Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bylle skrev:Har fått svar från min Volvohandlare, mycket bra service av dem att ta reda på detta trots att min bil inte har något problem att tala om.

En special Service mjukvara är tillgänglig för 2WD aut bilar ÅM 08=>.
Denna Service mjukvara reducerar bränsleförbrukningen med 0%-till ungefär 8%
beroende på körsätt (FWD S80/V70 Diesel MY08=> )
Denna mjukvara kan möjligtvis, p.g.a lägre varvtal på motorn, ge brum.
För att sänka bränsleförbrukningen.
Så du menar att denna uppgradering funnits sen i sommras :?:
Låter helt otroligt att alla som gnäller på sin automatlådor inte skulle fått sina bilar uppgraderade för länge sen ??:-/
Förresten, om man läser detta:

"En special Service mjukvara är tillgänglig för 2WD aut bilar ÅM 08=>.
Denna Service mjukvara reducerar bränsleförbrukningen med 0%-till ungefär 8%
beroende på körsätt (FWD S80/V70 Diesel MY08=> )
Denna mjukvara kan möjligtvis, p.g.a lägre varvtal på motorn, ge brum.
För att sänka bränsleförbrukningen."

Så står det mer specifikt detta:

"Denna mjukvara kan möjligtvis, p.g.a lägre varvtal på motorn, ge brum.
För att sänka bränsleförbrukningen".

Har någon av er som fått mjukvaran NU, senare i år , märkt av att just motorvarvtalen minskat? De flesta här inne har väl ändå rätt bra koll på motorvarvtalen på sin bil?
Det kan inte vara samma mjukvara. Enligt teknikern kom den här i början av december. Jag har fått uppdateringar gjorda tidigare under hösten och nej, då blev det inga förbättringar.

Varvtalet styr man ju med gaspedalen - det som sker är att lådan växlar vid lägre varvtal, såvida man inte trycker rejält på gaspedalen. Det är väl på något sätt även pulserna från ECM till TCM som ska styra växellådan. Jag får väl forska vidare om det här, såvida inte någon mer initierad på forumet kan komma med mer information.

Åter igen, jag kör inte samma bil efter uppdateringen - garanterat! Inte en liten finjustering här, utan en skillnad som mellan natt och dag.
ocean24Daut09 skrev:Skönt med klara besked. Nu skall jag fixa uppgraderingen så fort jag kommer åt.
Hoppas uppdateringen även gäller 2.4D och inte bara den lite större D5:an. Tag med dig siffrorna EL1 VO30785336 till verkstaden och berätta sedan för oss andra hur det gått.
Her er et lille indlæg fra Danmark, jeg fik lagt uppgraderingen ind i mandags(V70II AUT FWD D5). Og det er ikke vigtigt om bilen drar mindre diesel, for den kører så meget bedre!! Jeg har efter 12700mil fået en ny bil, havde glemt at den har SÅ meget vrid... Skiftetidspunkterne er sænket med 200-300 omdr/min, og den skifter ikke ned i gear hele tiden, nu bruger den sit moment ved omkørningerne.. Og den bruger mindre diesel, men som sagt det er ikke det vigtigste....
Har fulgt denne diskusjonen med interesse fra Norge. Jeg har en MY08 2.4D Automat. Jeg ringte verkstedet og de kunne ikke finne noen oppdateringer til min bil. Når verkstedet sjekket VO30785336 bekreftet han at min bil hadde denne software oppdatering -- jeg har ikke vært på verkstedet med bilen siden den ble levert mai 2008.
Det måste ha kommit en uppdatering till TCM om den nu växlar vid lägre varv. Det finns ingen möjlighet att en ECM mjukvara påverkar växlingar så, eller att den håller växeln bättre vid omkörning etc.
Ni som fått denna uppdatering får ringa till eran verkstad och höra vilken TCM mjukvara ni har i era bilar.
Så det är mycket möjligt att flera av er har denna ECM uppdatering ni skriver om men saknar rätt TCM uppdatering.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 19
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]