- sön 17 dec 2023, 19:39
#1564491
Inlägget som jag hänvisade till ovan kan ni läsa här... Skrivs om upprostade 10 år gamla bilar, och annat som verkligen låter illa. Jag gillar ju verkligen komforten i XC70II.. Kan vi få en mer nyanserad bild eller kan rosefors belägga det h*n skriver?
rosefors skrev:berrabus skrev: ↑lör 02 dec 2023, 08:12Undersidan på en V70N som gått 20 år i Sverige ser ut som en 3 år gammal bilrosefors skrev:Som ett tillägg kan jag säga att P2, dvs V70N är en avsevärt bättre bil, framför allt per krona. Det är en svensk bil, av svenskt stål, byggd för svenskt klimat. V70II är sminkade Fordar.Håller inte alls med.
V70 2008-> är klart mkt bekvämare och bättre att köra än tidigare varianter.
Sedan vet jag inre heller vad som saknas i en 2008-> för att den skall vara bra i svensk klimat?
Undersidan på en V70II som gått i Sverige i 10 år är helt upprostad.
V70N är allting aluminium eller galvat.
V70II är inget av det. Målad pressad plåt som rostar.
V70N är enkel att jobba med.
V70II tar allt 5 ggr längre tid.
Ta ut generatorn på V70N tar 5 minuter.
Ta ut generatorn på V70II tar 5 timmar.
Ta ut kupefläkten på på V70N tar 20 minuter.
Ta ut kupefläkten på V70II tar timmar och kräver specialverktyg för tusentals kronor.
Ta ut fjädrrbenet på V70N tar 10 minuter och rostar inte fast
Ta ut fjäderbenet på V70II tar minst en timme, om det inte rostat fast.
Byta hjullager på V70N tar 30 minuter och behövs inga verktyg mer än 16mm hylsa och en hammare.
Byta hjullager på V70II tar en hel dag och kräver press eller pressverktyg och du kommer både svära och slå ihjäl dig själv för att ens försöka göra det själv.
Bakvagnen på V70N.... har aldrig varit något som behöver underhåll annat än byte av dämpare.
Finns inte en V70II vars bussningar inte är tokslut efter 10.000 mil, och kräver som vanligt specialverktyg.
Ta av avgassystemet på en V70N tar 10 minuter och kostar 3500 för ett rostfritt på Raka rör.
På V70II måste man kapa av helvetet, för det går över bakvagnen, och kostar över det dubbla.
Att göra hjulinställning bak på en 10 år gammal V70II, nån som testat? Brukar sluta med kapen samt byte av nedre länkarm, eller ett absolut helvete med kapen, ut med armen och nån timme i pressen.
Komma in i tanken på V70N for whatever reason = inga problem genom ett hål under baksätet.
Komma åt tanken på V70II där trasig givare är ett vanligt fel på dessa modeller = tank ner eftersom det finns inget hål på ovansidan. Dvs Heldagsjobb.
På V70N kan man byta turbo, no problem.
På V70II är turbon integrerad i grenröret = 5ggr större jobb.
Byta huvudenhet eller förstärkare på V70N = 10 minuters jobb.
Byta huvudenhet eller förstärkare på V70II kräver programmering och/eller bruteforce/pinkodsknäckning med egna verktyg som tar timmar.
Koppla på egen tredjepartsförstärkare på V70N = enkelt via tillgänglig lågnivåsignal.
Koppla på tredjepartsförstärkare på V70II = finns ingen lågnivå = ljudet blir därefter.
V70N 00-04 brukar sägas ha dom skönaste stolarna Volvo någonsin har tillverkat (ett par snäpp över samma stol på 05-08). V70II har visserligen schysta stolar men ingen ser i närheten så snygga ut som V70Ns sportstolar, och inte heller lika sköna.
V70II har 3 ggr så många skruvar, kåpor, luftriktare, plastbitar, flärpar och gud vet vad. Allt tar oerhört mycket längre tid (om man vill göra det rätt)
V70II är en sminkad Ford mondeo. V70N är en svensk Volvo.