Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#547832
Snacksalig skrev:Tack för en bra rapport och intressant läsning - jag kan säga att jag håller med om det mesta i dina positivt/negativt -listor.
:-)-) Håll till godo.
Ska jag tolka det som att du i stort också är nöjd med din bil?
#547844
Jag vet inte om jag skulle vilja vara så återhållsam - jag är hysteriskt nöjd med min bil.
Jag antar att jag borde skriva ihop något om hur mina första 700 mil och 3 månader varit, men det får bli när jag sitter i semesterstolen på landet, nästa vecka...
#548420
En liten sammanfattning av mina första 700 mil och 3 månader i V70II 2,5FT R-Design Automat

Vi måste väl börja med motorn, där gasresponsen är lite väl långsam. Ibland får man vänta flera minuter på att kraften ska komma, exempelvis vid utfart från en rondell. Detta med resultat att folk ofta tutar på en, hytter med paraplyerna och skriker glåpord. Man vänjer sig kanske. När kraften väl kommer, är den som rekylen i ett gummiband; obönhörlig.
Segheten kan ju bero på den sävligt växlande Geartronicen, turbolagg eller bara allmänt långsam motorstyrning – men troligast är väl att det är alla tre i kombination?
Automatväxellådan, ja. Den är ju just det – en automatisk växellåda. Den har ju några år på nacken och kan inte betraktas som ”state of the art”, men det ska väl inte kännas som om 17-åriga Maja på körskolan växlar åt en? Efter lite inkörning (och tillvänjning till varandra) så är vi (Maja och jag) dock alltsomoftast överens om vilken växel vi ska köra på. Det som stör mest är att Maja envisas med att gå ned på ettan, i tid och otid, när jag tycker att man kunde segdra lite mer på tvåan – faktum är att jag inte tycker att man ska ned på ettan alls, så länge bilen rullar. Det blir bara onödigt ryckigt. Maja (liksom faktiskt och min flickvän, när hon växlar manuellt) verkar dock gilla ryckighet och omotiverade växelbyten.
Att säga att sportchassiet är lite stötigt, är lite som att jämföra jupiter med en anka, helt utan proportion. Detta särskilt i kombination med 18”, och särskilt bak, där nivåregleringen antagligen gör sitt till för att styva upp anslaget i potthål och trottoarkanter extra mycket. Körkänslan påminner ibland om en alltför hårt strängad fiol, eller kanske snarare om en konsertflygel, som rullar utför en backe – mängder med kraft huserat i alltför hårt spända strängar, en massa tungt ädelträ och väldigt små hjul i hörnen. Om man körde över en Fasan, så skulle man antagligen kunna känna om det var en höna eller tupp…
Dynamicstolarna, som vi blev förespeglade (lurade) att de skulle motsvara de gamla hederliga sportstolarna från S60 och V70n, är en besvikelse. Mina sportstolar i S60:n var sååå mycket trevligare, både som loja landsvägsfåtöljer och som strama fläskkramare, vid kraftigare kurvtagning.
Man sitter liksom ovanpå dynamicstolen, snarare än i den, som om volvo inte gjort den riktigt bred nog. Dynan är dessutom för kort, i alla fall för mig som är över en och nittio (flickvännen klagar bevisligen inte), och varför kan inte Volvo skaka fram ett utdragbart lårstöd, som exeplemvis Audi har? Hur svårt och dyrt kan det vara?!?
Vidare så kan jag helt enkelt inte dra ratten långt nog mot mig, för att kompensera för mina långa ben, och tyvärr blir det inte mycket bättre när man hoppar bak i baksätet. Dynan är platt och oinspirerande. Plattheten kan ju bero på att man försökt göra bilen 5-sitsig. Men, ärligen – hur ofta sitter det folk på mittplatsen, och hur långa sträckor? Bättre att göra sidoplatserna lite bekvämare och mittplatsen till en lite mer tillfällig plats. För vuxna (även av normallängd) är sätet vidare för lågt placerat, för kort och med för upprätt ryggstöd. Ryggstödets vinkel beror säkerligen på att man optimerat för mycket last i skuffen, och att man ändå tänkt sig att det mest sitter barn i baksätet… men det sitter inte mest barn i baksätet, gör det?
Väldigt många V70 säljs till barnfamiljer med barn i bilbarnstol, och då en av föräldrarna vill kunna sitta bak med barnet i baksätet. Här är dock V70 i gott sällskap av både billigare och dyrare motståndare. Den enda av konkurrenterna som har ett lika bra baksäte som vår gamla hederliga S60, är Audi A6.
Tyvärr är inte kritiken slut där. Klädseln, dvs den mörkgrå lädersklädseln (vi valde bort den giraff-fläckiga), är mycket känsligare i nya bilen, jämfört med min gamla S60.
En av anledningarna till att jag, och många med mig, väljer att betala extra för läderklädsel i bilen, är att det är lätt att torka av när brorsbarnen kladdar glass på sätet, eller man själv i rusningen på väg till jobbet tappar en skål cornflakes i passagerarstolen, när man rakar sig.
Här har dock Volvo valt att istället för det blanka och lättavtorkade lädret i de gamla sportstolarna installera någon form av halvmocka – det måste vara bilvärldens känsligaste material? Men då jämför jag ju i och för sig med erkänt robusta och solida material som instrument och reglage i Renault Megáne -04, eller varför inte persikoskal. Utveckling, volvo?

Som det verkar är jag katastrofalt och grundligt missnöjd på mitt bilköp, volvo i allmänhet och R-Design i synnerhet. Risken finns att jag kommer behöva plåga mig fram utefter vägarna, i tre år framöver, med mungiporna nedåt och besvikelsen lysande i ögonen?
…eller inte?

Motorn är, trots den lite sega gasresponsen, en fantastisk bekantskap. Kraft finns hela tiden och överallt. Det känns faktiskt lite som om motorn, utan att snåla, alltid håller en liten kraftreserv i beredskap. Som att den inte riktigt släpper till allt, utan kan klämma ur sig lite mer acceleration, om det skulle behövas, vid en lite tajt omkörning. Det är en trygg känsla och en säkerhet, som i alla fall jag uppskattar väldigt mycket. Motorn går dessutom tyst som en katt, förutom det djupa, nästan ohörbara, brummandet på tongång, och det inspirerande morret vid fullgas. Däremellan är det som en knappt hörbar spänd förväntan – lite som i konserthuset, sekunden innan symfonikerna slår an första tonen.
Stolarna kanske inte når upp vår gamla S60, men hur kan man jämföra sig med bilvärldens bästa? Vi får hoppas att de är lite billigare att tillverka, eller nåt? Men herre min skapare, så sköna de är jämfört med kollegors och vänners bilar. Det är som natt och dag. En kollega köpte en Passat med sportstolar som är som kyrkbänkar och en annan kollega har V70’s std-stolar, med förvissa småsköna men ack så platta och glidiga stolar. Och vad gäller utragbart lårstöd, så har jag en vän som ideligen får pilla upp pommes frites och kexchoklad rester ur glipan som bildas mellan lårstödet och sätet på sin A4. Stackars har dessutom tygklädsel, som är förödande i kombination med just kexchoklad. Nej volvos nya läder kanske inte är i min smak, men det är fortfarande tusen och åter tusen gånger bättre än tygkldsel. Säga vad man vill om att läder är kallt på vintern och varmt på sommaren, men jag hade hellre huggit av mig handen än köpt en bil med skulpterad velourinteriör eller plyschtygklädel.
Och när vi ändå jämför med de andra bilar som jag åker i då och då: V70II är tyst, tyst och tyst. Och när man inte trodde att det kunde vara tystare, så hör man en knappnål falla i bakluckan (varifrån knappnålen nu kom?). Detta trots 18” hjul och sportchassie – jag kan tänka mig att den är fantastisk med std-chassie och 16”are. Vi får väl se till vintern…
Baksätet är kanske inte det bästa, men det är skönt med eluppvärmning och insteget lätt, liksom det är lätt att montera i och ur barnstolar etc. Det är måhända inte lika rymligt som i en Mondeo, men fullgott för mig själv, en och nittio, och det är tillräckligt för familjens behov, liksom att skjutsa tre fullvuxna karlar i bredd. Jag har alltid hävdat att problemet med det rymliga baksätet i Ford Mondeo, är att det är installerat i en Ford Mondeo.

High Performanceljudanläggningen har fått utstå mycket spott och spe här på forumet, men min åsikt är att den är fullt godkänd, trots frånvaro av Subwoofer, och trots att jag kommer från ett väldigt bra ljud i S60:n, med Highperformancehögtalare och HU-650. Jag antar att mitt lyssnande på Jazz, P1 och viss Progressive Rock, inte ställer samma krav på bas/dunk, som utifall jag hade velat plåga mina öron med Vocal House, Hiphop eller Eurodisco..? Dörrsidorna är kanske i lättaste laget, när man höjer volymen, dvs basen kan bli lite mullrig/distad, men det inget som stör mycket, och vill jag njuta av riktigt HIFI-ljud, så gör jag inte det i bilen, utan sitter hemma i soffan istället.
Ljudsystemet har också ett praktiskt och lättnavigerat USB-interface, som alla i familjen uppskattar, liksom en Bluetooth, vilken ända från början har fungerat klanderfritt.
Skrammel och rattel i inredningen har jag inte haft, annat än den lilla plastbit som sonen initiativrikt pillade in i luftintagen ovan mittkonsolen. Jag får väl vid tillfälle plocka bort gallret och pilla ut plastbiten. Bilen känns allmänt tajt och väl ihopskruvad.

Sportchassiet, ja… Vi hade våra funderingar kring hur en sportsänkt bil med 18” hjul skulle bete sig på de allehanda småvägar som vi allt som oftast färdas på under semestrarna. Och jag kan säga att vi är förvånade över hur väl den klarar sig ute i bushen. Bara en gång har vi fått vända och hitta en alternativ rutt, och då var det mest för att jag tvivlade på bilens vadarförmåga. Efter ett kraftigt regnfall körde vi omkring på grusvägarna i norra Skåne, och i en tunnel under E4 hade det bildats en fantastisk ansamling vatten. Det som fick mig att tveka var att jag i mitten av pölen, som fyllde tunneln från vägg till vägg, såg en upphöjning, och att jag inte visste hur djupt det var på ömse sida om denna. Hade jag haft en XC70, så hade jag inte tvekat en sekund – men nu ville jag inte bli sittande mitt i vattenpölen med bilen hängande på underredet och vatten strömmande in under dörrarna… Vi vände alltså.
Jag tycker egentligen att chassiet klarar sin uppgift väl, men då jag inte är en performaceförare och sällan håller 70 kr/h genom rondeller, så hade jag nog kunnat nöja mig med std-chassiet.
Förbrukningen är lite högre än redovisat, men lägre än vad jag förväntat mig. Jag kör mest E85, och har snittat (blandad körning) 1,51 liter/mil, vilket ger en bränslekostnad om strax under 15 kr/mil. Med B95 drar den kring 1,2 liter/mil och kostar sålunda ca 17 kr/mil. En besparing – eller i alla fall något mindre utgift. Jag sällar mig dessutom till de som säger att vill man ha en snål bil, så ska man inte köpa en så stor bil som V70, samt att den marginellt högre milkostnaden ändå är en liten utgift i det stora hela för en nybilsköpare som kör 2000 mil om året.

Lastutrymmet är fantastiskt lättlastat, och man får med sig på tok för mycket saker till landet – som alla sedan måste transporteras hem igen. Min flickvän har redan vant sig vid det större bagageutrymmet, och tar numera med även saker som möjligen kanske, men med all sannolikhet absolut inte, kommer att behövas på semestern. Nivåregleringen träder då i funktion, och ser till att man slipper se ut som om man fyllt bakluckan med tegelsten, trots att man kanske har gjort det, och de små krokarna på sidorna av lastutrymmet är bra för allehanda matkassar och inköp. Det är ju min första kombi, så här kanske jag ger ett oförtjänt bra omdöme, men jag älskar lastutrymmet i min V70! Det enda som jag kan störa mig lite på är att kassetten som lastnätet rullas ned i, tar lite mycket plats. Det är ju dock lätt åtgärdat med att byta till lastgaller.

Summa summarum, så är jag hemskt nöjd med vårt bilköp, trots kritiken. Jag tror att kritiken hade varit värre om jag köpt en Passat, som jag var på väg att göra. Det är väldigt kul att köra en bil som har så mycket krut under huven, och sportchassie med 18” hjul är en erfarenhet som jag inte hade velat gå miste om.
Jag ska dock avsluta denna text lite som jag började den. När jag nu har kört denna bil i 700 mil och genom fyra länder, så har jag lärt känna dess brister och fördelar. Jag tycker inte att alla brister är störande, men jag tycker heller inte att alla bilens fördelar och företräden är nödvändiga.

När jag om två år ger mig ut och för att leta ny bil, så kommer jag att ta med mig dessa erfarenheter och troligen göra ett något annorlunda val är vad jag gjorde nu senast.
Jag ska väl inte sticka under stol med att XC70 lockar… vi får väl se!
#548511
@Snacksalig: Vilken poet du är! :D Kanske den underbara bilen skapar inspirationen? :wink:
Mycket intressant att läsa din avhandling. Jag kan inte annat än instämma i dina kommentarer där de ar applicerbara.

Den dåliga gasresponsen har min bil också trots manuell låda. Den beror enligt min mening på turbolagg. Glider man runt en gatukorsning på 2:an eller 3:an är varvtalet så lågt att utan att turbon laddar finns inte mycket motorkraft direkt vid gaspådrag. Men när turbon väl laddar finns prestanda som gör åtminstone mig nöjd. Man får acceptera att motorn trots allt är en (förbaskat bra) standardmotor och har ingen kompressor utan endast turbo. Jag som har manuell låda kan ju alltid ge ordentligt med gas kortvarigt så det blir lite snurr på turbon innan det är dags att kasta sig ut i trafiken om det skulle behövas. Då hänger inte många bilar med... :D Eftersom min bil har manuell låda kan jag ju inte skylla ryckiga växlingar på 17-åriga Maja på körskolan iaf. :lol:

Angående chassiet gör det bilen rättvisa. Fast och fint i alla situationer även med rejäl last. Har aldrigt svikit mig ännu iaf. Andra V70II jag kört med standardchassie har jag upplevt som alldeles för mjuka och gungiga. Det blir så gungigt att jag tycker komforten pga av det inte blir så mycket bättre heller. Nivåregleringen fungerar bra och gör säkert sitt till för väghållningen vid körning med last.

Min bil har "giraffklädsel" så hur dynamic är vet jag inte. Den är inte särskilt känslig ens på de ljusa partierna men den har gått om sömmar som kanske inte håller i längden? Sittkomforten i stolarna fram upplever jag (181 cm) som acceptabel men märkbart sämre an i förra bilen (V70N). Din kommentar om justermånen rörande ratten har jag också tänkt på innan, men till mig räcker den till med liten marginal.

Ja bilen är mycket tyst, den är så tyst att det var det första stora postiva intrycket jag fick av bilen. Motorljudet vid jämn fart (även i höga farter) är försumbart. Motorn råmar mycket sympatiskt vid acceleration. Vindbruset är mycket måttligt. (Kanske beror det på de laminerade rutorna?) Vägljud hörs en del men är faktiskt lågt även det med tanke på däcksutrustningen samt det (lite) hårdare chassiet.

Bilen verkar vara mycket välbyggd utan skrammel eller missljud så här långt. Hoppas det håller i sig.

Lycka till med många trevliga stunder bakom ratten!
#548536
Jag köpte XC70, och efter förra veckans campande på en mjuk åker, där det kom 42 mm regn dagen innan vi kom dit, och det sen var uppförsbacke när man skulle därifrån, med husvagn efter... Det känns som att den korta resan ut till vägen var värd vad bilen kostade, bara den.

Enligt lätt skräckslagen dotter, som satt i passagerarsätet med händerna för ansiktet, men uppenbarligen inte för ögonen, sprutade leran två meter upp i luften när hon tänkte "Jisses, hur ska vi komma härifrån?"
Förmodligen hade hon rätt i måttuppgiften, för husvagnen var lortig nästan upp till taket, men därifrån kom vi.

Jag har D5 med automatlåda, men upplever inte den som seg i reaktionerna vid gaspådrag. Nu ska den ju ha samlat på sig tvenne turboaggregat, åtminstone i någon mån med målsättningen att råda bot på just sådan seghet, så det är kanske därför.

För övrigt håller jag med om kritiken mot Dynamicstolarna. Var dynamiken sitter vet jag inte, men själv sitter jag bättre i min gamla 850 Turbo.
#548564
Ja mot en XC70 D5 AWD har nog inte en 2,5FT R-Design FWD så mycket att hämta när det kommer till vinterväglag eller husvagnsdragning på lerigt underlag och liknande. Fast jag tycker V70 är en stabil och bra dragbil på vanlig väg. Jag körde mycket husvagn förr i tiden med både 240 och 740 ibland på leriga campingar och minns mycket väl hur problematiskt det kunde vara. Men det redde i princip alltid ut sig med lite körteknik och planering. Men vid extrema förhållanden fick man ta till hjälp vid något tillfälle. :wink:

Mina kommentarer om dålig gasrespons på 2,5FT gäller den lilla turbofördröjning som finns innan motorn ger full kraft. Den är inte så stor att det blir ett problem. Men i vissa situationer med manuell växellåda t.ex. om man rullar fram mot en korsning i mycket låg fart på 2:an eller 3:an och plötsligt får lite bråttom så kan det besvära lite.

Kraften och elasticiteten är helt ok i 2,5FT. Man använda 3:an tekniskt i intervallet från 25 km/h (1000 rpm) till 172 km/h (6500 rpm) med fullt vridmoment tillgängligt i intervallet 45 km/h (1700 rpm) till 130 km/h (4800 rpm).

Vill man vara riktigt säker på att det ska gå undan om man skulle behöva det så kan man använda 3:an mellan 80 km/h (3000 rpm) och 160 km/h (6000 rpm) och då effektutvecklingen är stor accelererar bilen tillräckligt kraftfullt i detta intervall för de flesta behov. Vill man å andra sidan glida omkring i motorvägsfart 110 km/h blir varvtalet behagligt låga 1877 rpm på 6:an och motorljudet kan inte höras och det finns ändå vridmoment som är tillräckligt för fartökningar och uppförsbackar.

Av det som jag upplever som mindre bra med nuvarande bil är det den försämrade sittkomforten i framstolarna jämfört med min föregående bil som utmärker sig mest. Tråkigt vid långkörningar då bilen i övrigt är så komfortabel samt tyst och kraftfull.

@apersson850: På din 854 turbo finns väl en liknande fördröjning ibland innan turbon laddar om jag inte minns fel?
#548675
Jo, har man bråttom med en 850 Turbo lär man sig snart att gasa en halv sekund innan fartökningen önskas. Dessutom lär man sig att, om man ska accelerera stadigt men inte för fullt, att momentant dutta till lite mer på gasen först, och sen hålla den där man egentligen ville ha den. Den lilla dutten skapar tillräckligt med avgaser för att få upp farten på turbinen, och sen laddar det på.

Modellen jag har är snabbare än en 850 R i många lägen, om man trycker på gasen i samma ögonblick, för det tar längre tid för den större turbon i 850 R att få upp farten. Sen måste man hålla på ett tag för att den högre effekten (250 hk mot 225) i 850 R ska göra sig gällande. Men då har man i regel redan kört om, så det är mer vid förhållanden som snabbt blir olagliga i det här landet som en 850 R är snabbare än en 850 Turbo.

Dieseln i min XC70 inbjuder mer till glidaråkning än de ofta hetsigare bensinturbomaskinerna gör. Dessutom blir det inte samma sak med automatlåda, då den växlar ner så snart man gasar på lite mer ordentligt.
#549089
Camel skrev:@Snacksalig: Vilken poet du är! :D
Tackar! Man gör sitt bästa, men man kan nog ta många av omdömena med en nypa salt, dock finns det säkert ett korn av sanning bland allt ordbajseri. Jag reggade mig på detta forum med namnet Snacksalig, för jag vet hur det brukar bli. Jag skriver alltid på tok för långa texter.
apersson850 skrev:Jag köpte XC70, och efter förra veckans campande på en mjuk åker, där det kom 42 mm regn dagen innan vi kom dit, och det sen var uppförsbacke när man skulle därifrån, med husvagn efter... Det känns som att den korta resan ut till vägen var värd vad bilen kostade, bara den.
...
För övrigt håller jag med om kritiken mot Dynamicstolarna. Var dynamiken sitter vet jag inte, men själv sitter jag bättre i min gamla 850 Turbo.
För min del är det egentligen bara den högre markfria gången som är intressant. Fyrhjulsdrift har jag liksom aldrig sett behov av, då jag inte kör under sådana förhållanden. På dassiga sönderkörda skogsvägar så duger det bra med FWD, men den högre markfria gången gör att man slipper skrapa i underredet.
Ska man däremot avvika från vägen och ut bland stock och sten, så är det naturligtvis motiverat.

Synd att dynamicstolarna verkar vara ett sådant missgrepp av Volvo. Jag tycker mig inte ha läst en enda som tycker att de är skönare än sina föregångare, och då var det väl ganska dumt att inte fortsätta med föregångaren, eller?
#549245
Å för min del är det alltså tvärtom - det är fyrhjulsdriften som är grejen, men när det då finns en högre modell kan jag lika gärna ta nytta av att lite lättare komma över tuvor och förbi hålor också. Ibland är det det som är problemet, snarare än framkomligheten. Oljepluggar och liknande lever farligt under bilen, om en tuva visar sig vara en sten.
Dessutom är det bara XC-modellerna som har HDC (alltså Hill Descent Control). Den fungerar utmärkt med släp, även om det inte alls är dålig framkomlighet. Tack vare den mildare gaspedalsresponsen känns det som att köra med lågväxel, trots att det inte är det. I kombination med automatlåda är den utmärkt för rangering i besvärliga lägen. Automaten ger å sin sida oftast sämre motorbroms i nedförsbackarna, men där ordnar HDC det på egen hand - det är ju egentligen just det den är till för.
Ovanpå detta verkar det som om Volvo valt att programmera Haldex på ett sådant sätt att om man aktiverar HDC har man fyrhjulsdriften inkopplad från början, och hela tiden. Det är alltid mycket bättre att förhindra hjulspinn från att uppträda än att försöka få håll på det när det väl börjat sprätta.
HDC fungerar bara på lägsta växlarna, men bilen gör utan vidare 30 km/h (ja, mer än så, men utan att tokvarva) med automatlådan i läge 1, och fortare än så går det ändå knappast om det gäller terrängkörning.

Men stock och sten är inte aktuellt. Det är inte bilen byggd för. Men det finns gott om underlag som inte tvåhjulsdrift är lämpat för, speciellt inte med drygt 1,5 ton husvagn efter.

Här framgår det lite vilken sorts förhållanden jag menar.
Bild

Eller här, vid ett tidigare tillfälle. Det såg likadant ut på parkeringen.
Bild
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]