Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Ta fram ditt garantihäfte och läs i villkoren. Volvo kan neka dig precis på samma grunder som BSR. Men innebär det att de regelbundet gör det? Nej.
Användarvisningsbild
av Aresso
Som sagt, bevisbördan ligger som sagt hos leverantören. Sedan kan det finnas de som kör streetrace och liknande men där lär man se kopplingen mellan vårdslöshet och körning på ett helt annat sätt än en medelålders affärsman som mig. Jag behöver som sagt lite extra vrid och hk när jag ska köra om timmerlastbilarna i Småland. I och med detta anser jag mig inte tillhöra riskgruppen. Det ingår i alla fall i den riskkalkyl som jag gjort innan optimeringen. Andra kanske har en annan utgångspunkt för sina resonemang och det för stå för dem.
av Steff 99
andreas_lofgren skrev:Ta fram ditt garantihäfte och läs i villkoren. Volvo kan neka dig precis på samma grunder som BSR. Men innebär det att de regelbundet gör det? Nej.
Ta och läs garantiavtalet hos BSR, har du bara lite kännedom om avtalsskrivningar så kommer du att för stå hur lite "garanti du har på det som deras produkter kan förosaka och all bortskrivningar av ansvar.

Att BSR skulle neka ersättning har jag aldrig skrivit, ersätter dom så då är det väl ingen tvist !?

Men jag skriver om det skulle uppstå en tvist , det är då garantivilkoren är viktiga att förstå och tolka.

Jag skulle aldrig godkänna skrivningar i ett avtal så som detta är skrivet i någon upphandling där jag är ansvarig, utifrån min bedömmning är det mycket dåligt skrivet för köparen, mer eller mindre värdelöst.
Min bedömning naturligtvis , hur juridiken hanterar en tvistefråga kan man aldrig i förväg veta.

Sedan förstår jag inte vad BSR avtalet(garantin) har med köpe och garantiavtal med Volvo att göra, där står det väl klart o tydligt att de har rätt att avsäga sig garantier om man förändrar bilen.
av Lövet
Poängen är att det är samma skrivningar. Volvo har samma möjligheter att neka garantier vid "ovarsam körning" men de gör det inte. Varför skulle BSR sätta i system att neka? Har du något exempel där BSR inte har levt upp till sina garantiåtaganden?
av Steff 99
Jag har skrivit tidigare att det förmodligen är det riskfritt att "optimera" från de stora programutvecklarna, eftersom ingen här eller på något annat forum som jag läst har exempel på att det hänt något.
Vad jag skriver, om du läser och inte gör egen tolkning, är min uppfattning om den garanti som lämnas och inget annat.

Men om jag nu kan göra dej lycklig, kan vi konstatera att de flesta är nöjda med sin effektoptimering de köper från BSR, Rica, Polestar .m.m.
Och det är väl huvudsaken.
Jag lovar också att jag inte skall kommentera saker där man kan råka illa ut.
Men det skulle vara intressant att få reda på hur man får ersättning från någon företag som inte vill ersätta utan åberopar skrivningarna i Garantiavtalet.
Ett bra exempel är ersättningskrav på mobiltelefontillverkare som förkastar garantikrav pga fukt.
Men du verkar ha bra tips som du förhoppningsvis kan dela med dej av, det kan vi alla ha nytta av.
av Lövet
Nej jag kommer inte visa några exempel. DU påstår något. Då får DU framställa material som stödjer ditt påstående.
av Lövet
Okay så du erkänner att du har ingenting som stödjer ditt påstående att BSRs garantier trots att de använder samma skrivelser som Volvo gör i sin egen nybilsgaranti?
av JE Jr
Jag känner tilll ett fall (men inte alla detaljer) där en sprucklen intercooler inte ville ersättas av Volvo, bilen var ju trimmad. Inte av trimfirman, nästan säker det var BSR, för de hävdade att det var material/tillverkningsfel på denna.

Det är ju såna saker som ligger i riskzonen, det var därför jag frågade ovan vad som ingår i maskingarantin. Det är onekligen väldigt luddigt skrivet.

Än värre är väl PromoTechs beskrivning av maskingarantin:
Omfattning

Försäkringen omfattar motorskador som kan härledas till ProMotechs produkter och som inte kan
ersättas genom bilfabrikantens garantier eller bilförsäkringens maskinskadsförsäkring.

Motor
Motorblock, topplock, alla elektriska- och mekaniska komponenter i dessa inkl. topplockspackning

Bränslesystem
Alla elektriska och mekaniska komponenter i insprutningssystem inkl. styrenhet.
Försäkringen omfattar inte elektriska kablar och kontaktstycken, batterier, slangar, vajrar, rör, gradvis slitage samt delar som normalt ingår i underhållsservice.
Varken Turbo, egr-ventil eller något annat utanpå motorn verkar innefattas och då inte heller partikelfiltret som är hyffsat känsligt på dagens dieslar, beroende på hur man har löst regenereringen.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Räknat ut att bilden under semestern har rul[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]