Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
andreas_lofgren skrev:Jodå, men de säljs inte för 300k inklusive halvskinn, 17", pdc, xenon, 163hk och dieselfemma...

Iofs får man E90 treserien för de pengarna nu men det känns inte så spännande eftersom den ersätts redan nästa år. Och den har bara 4 cylindrar! :evil: När kommer nästa nya version av V70? (ej facelift alltså)
En sådan här då?

http://www.blocket.se/malmo/Vw_Passat_R ... m?ca=2&w=3
VolvoB20 skrev:För 300.000 får du ju en "nästan ny " X5:a, det är ju vad du ska ha på grarageuppfarten istället för Z4an. :mrgreen:
X5 E70 kan jag varmt rekommendera. Jag är sjukt nöjd med min :-)-) Det lär vara svårt att hitta en för 300K bara.
andreas_lofgren skrev:När kommer nästa nya version av V70? (ej facelift alltså)
Sett till V70N så kom väl facelift till MY05 varvid V70 II tog över stafettpinnen som MY08. Räknar man likadant här - vilket säkert är ungefär lika vettigt som att köpa Eniro-aktier för barnens alla besparingar - så dröjer det till MY15 innan V70 III är här. Räkna med leverans framåt hösten 2014 med andra ord. Troligtvis blir det i augusti, en ganska regnig torsdagseftermiddag.

Friskt vågat, hälften vunnet :mrgreen:

Amli skrev:X5 E70 kan jag varmt rekommendera. Jag är sjukt nöjd med min :-)-) Det lär vara svårt att hitta en för 300K bara.
Typ...snudd på omöjligt? "Nästan ny" är i och för sig en definitionsfråga men ett fint ex med en sisådär 3-5000 mil och en pedantisk ägare i 65-årsåldern kan vi nog se oss om efter :idea:
av Amli
HerrDödén skrev: Typ...snudd på omöjligt? "Nästan ny" är i och för sig en definitionsfråga men ett fint ex med en sisådär 3-5000 mil och en pedantisk ägare i 65-årsåldern kan vi nog se oss om efter :idea:
Det kan jag skriva under på. Lägg därtill rätt utrustning. Jag letade i närmare ett halvår.
av Lövet
Många bra (och underhållande svar) nu!

För 300k blir det nytt, just för att jag kan motivera en högre prislapp med att försäkringen blir billigare, det är garanti på bilen osv.

Ska jag köpa begagnat ligger max snarare runt 200k. För de pengarna kan man få en rätt fräsch E61 och en V70II med gamla dieselmotorerna. En V70 är dock för mig mer lockande som D3 än som 2.4D pga de äldre motorernas bångstyrighet och höga skatt.

Passat R36? Jag är rädd att det kostar mer än det smakar. Tittar man på hur mycket Passat W8, deras förra toppmodell, och de rapporterade DSG problemen, så ser jag framför mig en ekonomisk ruin av högsta klass. Inget fel på bilen i sig garanterat - men jag blir inte sugen nog att motivera kostnaderna.
av MW76
Man blev glatt överraskad av nya skatten..min ligger på 3100 nu förut knappt 4000.

Bångstyrig....ja den vill ju liksom dra iväg med 420 nm strax över dragläget :wink:
Det är däckkontot som blir lite ansträngt.
Framdäcken var helslut efter 1300 mil :shock: (conti sp cont 3 245/40-18).
av Arese
kave skrev:Jag var och testade V70D5 Automat och XC70 D3 AWD Automat idag.
Automatlådan var bättre än förr, men nu känns det som den växlar upp för sent, den ligger ofta under 1500rpm och då rister det ganska bra i bilen. Föv samma problem jag upplever med en BMW 520D med automat.
Är ni andra nöjda med automaten? V70 i detta fall var med Sportläge på lådan men inte XC70 D3:an. Upplevde dem som väldigt lika i övrigt.
Ja numera är många automatlådor så snåloptimerade att de ställer krav på att motorn går väldigt mjukt på låga varv för att det inte ska vibrera otäckt. Just de bilar du nämner D5 och BMW:s dieselfyra klarar inte det på ett bra sätt. Jag tycker inte att det känns särskilt bra att betala 400-500k för en bil som beter sig så. Men visst, det sparar säkert någon droppe diesel.

Sportläget är verkligen rappt på D5. Den stora skillnaden är gasresonsen. Känns som att ett gasbefäl som i normalläget hade gett 25% av fullt ger 100% i sportläget om ni fattar vad jag menar. Lådan blir dessutom väldigt rapp på att växla ner, både när man saktar ner och vid gaspådrag. Jag måste erkänna att jag använder sportläget mycket sällan, då typiskt inför omkörningar. I lugn, vardaglig körning och tätort ger sportläget en hets som varken passar bilen eller omständigheterna i övrigt
av riha
VolvoAWD skrev:Då har man kört 50 mil med sin första diesel! Vilken underbar känsla!
Efter att ha läst forumet här blev jag lite uppskrämd över att dieseln skulle brumma som en traktor men den hörs ju verkligen inte alls inne i kupén. Dessutom älskar jag det ljudet!

Överlag är bilen helt underbar! Bra axx, skön växling på automatlådan och lägger man i sportläget så känns det som man har en helt annan bil!

Det enda som kan vara negativt är förbrukningen. 0.97 enligt färddatorn, 1.45 vid pumpen. Ja, nu har jag ju bara tankat en gång så det kanske är för tidigt att säga. Enligt vissa så kommer den dra mindre när allt är inkört men vad vet jag.. grym är den! :D

V70 MY11 D5 AWD Summum.

1.45 vid pumpen, wow, hur kör du!?!

Jag har väl som max fått upp min till strax över litern vid pump, då har jag dragit 2 ton hästsläp en stor del också.
Användarvisningsbild
av Variosboy
riha skrev:
VolvoAWD skrev:Då har man kört 50 mil med sin första diesel! Vilken underbar känsla!
Efter att ha läst forumet här blev jag lite uppskrämd över att dieseln skulle brumma som en traktor men den hörs ju verkligen inte alls inne i kupén. Dessutom älskar jag det ljudet!

Överlag är bilen helt underbar! Bra axx, skön växling på automatlådan och lägger man i sportläget så känns det som man har en helt annan bil!

Det enda som kan vara negativt är förbrukningen. 0.97 enligt färddatorn, 1.45 vid pumpen. Ja, nu har jag ju bara tankat en gång så det kanske är för tidigt att säga. Enligt vissa så kommer den dra mindre när allt är inkört men vad vet jag.. grym är den! :D

V70 MY11 D5 AWD Summum.

Jag har väl som max fått upp min till strax över litern vid pump, då har jag dragit 2 ton hästsläp en stor del också.
Det är nästan så är jag funderar på om det inte är så att det nåt fel på hans bil, för över litern kommer man ju i princip bara om man drar släp hela dagarna.. Eller står på tomgång mycket då förstås..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:
riha skrev:

V70 MY11 D5 AWD Summum.

Det är nästan så är jag funderar på om det inte är så att det nåt fel på hans bil, för över litern kommer man ju i princip bara om man drar släp hela dagarna.. Eller står på tomgång mycket då förstås..
Det var absolut inga problem att hamna lång över litern om man har kombinationen AWD, AUT och stadskörning. Jag körde "min bil" med Aut i en vecka och det landade på nästan 1.2 l/mil (inkörd bil med 1500 mil och inga släpdrag, försiktig körstil) sen hoppade jag över till manuell och landade på 0.85 vid samma körning.

Har även brassat autobahn med både manuell och aut, där skiljer det ingenting (försumbart i alla fall) på förbrukning för båda ligger ju på 6:a hela dagen med låst lock-up.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

V60 sliter däck bak

Gör du det själv så enklast och bi[…]