av kollisioner eller motsvarande.
När det gäller tekniska fel är det maskinskadegarantin som kan träda in. Förmodligen gäller undantaget för lameller även AWD-kopplingen, även om den kanske inte var det de tänkte på när de skrev reglerna. Men då får det förstås vara ett haveri. Om en grej fungerar dåligt på grund av att den är konstruerad så att den fungerar dåligt lär inte garantin träda in. Den fungerar ju som det var tänkt, och någon feltänkningsgaranti står inte tillverkaren för.
Har mått otroligt dåligt efter att jag läste igenom denna tråd, efter att jag köpt bilen. Men nu har jag fått hem den, min MY13 tillverkad 2012-12. Drog båten för första gången igår, backade ner i vattnet, lastade av båten, gjorde vår fisketur på sjön, körde upp båten på kärran, och nu skulle det snart visa sig. Smyger mig på på gasen, och bilen bara klättrar upp för backen i sanden! Var ju nästan beredd på att bilen skulle gräva ner sig med tanke på vad som skrivit här, backar ner ekipaget igen och kliver på stenhårt på gasen, och bilen gräver på alla 4a hjulen direkt, och vi är åter uppe på planmark. Jag är nöjd med min MY13 och Haldex iaf, än sålänge :)
Ja, trådskaparen har ju redan ett flertal gånger redogjort för att de mjukvaruförändringar som gjorts gör att generation 5 inte längre är sämre vid det som kan liknas vid terrängkörning. Däremot kan ingen programmering få den lika snabb som generation 4 på att reagera när man tappar greppet vid landsvägskörning och liknande. Därtill är hårdvaran alltför snålbantad.
Vore kul att se skillnaden i responstid för Gen4 vs Gen5 med senaste hård och programvaran.. Ibland blir man fundersam när det är inlägg som nått tidigare där det påstods spinna vilt på framhjulen på en motorvägspåfart. Nån ms hit eller dit kan ju knappast ha nån inverkan i ett sådant fall. Kanske fel på AWD:n helt enkelt..
För mig verkar hela AWD vara en liten vardagsvariant för personbilar med lite effekt för man ska känna sig lite country. Är du vardagsbilist och kör på vanlig väg, är inte AWD livsnödvändigt. Drar du mycket, bor på landet och kör i lera eller norr över med växlande hårt väder, kan vardagsAWD vara riktigt bra. Vill man ha riktig AWD så är det nog andra bilar och märken som gäller. Sedan är det en trend just nu, bilföretagen riktar sig till privatbilister just nu och vill sälja AWD av olika anledningar. Volvo skänker bort det för att hålla liv i den gamla motorn, eller sälja ut linjen. Min uppfattning är ändå att 90% av svensson inte behöver det, särskilt inte Haldex 5.
hakank skrev:Vore kul att se skillnaden i responstid för Gen4 vs Gen5 med senaste hård och programvaran.. Ibland blir man fundersam när det är inlägg som nått tidigare där det påstods spinna vilt på framhjulen på en motorvägspåfart. Nån ms hit eller dit kan ju knappast ha nån inverkan i ett sådant fall. Kanske fel på AWD:n helt enkelt..
¨

Du kan inte göra hårdvaran snabbare än den är oavsett vilken mjukvara du lägger på .....

Det enda du kan göra är att kompensera i mjukvaran och dra åt i förväg, Det fungerar vid start men du kan inte ha den låst hela tiden vid tex motorvägskörnuing för då skulle den slitas ut på snabbt.

Hårdvaran verka ha en responstid på 250 - 500 ms. på den tiden hinner bilen 7-15 meter på motorvägen, har det dessutom börjat spinna tar det ytterligare några meter att hämta hem detta och om du inte känner sådana släpp så vet jag inte hurdan förare du är. Prova tex att köra i hög fart genom vattensamlingar på motorvägen så du får rejäla långa vattenplaningar, Du märker direkt att Gen 4 är så mycket kvickare att flytta över kraft till bakaxeln än vad Gen 5 Klarar.

Det är klart, om du kör så du aldrig får vattenplaning överhuvudtaget så är det ju svårt att märka någon skillnad-
  • 1
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 130
Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]