Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Duvskog skrev:En tidig -08 har vilken generation av Haldex? 3 eller 4? (XC70 D5)
Jag har kört bortåt 10,000 mil med Gen 3 som hade Instant Traction och pre-load i en V70N D5 AWD 185 hk.

Den var ju cobra-snabb om jag jämför med min MY13. Gen 3 kunde väl koppla in bakhjulen på 150 millisekunder har jag för mig.

Det var många tappade hakor och förvånade blickar när man drog upp 2000 kg båt på en slippring/grusig ramp eller man drog 2000 kg släp i vinterhalkan upp från stallplan. Grymt stabil om man åkte över en isfläck eller moddsträng med mycket gas också.

Visst är generating 4 ännu snabbare, men det var svårt att märka tyckte jag, då redan gen 3 var så bra.
Vi har precis beställt en ny XC70 och blev naturligtvis oroade av innehållet i denna tråd. Vi är sjukt nöjda med vår XC70 MY06 och AWD systemet från Haldex är en väldigt stor del i det (designen signerad Peter Horbury är en annan, nu tycks vi få stå ut med något hafsverk från Steve Mattin och hans Mitsubishi-plagiat - men det är en annan sak). Som betalande kund skrev jag till Volvo och frågade om ryktena kring Haldex gen 5 stämmer. Läs svaren själva nedan (börja längst ned). Nu har jag inte lyckats ta mig förbi 1st line support än, och svaret nedan ska kanske tolkas i skenet av det, men det är om inte annat ett officiellt uttalande från AB Volvo Personvagnar.

Mvh,

Fredrik
> On Tue, 26 Jun 2012 14:18:17 +0000, "Wedencr, Swedencr (S.)" <[email protected]> wrote:
> Hej igen.
>
> Du kan vara lugn. Instant Traction finns även på nya haldexgenerationen.
>
> Med vänliga hälsningar/Best Regards
> Sara Alavik
> Kundsupport
>
> Volvo Car Sweden
> Dept. 12510
> SE40531 Gothenburg
> Sweden
>
> Telephone +46-020-948080
> Fax +46-31-3252010
> [email protected]
> http://www.volvocars.com
> http://www.volvooceanrace.org
>
>
> -----Original Message-----
> Sent: den 26 juni 2012 13:16
> To: Wedencr, Swedencr (S.)
> Subject: Re: SV: Volvo Personbilar Sverige AB
>
> Svaret du lämnar har lite floskelkaraktär och jag skulle vilja att du
> utvecklar det lite. Är Instant Traction borttaget på MY13 eller inte? Om
> ja, varför? Kan jag få Haldex gen 4 på min nya bil? Vad kostar det?
> Fortlöpande programuppdateringar har rimligen begränsningar som är hårt
> kopplade till den hårdvara som är fabriksmonterad i bilen, dvs det är
> inte vansinnigt mycket ni i efterhand med hjälp av mjukvara kan rädda
> upp i en från början sekunda (relativt föregångaren) hårdvarudesign.
>
> Mvh,
>
> Fredrik
>
>
> On Tue, 26 Jun 2012 08:38:39 +0000, "Wedencr, Swedencr (S.)"
> <[email protected]> wrote:
>
> On Tue, 26 Jun 2012 08:38:39 +0000, "Wedencr, Swedencr (S.)" <[email protected]> wrote:
>
> Hej Fredrik!
>
> Tack för ditt mail. Det nya Haldexsystemet ska uppfylla de krav som
> Volvo ställer på kvalitet. Volvo gör fortlöpande uppdateringar och
> förbättringar på de system som finns i bilarna. Hoppas du blir nöjd
> med din nya XC70.
>
> Med vänliga hälsningar/Best Regards
> Sara Alavik
> Kundsupport
>
> Volvo Car Sweden
> Dept. 12510
> SE40531 Gothenburg
> Sweden
>
> Telephone +46-020-948080
> Fax +46-31-3252010
> [email protected]
> http://www.volvocars.com
> http://www.volvooceanrace.org
>
>
>
> -----Original Message-----
> From: Mail Service VCC [mailto:[email protected]]
> Sent: den 21 juni 2012 10:07
> To: Wedencr, Swedencr (S.)
> Subject: Kundfråga, nya bilar
>
>
> Detta är en fråga från en besökare till volvocars.se. Besvara frågan
> så snart som möjligt.
>
> Created: Thursday, June 21, 2012
> --------------------------------------------------------------------------------
> PROSPECT INFORMATION
>
> Skriv din fråga eller synpunkt nedan
> (ange gärna webbadressen)::
>
> Hej!
>
> Vi har i vår familj länge haft en XC70 och är mycket nöjda med den.
> En stor anledning till att vi valt att beställa en likadan bil fast
> nyare är det AWD-system från Haldex som vår bil har. Elaka rykten
> florerar nu på Internet och gör gällande att det AWD-system ni sätter
> i XC70 MY13 är en kraftigt förenklad snikvariant, att detta generation
> 5 system från Haldex t.o.m. är sämre än den viskokoppling som fanns på
> XC70 fram till MY01 (som behövde typ en eftermiddag på sig att koppla
> in bakhjulen). Jag är allvarligt orolig för detta. Jag har svårt att
> sova på nätterna för detta. Snälla säg att Instant Traction finns kvar
> på XC70, att ni inte har valt att byta till en sämre variant och att
> jag kan se fram emot en ny XC70 från Volvo med ett AWD-system värt
> namnet.
>
> Mvh,
>
> Fredrik
>
> --------------------------------------------------------------------------------
> OTHER INFORMATION
>
> Purpose: Ask a Question
> Transmitted through: DCT
> DCT form name: Kontaktformulär, Nya bilar
Jag blir lika förvånad/irriterad över dessa ständigt undvikande bemötanden från Volvo-Supporten; här ställer du ett gäng tekniska frågor och får tillbaka ett halvdant, "goddag-yxskaft-svar" från en tjej som antingen är okunnig eller ointresserad. Samma sak hände mig när jag ställde en fråga om batteriet i min XC70. Där var det också en Sara som svarade (och svaret där blev att dom inte kunde svara på frågan om bilens batteri då mina extraljus var från tredjepart). Jag tycker det är skamligt dåligt av Volvo att inte tillsätta kompetent personal på kundtjänsten. Grrr...
Det jag har fått erfara fram till nu är att det är svårt att svara på om Instant Traction finns eller ej.

Från diverse tekniker har jag "erfarit" att det grundläggande hydrauliska systemet i Gen 5 är betydligt långsammare på grund av att man har sparat bort tryckaccumulatorn som förladdades och sedan kunnde släppas loss på millisekunder så fort hjulspin detekterades, likt när man trycker av avtryckaren på ett luftgevär. Då tryckaccumulator saknas i Gen 5 måste man varva upp pumpen för att få upp trycket, vilket tar längre tid.

Det finns sedan två mjukvaror. En med Instant Traction, det uppnås genom att man varvar upp pumpen i förväg, Då har du driv på alla 4 . Nackdelen är ju att du låser ihop axlarna alltid vare sig du behöver 4wd eller ej. Och i 99,9 % av körningen behöver du ju inte 4wd. Det är den mjukvaran jag ska prova. Den är dock inte att rekomendera då den onödiga låsningen resulterar att det kan vara störande vid fickparkeringar och skapa vibrationer mellan 80-120 km/h och sliter på bilen.

Den andra programvaran saknar Instant Tracktion, i stället låter man Antispinn gå in och dra av motorn och bromsa framhjulen tills hydrauliken fått upp tycket och koppla in bakhjulen. Det är den mjukvaran bilen leveras med default. Man märker det på att det tar lång tid för bakhjulen att kopplas in och det accar inte som Gen 3 o 4 gör eftersom antispinnen går in ett tag och bromsar istället, innan bak kopplas in.

Jag har kontaktat Haldex, BorgWarner och Volvo men ingen vill ju säga hur det är igentligen..... mer än att normalföraren borde inte märka någon skillnad vid normal körning.

Om någon har djupare kunskap än detta så voredet ju suveränt.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Ordet "Instant traction" är väl ett volvouttryck, och således något de själva kan bestämma vad det innebär, eller?

/Martin
Normal körning? Om man bara ägnade sig åt normal körning så köper man väl inte en XC70?

Jag tycker ni ska sluta fokusera på alla tekniska detaljer, supporten på Volvo har ju ingen aning.
Frågan bör istället ställas: "Kan jag dra min hästtransport uppför backen hemma vintertid lika bra som jag kunde på min XC70 2009".
Skippa allt om haldex gen 4 och 5, de har ingen som helst aning. Det är väl högst en handfull människor på Volvo PV som vet om hur det ligger till i detaljerna, och de lär ni aldrig få tag på.
Kontakta teknikens värld, vi bilägare och automotorsport också... De är kanske intresserade?

Nu när youtube finns också tycker jag en film där det testas den starten det pratas om i den här tråden. Du har ju ett utmärkt tillfälle att testa detta innan du får i den nya programvaran.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 130

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]