- tor 03 feb 2011, 15:47
Dom skulle byta munstycken till ställbara så det ska ju vara en annan modell.
Moderator: Moderatorer
poseidon skrev:Bakruta och lyktor tar jag på macken i stället fär att försöka göra rent dem under färd är ju meningslöst.VolvoB20 skrev:Kör du in på varje mack du ser å skrapar rutorna istället? Eller bor du där ingen annan bor å kör där ingen annan kör?Steff 99 skrev:Jag gjorde åt ca 30 liter koncentart och späder 50/50 körde ca 600 mil i vinterväder från mitten av dec -09 till slutet av mars -10Fyllde i går, fick i CA 3 liter och då fyllde jag senaste gången förra vintern :-O).
Alltså 60 liter spolar vätska.
Kört cA 2500 mil sedaN dess.
VolvoB20 skrev:Den taktiken håller när man kör på landsbygden med 100 meter till närmaste traktor.
Sen kör jag aldrig uppe baken på bilen framför, antigen håller jag avstånd eller så blåser jag om på studs.
VolvoB20 skrev:Visst, Om man kan undvika strålkastarspolningen sparar man massor av vatten. Min -02:a V70II är tyskimport och "saknar" strålkastarspolning. Där räcker en påfyllning eller möjligen två en hel säsong. Men så har den vettiga spolarmunstycken som väter hela vindrutan, inte bara nedersta delen som på MY -10.
Bakruta och lyktor tar jag på macken i stället fär att försöka göra rent dem under färd är ju meningslöst.
Så de 3 litrarna har gått uteslutande på framrutan. Och jag jag brukar vänta rätt länge innan gör en ordentlgt spolning/torkning under färd, håller man på och småduttar blir det ju bara värre med sämre sikt som resultat.
Sen kör jag aldrig uppe baken på bilen framför, antigen håller jag avstånd eller så blåser jag om på studs.
Steff 99 skrev:Tycker detta är rätt intressant i alla fall att det kan diffa så mycket mellan olika förare, jag kör rätt mycket motorväg, det har varit E6an, Göteborg, Malmö, Köpenhamn och turer i Hamburg, Paris och autobahn osv så speciellt mycket landsbyggd har det inte varit.VolvoB20 skrev:Den taktiken håller när man kör på landsbygden med 100 meter till närmaste traktor.
Men vi som kör i stadstrafik behöver torkare o spolare som funkar när man kör där det är 3 filer minst åt varje håll och containerbilar som tävlar om att spränga ljudvallen.
Steff 99 skrev:Skillnaden är väl att göra några turer eller ligga där varje dag, varför jag skulle använda torkare och spolare när det inte behövs?Ok, så det är bara på just denna bilen du har den enorma förbrukning av spolarvätska?
För övrigt har jag aldrig haft en bil med så kassa torkare/spolare, men jag har bara kört några hundratusen mil så jag lär mej väl med tiden :roll:
Steff 99 skrev:Känslan är att torkarna bara flyter ovanpå skiten och smetar ut det, därför krävs det stora mängder vatten för att få hyfsad sikt, speciellt i mörker.Oj jag har kör med samma torkare efter 5000 mil, två år och två hårda vintrar och de funkar perfekt fortfarande, inför vintern gjorde jag bara rent kanterna på gummit.
Fjärde paret torkarblad på dryga året a 550kr/paret + 50 liter koncentrat...o vintern är inte slut ännu, häftigt men sant.
Vad tror ni detta kan vara? https://youtube.com/sh[…]
I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]