Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
XC90 Executive är naturligtvis en alldeles förträfflig och fin bil, den är dessutom klart mer läcker än en vanlig XC90 med mycket snyggare skinn etc.

Men jag tror att några tycker att XC90 Executive visar en orimligt stor entusiasm för sin bil, vilket kommer till uttryck i termer av att väldigt många vänder sig om etc. och att den går 0-100 på 8,9 medan vanliga XC90 D5 tar 11 sek... det går ju inte direkt snabbare med 100 kg mer utrustning och bredare däck...

PH
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
perhall skrev:XC90 Executive är naturligtvis en alldeles förträfflig och fin bil, den är dessutom klart mer läcker än en vanlig XC90 med mycket snyggare skinn etc.

Men jag tror att några tycker att XC90 Executive visar en orimligt stor entusiasm för sin bil, vilket kommer till uttryck i termer av att väldigt många vänder sig om etc. och att den går 0-100 på 8,9 medan vanliga XC90 D5 tar 11 sek... det går ju inte direkt snabbare med 100 kg mer utrustning och bredare däck...

PH
8.9?

Uppmätt till 9.69s. Det bästa av allt är att jag har bevis! :P Har det nämligen på video! 8)

Som alltid får ni tro precis som ni vill. Att många (alla?) D5or är snabbare än fabriken säger är inte så konstigt. Som sagt, alla tester jag har sett har visat 200+hk istället för 185.
av Tylön
En fråga, varför är ni överhuvudtaget på ett Volvoforum?
För att jag äger en Volvo.

Det säger dock inte att jag försvarar Volvo i ur och skur.
Kör du däremot något häftigt/ovanligt, då kommer kommentarerna! Folk ser ju ut som fågelholkar när man kör förbi
Jag kör inte Volvo för att se häftig ut eller att få folks uppmärksamhet, det finns det andra modeller och bilmärken till.

Volvo, enligt mig, borgar för säkerhet och god komfort.

XC90 Executive är säkert en trevlig bil men dock fortfarande en Volvo som är väletablerad i det svenska folkhemmet som en familjebil och inte en "ögonmagnet".

Det är nog väldigt få som kör Volvo för att dra uppmärksamhet och stila.

Eller som Freud skulle sagt:

- "Dyr skit är fortfarande bara skit."
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tylön skrev:XC90 Executive är säkert en trevlig bil men dock fortfarande en Volvo som är väletablerad i det svenska folkhemmet som en familjebil och inte en "ögonmagnet".
Givetvis är XC90 i första hand sett som en grymt bra familjebil. Svenssons våta dröm. Men det finns undantag i alla fall.

Det är nog väldigt få som kör Volvo för att dra uppmärksamhet och stila.
Så är absolut inte fallet här heller. Men när man har valet att kunna välja spec. precis som man vill så kan man ju likaväl välja det man tycker är fint själv. I detta fallet blev det en väldigt ovanlig spec. Som många verkar gilla.
av bilgalen
XC90_Executive skrev:I detta fallet blev det en väldigt ovanlig spec. Som många verkar gilla.
Ska vi då kanske göra klart en gång för alla vad som skiljer din XC90 Executive från en vanlig XC90 Executive?

För ytterligare en sak som gör Bmw, Mercedes, Audi mer premium är ju att de har fler och exclusivare tillval att göra till sina dyrare bilar än vad Volvo har. Bmw har ju tex sitt "individual" där man ju kan beställa nästan vad som helst till sin bil bara man betalar för det. Såg tex en Bmw Z4 i Tyskland som hade båtteak inredning istället för vanligt trä. Var inte vackert och dessutom jättedyrt, men speciellt var det ju :lol:

Fälgar kan man ju beställa andra till vilken bil som helst, men vad har du mer som är annorlunda på din bil?
Användarvisningsbild
av Jensen
XC90_Executive skrev:Är en MY07. Just nu är priset en D5 + 129.900kr extra för Executive. Kan skilja lite på grundpriset.

Är inte svårt alls att komma upp i pris. Kryssa i alla tillvalsrutor! Vips! :)
Volvocars.se skrev:Följande utrustning är standard på XC90 D5 Executive
(utöver D5)
Aluminiumfälgar: 18" Nereus i Silver Bright med däck 235/60 R18
Automatväxellåda 6-stegad, Geartronic
Dörrpaneler med inlägg i Softläder med kontrastsömmar
Elmanövrerade framstolar med minnesfunktion för förarstolen
Elinfällbara backspeglar med minnesfunktion och markbelysning
Executiveemblem på c-stolparna
Extra förvaringsfickor på mittradens yttre ryggstöd
Färganpassade skärmbreddare
Generator 160 A
Hörlursuttag med funktionsväljare i baksätet
Innerbackspegel med automatisk avbländning
Kromlist under bakljusen
Kavajhängare i båda främre nackskydden
Lagningssats för däck istället för tempaspare på bilar med taklucka i glas
Ljudanläggning Premium Sound med 6-CD spelare och Dolby Surround Pro-logic II förstärkare 5 x 130W med 12 högtalarelement
Läderklädsel: "Executive Special" i Softläder med keder och piping (Inscriptionuppgradering möjlig)
Metalliclack
Panelinlägg i valnöt i övre delen av mittkonsol, växelväljarknopp, runt strömbrytare för fönsterhissar
Parkeringshjälp, bak
Progressiv hastighetsberoende servostyrning
Rails i natureloxerad aluminium med svarta fötter
Regnsensor för vindrutetorkare
Rutmönstrad grill i silvergrått
Sidodörrar med laminerat, vattenavvisande glas
Textilmattor, extra tjocka med 12 mm lugg även i lastutrymmet
Xenonljus - hel/halvljus, Bi-Xenon
Jag har tonade rutor, 19", extremt ovanlig lack. Lacken gör sig grymt bra tillsammans med c-stolparna som är i borstad alu, backspeglarna i borstad alu, rails i borstad alu. Silverfärgad grill, extra krom under grillen. Silverfärgad "Bumper bar". Dessutom tillsammans med dom kastanjebruna softläder-stolarna med vita sömmar och piping.

Ni som säger att ni inte ser skillnad på en vanlig och en Executive har nog aldrig sett någon Executive. Dom är inte speciellt vanliga.
Jag är intresserad av att veta vad det är för EXTREMT ovanlig lack du har på bilen.
Extra krom under grillen, menar du den lilla biten som även sitter på V8 el?? för detta är väl ingenting jag ens skulle räkna upp som utrustning.
Din kastanjefärgade läderklädsel syns tyvärr inte utifrån, men det känner du väl till, eller har du fotat den och hängt upp på sidorutorna för att förbipasserande skall se den lättare??
Om detta är utrustningen på bilen så har du en bil som är snikutrustad för att vara EXECUTIVE.
Specade ihop en sån bil med den utrustningen som du skrivit, bilen landar på ca 537000Brutto, räkna med att som kund på en sån bil få ca 8-10% rabatt, vart hamnar du då??

Du har en jättefin bil oavsett vad någon annan säger, kan tillägga att jag att jag haft en XC90 Sport lånad under ett par veckor då min XC70II vart på jobbet, kan inte påstå att jag märkt att nån vänt sig om eller stoppat mig för att berömma bilen, däremot när jag haft XC70 så glor folk som fan och kommer fram på bensinmacken mm och frågar om detta är den nya XC:n
Men så kommer det att vara ett par veckor till innan dom första kunderna får ut sina bilar, sen är den som vanligt en XC70 i mängden. (BE)
av mojja
Men ge upp xc90 är en väldigt fin bil o jag förstår att du älskar din bil.. Men den e lika ovanlig som en ostskiva på morgon mackan..

Vet inte vilken by i norrland man skulle bo i för att invånarna skulle titta extra på den..

I min lilla stad på 30 000 invånare rullar det säkert 25 xc90s o det står 4 st beggagnade hos säljaren till salu för från ca 200k och uppått.

Ville du ha en bil som andra ska vila ögonen på så finns det inte en enda volvo som matchar in..
Det e en alldeles för vanlig bil.

Jag kan någ drömma våtare drömma än om en xc90 ska du se och tror att 99% av befolkningen kan det likaså.

//mojja
av mojja
Detta drömmer man om en xc90 köper man som vílken bil som bruksbil som helst..

http://bil.feber.se/feber/art/26843/sg_ ... _martin_d/
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jensen skrev:Jag är intresserad av att veta vad det är för EXTREMT ovanlig lack du har på bilen.
Extra krom under grillen, menar du den lilla biten som även sitter på V8 el?? för detta är väl ingenting jag ens skulle räkna upp som utrustning.
Din kastanjefärgade läderklädsel syns tyvärr inte utifrån, men det känner du väl till, eller har du fotat den och hängt upp på sidorutorna för att förbipasserande skall se den lättare??
Om detta är utrustningen på bilen så har du en bil som är snikutrustad för att vara EXECUTIVE.
Specade ihop en sån bil med den utrustningen som du skrivit, bilen landar på ca 537000Brutto, räkna med att som kund på en sån bil få ca 8-10% rabatt, vart hamnar du då??
Men ska det vara så jävla svårt!?!? Speca upp en D5 Executive med precis allting som går att välja till från fabrik plus allt som går att lägga till från tillbehörskatalogen (plus vinterdäck, alltså bara däcken) för 15-20 000. Där har du bilen!

Kan säga att jag inte är ett jävla spår intresserad av att svara på en enda fråga till. Vi verkar ha jävligt många här inne som inte är läskunniga eller bara har extremt låg IQ-nivå.

Edit. Jag föreslår namnändring för hela forumet. "Sveriges Volvoforum - För Volvohatare och BMWälskare, gillar du din Volvo är detta inte stället för dig. Ingen Volvo kan vara speciell - glöm inte det"
Senast redigerad av 2 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
På vilket sätt jämför de senaste 4-5 sidorna Volvo och BMW. Låt han som gillar sin bil få gilla den och ni andra kan väl skita i det istället... Alla påhopp eller överdrifter/förringanden fram och tillbaka luktar lite avundsjuka/jantelag eller skrytpellar...
Det var mina tankar om detta iaf......
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 17
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]