Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Assar63
apersson850 skrev:På nyare årsmodeller går det ju, men inte på en XC70 av 2012 års modell, exempelvis.
Förlåt, och tack!
Jag menar naturligtvis på just äldre årsmodeller typ 2012.
Användarvisningsbild
av na96gen
Bokade en uppdatering via min åfs webb idag. Fick tillbaka att det inte gick utan att det skulle bli via DVD för 4500kr. Haha mailade tillbaka artikelnr och länk till tillbehörssidan. Ska bli kul att höra vad svaret blir imorgon. :D
Användarvisningsbild
av apersson850
DVD-uppdateringen kostade mindre än 2000 kronor när jag köpte den för 2015. Jag tänkte uppdatera typ vartannat år eller så, när de första tre fria åren gått ut, men nu blev det bara en gång på det viset.

Jag noterade att den grafiska representationen av medelförbrukningen i stapeldiagrammet har också blivit vettigare. Exakt som jag föreslog Volvo via deras websida en gång. Fast det är nog inte därför...
av Assar63
Jag fick efter uppdateringen svårt att lägga tillbaka telefonen via bt-inställningar för handsfree. Provade därefter från media med gott resultat.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Pertan
na96gen skrev:Bokade en uppdatering via min åfs webb idag. Fick tillbaka att det inte gick utan att det skulle bli via DVD för 4500kr. Haha mailade tillbaka artikelnr och länk till tillbehörssidan. Ska bli kul att höra vad svaret blir imorgon. :D
Alltså, man kan undra hur mycket ÅF har tjänat på att sälja dvd/licens för att kunna uppdatera kartor innan denna uppdatering kom?!
Användarvisningsbild
av Rillee
Hehe precis, det är nog därför som de inte hittar uppdateringen
av Assar63
Kostnaden för hantering och distribution av DVD-skivor är ganska hög. Jag tror att avansen för dem ligger i samma härad som andra reservdelar till bilar. Jag tror inte ens det går att köpa 2016 års kartor på DVD, de sista var 2015. Det som händer med nedladdningen är att detta görs från en troligen ganska klen server och att nedladdningsklienten är en torrent-klient så du själv bidrar till att sprida kartorna. Kostnaden går då att hålla ner ganska drastiskt och Volvo får kred för att de updaterar kartorna mer frekvent nu.
av bolakjr
Pertan skrev:
na96gen skrev:Bokade en uppdatering via min åfs webb idag. Fick tillbaka att det inte gick utan att det skulle bli via DVD för 4500kr. Haha mailade tillbaka artikelnr och länk till tillbehörssidan. Ska bli kul att höra vad svaret blir imorgon. :D
Alltså, man kan undra hur mycket ÅF har tjänat på att sälja dvd/licens för att kunna uppdatera kartor innan denna uppdatering kom?!
Lyckades förhandla mig till senast skivorna när jag köpte min bil och fick koden via mail lite senare:

Quantity        Item    Price   Our Price       Price Total
1       Volvo IAM2.1 EU activation 15/16 (31438676 AA)   SEK 1,127.50   SEK 1,127.50    SEK 1,127.50
        Device id: YV1BZ90H6D1152802.
Activation code: bd09d971

Shipping & Handling:    SEK 0.00
Tax:    SEK 0.00
Total:  SEK 1,127.50

Skivorna kostar väl en del att skapa o framställa, men 4500 känns väldigt dyrt.

/Christoffer
Pertan skrev:

Skickat från min E5823 via Tapatalk
av Assar63
bolakjr skrev:
Pertan skrev:
Lyckades förhandla mig till senast skivorna när jag köpte min bil och fick koden via mail lite senare:

Quantity        Item    Price   Our Price       Price Total
1       Volvo IAM2.1 EU activation 15/16 (31438676 AA)   SEK 1,127.50   SEK 1,127.50    SEK 1,127.50
        Device id: YV1BZ90H6D1152802.
Activation code: bd09d971

Shipping & Handling:    SEK 0.00
Tax:    SEK 0.00
Total:  SEK 1,127.50

Skivorna kostar väl en del att skapa o framställa, men 4500 känns väldigt dyrt.

/Christoffer
Pertan skrev:

Skickat från min E5823 via Tapatalk
De kartorna du fick var 2015 års kartor, några DVD-kartor för 2016 hittar jag inte.
Gammal skåpmat altså och MYCKET dyrt.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 26

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]