- tor 29 sep 2011, 13:03
I övrigt har man väl rättat till det mesta, man har precis som BMW prickat in exemplariskt overkliga siffror i EU-körcykeln ex.
Låt oss jämföra andra bilar som väger som en V70 T6 AWD och också har runt 300 HK, de är minst 1 sekund snabbare på pappret än V70 T6. Kanske är det här ännu värre än D5 kunderna som inte prioriterar bästa prestanda till en klart högre ägandekostnad.
Vi kan ju gissa ganska enkelt att det är den undermåliga automatlådan som står för en stor del av effektförlusten.
Vidare tycker jag inte detta har med premium att göra, det är bara gammaldags och dåligt.
Enzo skrev: Men automaten är så bekväm att den eg. fick dra mycket mer, det är det värt. Och som nån sa, 9 av 10 accar snabbare med automat, för att inte tala om kostnaderna för kopplingsbyte. Jag tycker automaten i MY11 lirar mer eller mindre perfekt med motorn och med sportläget blir det till och med lite skoj ibland.Det var väl jag som införde acc-tiderna så jag svarar på detta. Vem som nu accelererar fortare eller långsammare med vilken växellåda var inte direkt avsikten, utan frågan var snarare varför automatlådan gör bilen 10% långsammare och gör att den drar 20-40% mer bränsle. Vi kan väl ändå enas om att Volvo PV har stora utrymmen för förbättring just på automatlådorna.
I övrigt har man väl rättat till det mesta, man har precis som BMW prickat in exemplariskt overkliga siffror i EU-körcykeln ex.
Låt oss jämföra andra bilar som väger som en V70 T6 AWD och också har runt 300 HK, de är minst 1 sekund snabbare på pappret än V70 T6. Kanske är det här ännu värre än D5 kunderna som inte prioriterar bästa prestanda till en klart högre ägandekostnad.
Vi kan ju gissa ganska enkelt att det är den undermåliga automatlådan som står för en stor del av effektförlusten.
Vidare tycker jag inte detta har med premium att göra, det är bara gammaldags och dåligt.