Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snabel
Inlägget som jag hänvisade till ovan kan ni läsa här... Skrivs om upprostade 10 år gamla bilar, och annat som verkligen låter illa. Jag gillar ju verkligen komforten i XC70II.. Kan vi få en mer nyanserad bild eller kan rosefors belägga det h*n skriver?
rosefors skrev:
berrabus skrev: lör 02 dec 2023, 08:12
rosefors skrev:Som ett tillägg kan jag säga att P2, dvs V70N är en avsevärt bättre bil, framför allt per krona. Det är en svensk bil, av svenskt stål, byggd för svenskt klimat. V70II är sminkade Fordar.
Håller inte alls med.
V70 2008-> är klart mkt bekvämare och bättre att köra än tidigare varianter.
Sedan vet jag inre heller vad som saknas i en 2008-> för att den skall vara bra i svensk klimat?
Undersidan på en V70N som gått 20 år i Sverige ser ut som en 3 år gammal bil
Undersidan på en V70II som gått i Sverige i 10 år är helt upprostad.

V70N är allting aluminium eller galvat.
V70II är inget av det. Målad pressad plåt som rostar.

V70N är enkel att jobba med.
V70II tar allt 5 ggr längre tid.

Ta ut generatorn på V70N tar 5 minuter.
Ta ut generatorn på V70II tar 5 timmar.

Ta ut kupefläkten på på V70N tar 20 minuter.
Ta ut kupefläkten på V70II tar timmar och kräver specialverktyg för tusentals kronor.

Ta ut fjädrrbenet på V70N tar 10 minuter och rostar inte fast
Ta ut fjäderbenet på V70II tar minst en timme, om det inte rostat fast.

Byta hjullager på V70N tar 30 minuter och behövs inga verktyg mer än 16mm hylsa och en hammare.
Byta hjullager på V70II tar en hel dag och kräver press eller pressverktyg och du kommer både svära och slå ihjäl dig själv för att ens försöka göra det själv.

Bakvagnen på V70N.... har aldrig varit något som behöver underhåll annat än byte av dämpare.
Finns inte en V70II vars bussningar inte är tokslut efter 10.000 mil, och kräver som vanligt specialverktyg.

Ta av avgassystemet på en V70N tar 10 minuter och kostar 3500 för ett rostfritt på Raka rör.
På V70II måste man kapa av helvetet, för det går över bakvagnen, och kostar över det dubbla.

Att göra hjulinställning bak på en 10 år gammal V70II, nån som testat? Brukar sluta med kapen samt byte av nedre länkarm, eller ett absolut helvete med kapen, ut med armen och nån timme i pressen.

Komma in i tanken på V70N for whatever reason = inga problem genom ett hål under baksätet.
Komma åt tanken på V70II där trasig givare är ett vanligt fel på dessa modeller = tank ner eftersom det finns inget hål på ovansidan. Dvs Heldagsjobb.

På V70N kan man byta turbo, no problem.
På V70II är turbon integrerad i grenröret = 5ggr större jobb.

Byta huvudenhet eller förstärkare på V70N = 10 minuters jobb.
Byta huvudenhet eller förstärkare på V70II kräver programmering och/eller bruteforce/pinkodsknäckning med egna verktyg som tar timmar.

Koppla på egen tredjepartsförstärkare på V70N = enkelt via tillgänglig lågnivåsignal.
Koppla på tredjepartsförstärkare på V70II = finns ingen lågnivå = ljudet blir därefter.

V70N 00-04 brukar sägas ha dom skönaste stolarna Volvo någonsin har tillverkat (ett par snäpp över samma stol på 05-08). V70II har visserligen schysta stolar men ingen ser i närheten så snygga ut som V70Ns sportstolar, och inte heller lika sköna.

V70II har 3 ggr så många skruvar, kåpor, luftriktare, plastbitar, flärpar och gud vet vad. Allt tar oerhört mycket längre tid (om man vill göra det rätt)

V70II är en sminkad Ford mondeo. V70N är en svensk Volvo.
av berrabus
Du skall inte ta alla de påståendena på alltför stort allvar.
Det är en persons åsikt och tror det är fler som inte håller med än som håller med :)

Hittar du en 14-16 som känns bra, ser bra ut, bra historik och överkomligt pris är det bara att slå till
Användarvisningsbild
av Derank
är det inte bättre han köper en 240 kombi på en gång........eller en 140 express då får han ju in ett piano på höjden...
Användarvisningsbild
av apersson850
En "massa" bussningar är en rejäl överdrift från någon som vill sabla ner modellen, av någon anledning. Efter 40000 mil har jag bytt de två bussningarna på de bakre bärarmarna. Två är knappast en "massa". Som jämförelse hade varenda led i framvagnen fått bytas minst en gång i den 854 Turbo jag hade en gång i tiden.
I veckan bytte jag höger drivaxel fram, för den hade ett stort glapp. Men efter 40000 mil får man räkna med sådant.

Rost kan det säkert finnas, men i så fall är den gömd än så länge. Utvändigt ser den bra ut. I det fallet är nog åldern på 12 år mer intressant än milen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Funderar på hur det har gått för TS, om det har hittats någon bil efter 13 sidor med råd och tankar...? ;-) :-)
Användarvisningsbild
av Derank
Han bytte nog märke....
Användarvisningsbild
av fjohan82
Förmodligen...
Användarvisningsbild
av apersson850
Och hittade en annan tråd i ett annat märkesforum med 19 sidor med bekymmer?

Inga maskiner är perfekta. Bilar är maskiner.
av Snabel
Om målsättningen tystnad i bilen är av hög vikt, alltså framförallt då lågt vägbuller.. vilken av dessa bilar skulle ni välja?

https://www.kamux.se/cars/Volvo/XC70/HCE403 <-- en 2016 som är välutrustad, men saknar laminerade sidorutor totalt pris typ 177 med vinterdäck. (uppskattade priser)
https://www.kamux.se/cars/Volvo/XC70/LYN095 <-- en 2012 som gått 15 000 mil, har laminerade rutor men saknar dragkrok.. så totalt pris cirka 180 med vinterdäck o drag (uppskattade priser)

Äre rimligt att köpa en 2012? Jag är medveten om de skillnader som finns i digitala instrument och sånt.. men äre något som påverkar komfort, bluetooth-koppling, eller nåt annat som man vill ha om man köper en bil..

Ge mig gärna ett annat tips. Självklart är billigare bättre om man tycker att det kan ge en "likvärdig bil" :)
Eller ska jag lämna volvo och köpa en sån här?

https://www.blocket.se/annons/vasternor ... 1000632874 <-- subaru outback, 2018, 8200mil, bra utrustningsnivå. Billigare än den dyra XC70 ovan..

Hur ska jag tänka?
Användarvisningsbild
av apersson850
En 2012 har inte internetuppkopplingen som en 2016. Om bilarna har navigator går det fortfarande att ladda in nya kartor i en 2016, men Volvo har slutat uppdatera till systemet i en 2012.
Skiljer lite detaljer på hur en del saker fungerar. Farthållare, innerbelysning, helljus är exempel på sånt som har skillnader i detaljer.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]

Blir väl denna då? https://www.bildelsb[…]