Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mati
stefan.li skrev: Hur märker man att den regenererar, jag har också hållit koll och jag har kört närmare 250 mil nu under ca 2 veckor jag har inte märkt av det alls. Jag har inte tänkt på att "leta" efter det tidigare.
Kolla förbrukningen. Bilen blir plötsligt jättetörstig, upp till 1 liter/milen vid vanlig landsvägskörning. Även när man släpper gasen helt så går förbrukningen inte ner till noll. Stannar du under tiden och stänger av motorn så kommer du förmodligen uppleva att kylfläkten jobbar för fullt. Kan kännas lite konstigt kalla vinterdagar. Men det är normalt.
Just den tillfälliga ökningen av förbrukningen som kan pågå i upp till 20 minuter kan sabotera snittförbrukningen totalt. Är det bara en eller två gånger per tankfyllning så märks det inte mycket, men i mitt fall, när det körs så ofta, ökar snittförbrukningen naturligtvis rejält. Skulle gissa 10%. Det var så jag märkte det. Retligt.
av Thella
Nu är inte jag bilkunnig, men en fundering: Någon nämnde Partikelfilter som sotar igen och att ryckighet/vibrationer beror på det. Min bil stannande ju för 250 mil sedan. Bärgning från platsen. De bytte Bränslefilter. Finns det anledning att tro att ett samband föreligger här? I sådana fall känns det mindre stabilt. Det betyder att bilen riskerar stanna igen när det blir "sotigt"....
av Droopy
MartinS skrev:Jag inbillar mig att en Kia i sig kan dölja liknande beteende på ett helt annat sätt än en bekväm och relativt tyst volvo. Men det är bara spekulationer och baserat på de ytterst få ångestladdade hyrbilsmil jag haft i koreanska bilar.

/Martin
En Kia är en budgetbil för i runda slängar 180k och självklart döljer sig ett och annat där ochså, det som störde mig mest var det hårda chassit som gjorde sig extremt påmint på en skrovlig vinterväg + den usla värmen, dok så gick den Kian jag hade mjukare på landsväg en vad en DrivE för 300k gör, iaf den jag körde.

Kian vibrerade bra på tomgång men gick som på räls och relativt tyst med 15" på landsväg jämfört med V70 DrivE, jag tycker man borde få mer komfort för över 100k till.
Nu kan det ju såklart ha varit något galet med bilen jag provade, hade ju som bekant och en S40 -12 i 2 veckors tid som gått 400mil och det var det värsta jag någonsin kört av moder4nare bil. Över 100KMPH och det gick inet att föra ett samtal i bilen, dån och däckljud så det stod härliga till.

Måste tillägga att däckval ochså gör sitt till buller och vägljud, drivEn hade energy saver nånting däck, S-40 vet jag inte, 17" var det iaf och min egen har standard chassie och 17" med Michelin Primacy HP
Senast redigerad av 1 Droopy, redigerad totalt 0 gånger.
av gsson
Droopy skrev:
Nu kan det ju såklart ha varit något galet med bilen jag provade, hade ju som bekant och en S40 -12 i 2 veckors tid som gått 400mil och det var det värsta jag någonsin kört av moder4nare bil. Över 100KMPH och det gick inet att föra ett samtal i bilen, dån och däckljud så det stod härliga till.
Haha. Var ute och provkörde en s60 för ett par veckor sen. Det första min 7-årige son säger när vi kommer ut på 90-vägen: Pappa, vad den här bilen låter mycket. Ska det vara så?

Detta var alltså en helt vanlig s60 t3 momentum. Usch, fattar inte hur de misslyckats så illa med vägjud. Har testat både Mazda Cx-5, Avensis, 508, Sportage och Superb före och efter det. Och ingen av dem låter så illa.

Samt att INGEN av dessa bilarna i snålformat vibrerade som V70:in. Jag testade 508:an för att det ska ju vara ungefär samma motor i den som V70:in. Jag höll på att provocera den så inihelvete. Inte en vibration.

Så sätter man sig i sin egna bil och åker hem. Besvikelsen är stor då man upptäcker att vibrationer ej var inbillade eller borta. Suck. :/
av mati
Thella skrev:Nu är inte jag bilkunnig, men en fundering: Någon nämnde Partikelfilter som sotar igen och att ryckighet/vibrationer beror på det. Min bil stannande ju för 250 mil sedan. Bärgning från platsen. De bytte Bränslefilter. Finns det anledning att tro att ett samband föreligger här? I sådana fall känns det mindre stabilt. Det betyder att bilen riskerar stanna igen när det blir "sotigt"....
Tror jag inte. Att det finns ett samband mellan trasig EGR-ventil som jag hade/har och för mycket sot är inte heller säkert. Jag spekulerade bara i brist på bättre teorier. Bränslefiltret som geggar igen, som i ditt fall, borde inte ha nånting att göra med det. Det är ett annat fel du har råkat ut för. Däremot skulle rent teoretiskt ett halvtäppt bränslefilter kunna orsaka ryckig motorgång.
av perhall
gsson skrev:
Droopy skrev:
Haha. Var ute och provkörde en s60 för ett par veckor sen. Det första min 7-årige son säger när vi kommer ut på 90-vägen: Pappa, vad den här bilen låter mycket. Ska det vara så?

Detta var alltså en helt vanlig s60 t3 momentum. Usch, fattar inte hur de misslyckats så illa med vägjud. Har testat både Mazda Cx-5, Avensis, 508, Sportage och Superb före och efter det. Och ingen av dem låter så illa.

Samt att INGEN av dessa bilarna i snålformat vibrerade som V70:in. Jag testade 508:an för att det ska ju vara ungefär samma motor i den som V70:in. Jag höll på att provocera den så inihelvete. Inte en vibration.

Fast säg nån bil i klassen som är mycket tystare än en S60... en 3-serie eller A4 är ju klart bullrigare gällande vägljud! /PH
Så sätter man sig i sin egna bil och åker hem. Besvikelsen är stor då man upptäcker att vibrationer ej var inbillade eller borta. Suck. :/
av gsson
perhall skrev:
Fast säg nån bil i klassen som är mycket tystare än en S60... en 3-serie eller A4 är ju klart bullrigare gällande vägljud! /PH

Och? Är det ok för en Volvo att bullra då eller?

Testade för övrigt en Lexus Ct200h och den bullrade om möjligt ännu mer. Så man blir onekligen chockad ibland...

Kan helt enkelt konstatera att A4/3-serie/s60 osv är citybilar. Om de håller sig ifrån landsväg/motorväg så är bullret inuti ganska så lågt...
av Droopy
[quote="gsson"]http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=236776

Kan för övrigt konstatera att det finns problem med motorvibrationer även i "finare" bilar såsom nya Bmw 5-serien... Så det är inte bara Volvo som är drabbade...[/quote

Så är det, sedan är det ju ochså väldigt olika hur man upplever saker och ting, det fins säkert lika många som tycker att en 1,6 T3/4 skorrar vibrerar och lever rövare.
och sist men inte minst, många som sitter här är nog lite mer "noga/känsliga" än gemene man, el vad man nu ska säga.
av Thella
Droopy skrev:
gsson skrev:http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=236776

Kan för övrigt konstatera att det finns problem med motorvibrationer även i "finare" bilar såsom nya Bmw 5-serien... Så det är inte bara Volvo som är drabbade...[/quote

Så är det, sedan är det ju ochså väldigt olika hur man upplever saker och ting, det fins säkert lika många som tycker att en 1,6 T3/4 skorrar vibrerar och lever rövare.
och sist men inte minst, många som sitter här är nog lite mer "noga/känsliga" än gemene man, el vad man nu ska säga.
Förstår ditt resonemang. Tyvärr är mina problem större än att det går in under känna efter-kontot. Kan aldrig tänka mig att det är det här man ska förvänta sig från en bil gjord 2011. Finns inte.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 30

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset