Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Det var inte diffbromsningen jag syftade på (höger/vänster), utan Haldexkopplings ingrepp, vilken ju förstås ger en effekt som liknar en diffbroms, fast fram/bak.
Användarvisningsbild
av Bowen
En annan fråga då, när kopplas fyrhjulsdriften ur?

Låt säga att det börjar kopplas in för att framhjulen snurrar lite, kopplas dom ur direkt då om man får grepp fram igen?

Måste ju bli ett väldans i och urkopplande då?
Användarvisningsbild
av kave
apersson850 skrev:Det var inte diffbromsningen jag syftade på (höger/vänster), utan Haldexkopplings ingrepp, vilken ju förstås ger en effekt som liknar en diffbroms, fast fram/bak.
Jag har aldrig uppfattat några som helst problem med själva haldexkopplingen och då har jag testat ordentligt på snö och sand. Det är absolut inte den som är "problemet" oavsett läge på DSTC eller Hill descent. Det är just diffbromsverkar på axlarna som är "problemet" när man kör lite mer tekniskt.
Men då snackar vi rejält stökig terräng.

I denna kraftiga uppförslut står bilen med samtliga fyra hjul spinnande som bilden också visar:
Bild

Mer Bilder här http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=31740

Bowen: På din bil så har du enbart framhjulsdriving om inte framhjulen spinner, och knappt så mycket bättre då heller.
En granne körde fast här ute på gårdsplan i vintras med enbart spinnande framhjul med en XC70N.
Han fick höra både det ena och det andra :)

Det är som natt och dag vad gäller Haldex gen 4 och tidigare junksystem.
av Lövet
kave skrev: Bowen: På din bil så har du enbart framhjulsdriving om inte framhjulen spinner, och knappt så mycket bättre då heller.
En granne körde fast här ute på gårdsplan i vintras med enbart spinnande framhjul med en XC70N.

Vad menar du med att med att tidigare Haldex är "junksystem"? Om vi bortser från att det krävs 1/6 varv hjulspinn så har du lika mycket driv på bakhjulen som haldex gen 4.

För du jämför väl inte med Visco? Sånt system sitter inte i Bowens bil...
Användarvisningsbild
av MartinS
len skrev:
MartinS skrev: För övrigt läste jag instruktionsboken lite idag och där rekommenderar man att koppla ur DSTC för bästa framkomlighet på sand och lössnö. Detta för att ta bort eventuella momentbegränsningar, jag antar att de åsyftar att man då ej bromsar hjul på en axel för att överföra kraft till det andra då. Finns det någon som pedagogiskt kan förklara när man bör och inte bör ha dstc inkopplat för bästa framkomlighet? Jag kan tänka mig att man skall ha det i låga farter men inte om man kan hålla lite fart genom snön eller sanden?

/Martin
Har en lång backe på landet. om det ligger 15 cm snö, jobbar bilen sig uppåt, men sdtc drar ner momentet när det slirar överallt (innebär att motorn stryps ner). Till slut står jag där mer ett/två slirande hjul. Så då kopplar jag ur dstc och motorn håller varvet uppe, det spinner och slirar men jag kommer upp! Sedan återkoppla dstc och köra vidare. Det är väl enda gången man labbar med knapparna??
Det var ungefär så jag tänkte mig. Men kommer du igång bra i backen igen när du kopplat ur dstc eller får du 'ta om'?

Hade det inte variy bra om man kunde koppla ur antisladd och antispinn separat kan jag tycka, eller är en viss del av antisladdsystemet alltid inkopplat kanske, även om dstc är 'av'.

/Martin

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, så är det. Antisladd reduceras och antispinn stängs av när du använder funktionen "DSTC av".

Jag menade heller inte att Haldexkopplingen skulle vara något problem. Jag menade så, att det är i alla lägen bättre om man kan undvika att det börjar slira, jämfört med att försöka få slut på slirandet i efterhand. När man då kan ana att det kan behövas fyrhjulsdrift är det alltså bättre att dra åt Haldexkopplingen innan man försöker köra iväg, än i efterhand, när man insett att man inte kom någon vart. Om då kusken tryckt in HDC kan man ju anta att det är besvärligare än vanligt, och därför dra åt Haldexkopplingen vare sig det slirar eller ej. Men om detta sker vet jag inte. Möjligt är det i alla fall, med dagens utförande på Haldex.
Användarvisningsbild
av MartinS
Fast HDC kan du ju bara ha på första växeln, alltså inget att ta sig igenom tjock snö och sand med, då vill man oftast ha lite högre fart.

Det kanske är lite så man skall göra med DSTC också,
lågfartsterräng med 4WD behov=låt det va på
högfartsterräng med 4WD behov=stäng av det.

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:
kave skrev: Bowen: På din bil så har du enbart framhjulsdriving om inte framhjulen spinner, och knappt så mycket bättre då heller.

Vad menar du med att med att tidigare Haldex är "junksystem"? Om vi bortser från att det krävs 1/6 varv hjulspinn så har du lika mycket driv på bakhjulen som haldex gen 4.

För du jämför väl inte med Visco? Sånt system sitter inte i Bowens bil...
Junksystem ? Min förförra -06 AWD hade ju redan då Haldex med "instant tracktion". Ska jag vara ärlig så är det grymt svårt att märka skillnad. Duttade man upp kopplingen en "millisekund" vis start på halt underlag så var "rivmärket" vid varje hjul exakt lika stort så systemet detetkterade att det var "start på gång" och låste haldexen redan innan något hjulspinn hade uppkommit. Den hade Gen 3 som redan då hade en elpump kunde bygga upp tycket innan varvtalsskillnad förelegat.
Användarvisningsbild
av kave
Det är nog så att med gen 3 så började det fungera. Jag har sett flera XC70 och V70R som stått och slirat med enbart framhjulen. En gammal kund fick bytt sin 1 å gamla XC70 för att han inte kom fram till sommarstugan. Självklart hjälper systemet till lite genom alla awd varianter, men bra blev det med gen 3.
Användarvisningsbild
av apersson850
Elpumpen i generation tre var inte stor nog för att ge fullt oljetryck. Den gav en förladdning, som förstås var bättre än inget, och skulle minska det spinn som behövdes för att den mekaniska pumpen skulle få upp trycket från 1/7 varv till 1/20 varv, eller nåt sånt. Nu ska det alltså inte behövas något spinn alls.

Jo, jag vet att HDC bara fungerar på ettan och backen, men är terrängen besvärlig kan man inte köra fort ändå. Det är en annan sak om det är någorlunda jämnt, men tjockt med nåt löst, som snö eller sand, att plöja igenom.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 25

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]