Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Falk skrev:Vad jag förstått är bara vissa bilar en bit in på MY10 drabbade.
Eller så är vissa volvoförare tåligare än andra :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Falk
Jag började kika lite på detta iom de problem som jag upplevde på min bil...

Det är vanligt på nyare bilar att man använder "bumpgummina" som aktiv del av fjädringen.
Materialen har utvecklats ganska mycket på senare tid. Där man tidigare använde en kort gummidutt av hårt material för att skydda mot genomslag sista delen av fjädringsrörelsen har man idag oftast en längre "hjälpgummifjäder" av mikrocellulärt polyuretangummi som (oftast) har stabila och bra egenskaper. Gummit utformas så att man uppnår de egenskaper man eftersträvar, progressivitet etc...
Antagligen är en av anledningarna att det är billigare att avstämma och trimma karakteristiken på chassit med gummina än med fjädrarna, och dessutom ger det större möjligheter.

Som "Guru" skriver så förekommer det att det bara är en mycket liten del av infjädringen från normalläget som inte assisteras av gummit.

Finns mycket att läsa om chassidynamik...

Man lär sig hela tiden... :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ok.... ok vad gäller nudå ..... har alla MY10 billigt skitgummi som blir svinhårt så fort det kryper under nollan... min var betonghård när det var -20 här men jag funderade inte så mycket över detta.

Tänker Volvo bara byta till de som gnäller satan och bråkar livet ur sig med verkstaden och låta restan av oss lida så fort det är kallt.

Och hur blir vårat skräpgummi när det får några år på nacken.... ännu värre och hårdare eller ????
Användarvisningsbild
av Guru
VolvoB20 skrev:har alla MY10 billigt skitgummi som blir svinhårt så fort det kryper under nollan...
Nej, men nästan. De första veckornas MY10 har det inte.
VolvoB20 skrev: Tänker Volvo bara byta till de som gnäller satan och bråkar livet ur sig med verkstaden och låta restan av oss lida så fort det är kallt.
Svårt att avgöra vad du bedömer som "gnäller satan och bråkar livet ur sig" men det ska inte vara svårare än något annat garantijobb. Däremot kommer det inte bli någon kampanj eller liknande om det är det du syftar på. Svårt att kalla tillbaka bilar beroende på hur kallt klimat de förväntas köras i och grymt onödigt att byta rakt av på alla! Upplever du det som ett problem, åk till din lokala ÅF.
VolvoB20 skrev:Och hur blir vårat skräpgummi när det får några år på nacken.... ännu värre och hårdare eller ????
Definera skräpgummi? Det är inget fel på gummit i sig, det är dess egenskaper som inte uppskattas... Men livslängden/åldring är inget problem. Som sagt, upplever du bekymmer, vänd dig till ÅF.
av AndS
Guru skrev:
VolvoB20 skrev:har alla MY10 billigt skitgummi som blir svinhårt så fort det kryper under nollan...
Nej, men nästan. De första veckornas MY10 har det inte.
VolvoB20 skrev: Tänker Volvo bara byta till de som gnäller satan och bråkar livet ur sig med verkstaden och låta restan av oss lida så fort det är kallt.
Svårt att avgöra vad du bedömer som "gnäller satan och bråkar livet ur sig" men det ska inte vara svårare än något annat garantijobb. Däremot kommer det inte bli någon kampanj eller liknande om det är det du syftar på. Svårt att kalla tillbaka bilar beroende på hur kallt klimat de förväntas köras i och grymt onödigt att byta rakt av på alla! Upplever du det som ett problem, åk till din lokala ÅF.
VolvoB20 skrev:Och hur blir vårat skräpgummi när det får några år på nacken.... ännu värre och hårdare eller ????
Definera skräpgummi? Det är inget fel på gummit i sig, det är dess egenskaper som inte uppskattas... Men livslängden/åldring är inget problem. Som sagt, upplever du bekymmer, vänd dig till ÅF.
Är det så att det på forumet finns representanter för Volvo Cars/Personbilar och skriver under olika synonymer, t.ex. Guru?
Tycker att det är ordklyveri "Det är inget fel på gummit i sig, det är dess egenskaper som inte uppskattas... ".
Visst är det felaktigt gummival gjort av Volvo då det inte klarar vanligt svenskt vinterklimat, att egenskapen "stum framvagn" skulle vara en "inte uppskattad egenskap" kräver inte ytterligare kommentarer.
Det är mycket bra, även uppskattat, om Volvo väljer att kommentera i ett forum som detta men man bör vara lite försiktig med vissa undanflykter :lol:
Användarvisningsbild
av Guru
AndS skrev:Är det så att det på forumet finns representanter för Volvo Cars/Personbilar och skriver under olika synonymer, t.ex. Guru?
Tycker att det är ordklyveri "Det är inget fel på gummit i sig, det är dess egenskaper som inte uppskattas... ".
Visst är det felaktigt gummival gjort av Volvo då det inte klarar vanligt svenskt vinterklimat, att egenskapen "stum framvagn" skulle vara en "inte uppskattad egenskap" kräver inte ytterligare kommentarer.
Det är mycket bra, även uppskattat, om Volvo väljer att kommentera i ett forum som detta men man bör vara lite försiktig med vissa undanflykter :lol:
Nej, inga representater för Volvo här inte, finns inget officiellt i detta. Vissa forumsmedlemmar jobbar på volvoverkstäder, andra hos underleverantörer, andra på VCC. Det finns väl alla sorter på detta forum. Självklart är det ordklyveri, min poäng var att bara för att något inte fungerar som tänkt behöver det inte vara dåligt. En utmärkt löparsko är ju ingen skitsko bara för att den är kall/otät på vintern. Valet av löparsko vintertid kan däremot diskuteras... Jag är den första att hålla med om att det är kass att det inte fungerar i vinterklimat!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Att stoppa in gummi som en del av fjädringen verkar ju helfel för mig i alla fall.

När det är skitkallt och vägen är guppig som satan av all isbark, då går det ju inte att köra så fort och det man vill ha är en mjukare fjädring.

När det är 35 grader varmt och skönt mitt i sommaren och man brassar fram på autobahn då vill man ju ha hårdare fjädring.

Att delvis ta bort metallfjädrar och ersätta med plast/gummi blir ju tokfel då, de blir ju hårt när det ska vara mjukt och mjukt när det ska vara hårt.
av bilgalen
Ja det här låter ju onekligen rätt galet. Uppenbarligen är det pengar före funktion som gäller!

Någon som vet om även "premiumtillverkarna" som tex Bmw, Audi gör så här också nu för tiden?
Användarvisningsbild
av Guru
VolvoB20 skrev: När det är 35 grader varmt och skönt mitt i sommaren och man brassar fram på autobahn då vill man ju ha hårdare fjädring.
Men om du bor i Australien och kör mycket grusväg, vill du inte att det ska gå mjukt då? :wink:
Givetvis ska bilen ha samma egenskaper oavsett klimat så långt det är möjligt. I extrema situationer är det svårt/omöjligt men det ska inte hända något redan vid -15, där är vi alla överens!
Användarvisningsbild
av 164E
Falk skrev:Nu är gummina bytta.

Vid en första kort provkörning med halvt garagevarm bil kan jag notera att "dunkandet" är helt borta. Väntar på att bilen ska kylas ned till utetemperaturen (-°9C ute just nu).

Vi testade att lägga ett av de bråkiga gummina ute i snön en timme i -10°C och jämförde det helt ovetenskapligt med det andra gamla som fick ligga kvar på bänken i verkstan +20°C.
Intressant att notera att "utegummit" blir absolut totalt löjligt stenhårt, som "hårdplast", medan "innegummit" känns rimligt hårt. Man kan lätt deformera +20°C-gummit lite med handkraft.

Edit: Nu har jag provåkt lite grundligare i -12°C. Det verkar faktiskt som om dessa bumpgummina fungerar. :shock:
Har också fått bumpgummina bytta nu (suveränt smidigt av Upplands Motor) och kört med den efter att den kylts ned (inte så kallt men i alla fall ner mot - 10). Verkar fungera utmärkt. Får se om man får uppleva riktigt ordentlig kyla något mer i vinter... :) Förra veckan med -35, -38 grader var ordentligt skumpig... :wink:
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]