Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Tips. Köper man från ÅF så meddela de skriftligt så snart man märker eller tycker att den drar olja, kolla då och då på den elektriska stickan med. Drar den olja och säger till ”Fyll på 0,5 liter” så spara det kvittot med till ÅF. Lite senare kan det bli aktuellt med ett oljeförbrukningstest.
Micce1980 skrev: ons 03 feb 2021, 17:49 Tips. Köper man från ÅF så meddela de skriftligt så snart man märker eller tycker att den drar olja, kolla då och då på den elektriska stickan med. Drar den olja och säger till ”Fyll på 0,5 liter” så spara det kvittot med till ÅF. Lite senare kan det bli aktuellt med ett oljeförbrukningstest.
Skönt att det verkar ha löst sig, även för dig! Men detta förbrukningstest....det är flera bud här, köra 100 mil, köra 200 mil, och så har ja även hört att man skall köra tills "fyll på 0,5L" kommer upp....vilket är egentligen det Rätta?
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Dieselvolvo, Jag fick där 200 mil och boka in ett återbesök när det närmade sig.

Jag skulle inte fylla på då det skulle komma upp en uppmaning om 0,5l även om det skulle gå långt så att gul motorlampa tänds, skulle det gå så långt att röd motorlampa tänds skulle jag få ringa voc och bärga bilen och lånebil delas ut medans de tömmer ut och väger oljan. Skulle jag fyllt på olja så kunde de ej lita på volymen och de skulle få börja om från början och jag stå för det verkstadsbesöket.

Det gick aldrig så långt men det var tydligen på håret att den skulle vilja ha påfyllning. Vi antog att om motorn rymmer säg 5 liter, uppmaningen om att fylla på 0,5l dyker upp när det är säg 4 liter kvar så har man ju då alltid närmare till att behöva fylla på. Detta då det gick 2.5 månad från att bilen köptes till att den sa till men därefter i snitt varje månad. Efter förbrukningstestet var den tyst i ytterligare två månader tills de 200 mil hade passerat.
Micce1980 skrev: ons 03 feb 2021, 22:38 @Dieselvolvo, Jag fick där 200 mil och boka in ett återbesök när det närmade sig.

Det gick aldrig så långt men det var tydligen på håret att den skulle vilja ha påfyllning. Vi antog att om motorn rymmer säg 5 liter, uppmaningen om att fylla på 0,5l dyker upp när det är säg 4 liter kvar så har man ju då alltid närmare till att behöva fylla på. Detta då det gick 2.5 månad från att bilen köptes till att den sa till men därefter i snitt varje månad. Efter förbrukningstestet var den tyst i ytterligare två månader tills de 200 mil hade passerat.
Tackar för ditt svar! Verkar vara lite olika bud alltså.
"tyst i ytterligare två månader" skriver du....fick du inget besked Direkt, ang. motorns skick?
Vet du om filtret tömdes/byttes igen, fastän det var nytt?
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Dieselvolvo, Avsåg att bilens "varning" om att fylla på 0.5l var "tyst", den hann aldrig meddela innan de 200 mil hade passerat.
Första gången byttes filter när testet startades, när det kontrollerades vet jag ej om det enbart tömdes på olja.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Dieselvolvo skrev: ons 03 feb 2021, 23:23 @Micce1980, Okej, Tack! Vad fick du betala för detta test?
Inget, hade ej för avsikt heller då jag köpt den hos en ÅF så fick de lösa det på det sätt som passade de då felet upptäcktes och meddelades ÅF inom 6mån så föll det på konsumentköplagen.

Beroende på så kan man säkert ta det på sin maskinskada om inte annat
av JonnyV70
Hej,

Precis ny på forumet men gammal i Volvovärlden.

I mars 2018 köpte jag en V70 D3 Classic 2016 tillverkad hösten 2015. Bilen hade vid köpte gått 7500 mil. Det blev ett köp som får mig att överväga om jag någonsin köper en Volvo igen.

Vi bytte från vår gamla trotjänare som rullat 32k mil från 2004 då den börjat få lite ålderskrämpor och vi behövde en pålitlig bil för långpendling. Det var verkligen ett lyft att hamna i en modern bil om än lite utdaterad design men med alla finesser. Inte minst parkeringsvärmaren. Att få komma ut till en varm bil efter jobbet är fantastiskt. Bränsleförbrukning på 0,55 per mil var också positivt.

Bilen var nyservad så det dröjde ett år innan den hamnade i en verkstad för den årliga servicen. Den hade då rullat ungefär 2000 mil och jag hade fyllt på en halv liter olja vid tre tillfällen, helt ok. Mecken ringde och sa att den läckte olja på ovansidan. Förmodligen otät i ventilkåpan. Det skulle kosta 8k att fixa men jag tackade nej och bad att få återkomma. Jag ringde försäljaren som skickade mig vidare till en skaderegleraren som sa att man inte var bereda att ta kostnaden. Väl hemma lyfte jag på ljuddämpningen ovanför motorn och studerade läckaget som var minimalt. Det gick att se att det fuktade lite men inte mer än så. Så jag beslutade att låta det vara. Men kikade lite då och då för att se så det inte blev värre. Man bytte bränsleledningar på servicen enligt en återkallelse.

Dags för service våren 2020 bilen hade rullat 12000 mil. Under tiden hade det kommit en återkallelse på insugningsröret som tydligen kunde börja brinna under olyckliga omständigheter. Jag kollade med mecken man hade ingen lösning på det just då. Vi skulle avvakta med den återkallelsen. Bilen servades och ny programvara laddades i som vanligt.

Någon dag efter servicen tändes motorlampan och bilen gick över i nödläge. Det blev bärgning till verkstaden som meddelade att en insugningsventil var otät så man fick ta ur toppen och fixa till det.

Oljefilter/motorolja byte
Mätarställning: 120000
UTFÖRT:
Packning för cylinderhuvud byte
Ventiler rengöring enl. tj32891
Kalibrering/identifiering med vida
Ingen kostnad för mig.

Så i maj 2020 var det dags att lämna in för en återkallelse.
Mjukvara styrenhet nerladdning
Mätarställning: 121000
UTFÖRT:
Kylsystem egr, modifiering enl. qb r29949

I september 2020 var det dags igen för näste återkallelse. I samband med det sa jag till mecken att bilen rycker lite ibland vilket den inte gjort tidigare.
Felkoder avläsa/nollställa/känd felkod
Mätarställning: 126500

UTFÖRT:
Felsökning av motor:
Felsökning
Montering urluftningsslang enl. qb r10025
Felsökning av instrumentering: dl
Egr-ventil/egr-kylare byte
Tryckgivare inloppsluft byte
Kalibrering/identifiering med vida
Ingen kostnad för mig och bilen gick bra igen.

Och när vi är i december 2020 tycker jag att bilen har börjat dra alldeles för mycket olja. Jag ringer mecken som föreslår en oljemätning. Bilen lämnas in och man mäter upp vad oljan väger och ber mig återkomma 200 mil senare. Bilen klarar 150 mil sen är det rödflag. Bilen bärgas till verkstaden där man räknar ut att den drar ungefär 8 liter per 1000 mil.

Jag får ett kostnadsförslag på 45 000 kronor för byte av kolvar som jag artigt tackar nej till. Inga garantier och inga försäkringar täcker reparationen. Jag säger till skaderegleraren att jag köper billig olja på Biltema tills jag lyckas byta bort bilen. Efter några dagar ringer skaderegleraren och har prutat ner reparationen till 22 000. Jag accepterar med tvekan men tänker att det löser ju många problem och inte minst moraliskt. Att byta in en bil med så stor förbrukning hade bara gett mig bekymmer.

Motorolja och filter byte
Mätarställning: 130000
UTFÖRT:
Kolvar byte enl. tj 34943
Ändbeslag 1 sida mont. enl. qb r10029
Oljeförbrukningstest

På grund av pandemin så rullar bilen inte så mycket nu som tidigare så jag har ingen koll på oljeförbrukningen ännu. Men förhoppningsvis har det blivit till det bättre.

Vår gamla trotjänare rullade på med lite service och underhåll till skillnad från den nya som har mer tid på verkstaden är något annat jag ägt.

Så nu till den stora frågan! Kommer något annat att gå sönder och kosta en massa pengar och avbrott eller är bilen frisk nu?

Skall jag byta bil eller behålla?
Användarvisningsbild
av pb81
Svårt att läka en sån upplevelse rent psykiskt så att säga. Men vad man kan läsa här i forumet brukar det ju vara antingen ventilerna eller kolvarna. Nu har du ju säkerligen fått de uppdaterade kolvarna och bilen "bör" ju vara frisk från oljetörst och EGRproblem en tid framöver nu. Lite drygt att byta bort en bil man gillar speciellt när man lagt ut en hel del pengar på den. Går du i tankarna på att byta bil och fortfarande vill ha svenskt stål så blev ju den motorn av med de flesta bekymmer från mitten 16 och framåt.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Kväveoxider är inga "partiklar"[…]

Har just dessa hybrider annan AC än andra v60[…]

Jag hittade på ett Amerikanskt forum en med […]

Trasig Renault Scenic

Otroligt inspirerande och intressant läsning.[…]