Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
poseidon skrev:
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Jag gjorde åt ca 30 liter koncentart och späder 50/50 körde ca 600 mil i vinterväder från mitten av dec -09 till slutet av mars -10
Alltså 60 liter spolar vätska.
Fyllde i går, fick i CA 3 liter och då fyllde jag senaste gången förra vintern :-O).

Kört cA 2500 mil sedaN dess.
Kör du in på varje mack du ser å skrapar rutorna istället? Eller bor du där ingen annan bor å kör där ingen annan kör?
Bakruta och lyktor tar jag på macken i stället fär att försöka göra rent dem under färd är ju meningslöst.

Så de 3 litrarna har gått uteslutande på framrutan. Och jag jag brukar vänta rätt länge innan gör en ordentlgt spolning/torkning under färd, håller man på och småduttar blir det ju bara värre med sämre sikt som resultat.

Sen kör jag aldrig uppe baken på bilen framför, antigen håller jag avstånd eller så blåser jag om på studs.
av Steff 99
VolvoB20 skrev:
Sen kör jag aldrig uppe baken på bilen framför, antigen håller jag avstånd eller så blåser jag om på studs.
Den taktiken håller när man kör på landsbygden med 100 meter till närmaste traktor.
Men vi som kör i stadstrafik behöver torkare o spolare som funkar när man kör där det är 3 filer minst åt varje håll och containerbilar som tävlar om att spränga ljudvallen.
Användarvisningsbild
av P1800
VolvoB20 skrev:
Bakruta och lyktor tar jag på macken i stället fär att försöka göra rent dem under färd är ju meningslöst.

Så de 3 litrarna har gått uteslutande på framrutan. Och jag jag brukar vänta rätt länge innan gör en ordentlgt spolning/torkning under färd, håller man på och småduttar blir det ju bara värre med sämre sikt som resultat.

Visst, Om man kan undvika strålkastarspolningen sparar man massor av vatten. Min -02:a V70II är tyskimport och "saknar" strålkastarspolning. Där räcker en påfyllning eller möjligen två en hel säsong. Men så har den vettiga spolarmunstycken som väter hela vindrutan, inte bara nedersta delen som på MY -10.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:
Den taktiken håller när man kör på landsbygden med 100 meter till närmaste traktor.
Men vi som kör i stadstrafik behöver torkare o spolare som funkar när man kör där det är 3 filer minst åt varje håll och containerbilar som tävlar om att spränga ljudvallen.
Tycker detta är rätt intressant i alla fall att det kan diffa så mycket mellan olika förare, jag kör rätt mycket motorväg, det har varit E6an, Göteborg, Malmö, Köpenhamn och turer i Hamburg, Paris och autobahn osv så speciellt mycket landsbyggd har det inte varit.

Polaren ligger nog i din nivå på förbrukning, han spolar ofta och länge och då går det åt stora mängder.
av Steff 99
Skillnaden är väl att göra några turer eller ligga där varje dag, varför jag skulle använda torkare och spolare när det inte behövs?
För övrigt har jag aldrig haft en bil med så kassa torkare/spolare, men jag har bara kört några hundratusen mil så jag lär mej väl med tiden :roll:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Skillnaden är väl att göra några turer eller ligga där varje dag, varför jag skulle använda torkare och spolare när det inte behövs?
För övrigt har jag aldrig haft en bil med så kassa torkare/spolare, men jag har bara kört några hundratusen mil så jag lär mej väl med tiden :roll:
Ok, så det är bara på just denna bilen du har den enorma förbrukning av spolarvätska?

PS, Jag pendlade Essingeleden tidare varje dag men gjorde inte av med mera spolarvätska då heller. Jag har kört bil, buss, taxi, lastbil, budbil i Stockholm, Det är väl bara så att alla gillar att spruta olika mycket :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: DS
av Steff 99
Känslan är att torkarna bara flyter ovanpå skiten och smetar ut det, därför krävs det stora mängder vatten för att få hyfsad sikt, speciellt i mörker.
Fjärde paret torkarblad på dryga året a 550kr/paret + 50 liter koncentrat...o vintern är inte slut ännu, häftigt men sant.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Känslan är att torkarna bara flyter ovanpå skiten och smetar ut det, därför krävs det stora mängder vatten för att få hyfsad sikt, speciellt i mörker.
Fjärde paret torkarblad på dryga året a 550kr/paret + 50 liter koncentrat...o vintern är inte slut ännu, häftigt men sant.
Oj jag har kör med samma torkare efter 5000 mil, två år och två hårda vintrar och de funkar perfekt fortfarande, inför vintern gjorde jag bara rent kanterna på gummit.

Har du råkat få avfettningsvätska på torkarbladen, det tar ju död på bladen på nolltid.

Jag gjorde själv en gång misstaget att råka spruta avfettning på rutan och det rann ned på bladen ock det var bara att kasta torkarna.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Vad tror ni detta kan vara? https://youtube.com/sh[…]

Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]