Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

StringerBell skrev:Är det möjligt att ta BE eller B96 utan att ha en aning om hur mycket en kubik sand väger?
På utbildningen för B96 lär man sig inget sådant. Själv kör jag jord och stenprodukter relativt ofta på vanligt släp och räknar i förväg ut på ett ungefär hur mycket jag kan lasta i centimeter jämt fördelat för att undvika överlast. Och det är inte mycket man kan lasta kan jag tala om. Men ofta ser man andra lasta sina släp så att man med ögonmått enkelt kan avgöra att överlasten är exceptionell. Men de kanske har gått utbildning?
Förändringarna på BE som infördes 2013 (maxvikt 3,5t på släpet) är ändå någorlunda teoretisk, det är inte lätt att hitta varken släp eller dragare som överstiger det. Bortsett från de där smålastbilarna som är byggda för ändamålet.

/Martin
Camel skrev:
StringerBell skrev:Är det möjligt att ta BE eller B96 utan att ha en aning om hur mycket en kubik sand väger?
På utbildningen för B96 lär man sig inget sådant. Själv kör jag jord och stenprodukter relativt ofta på vanligt släp och räknar i förväg ut på ett ungefär hur mycket jag kan lasta i centimeter jämt fördelat för att undvika överlast. Och det är inte mycket man kan lasta kan jag tala om. Men ofta ser man andra lasta sina släp så att man med ögonmått enkelt kan avgöra att överlasten är exceptionell. Men de kanske har gått utbildning?
Jag skulle vilja påstå att det är styckegods som gäller som går att spänna fast.
Husvagn är väl undantaget till det då det är svårt att säkra för lastförskjutning i den.
mattish skrev:[Jag skulle vilja påstå att det är styckegods som gäller som går att spänna fast.
Husvagn är väl undantaget till det då det är svårt att säkra för lastförskjutning i den.
Ja, på B96 är det ofta styckegods. Men de flesta man ser på väg hem från brädgården med släpet lastat har nog inte gått B96 eller innehar inte E-kort. De klarar sig ofta extra utbildning rent körkortsmässigt så de kommer ofta inte i kontakt med utbildning B96 eller E. Men utbildning skulle helt klart inte vara helt fel, det ser man ofta exempel på. Frågan är bara om utbildning B96 i sig är tillräckligt omfattande. Den verkar ju mest ha kommit till för att tillåta högre sammanlagd totalvikt när man använder en säker och rejäl dragbil. Använder man en mindre bil klarar man sig ofta utan B96. Även om släpet är tyngre och t.o.m. väger mer än bilen. Lasten ligger dock inte mer stilla för det...

Ja, i husvagnen finns ofta inte behovet av lastsäkring på samma vis som med styckegods. Enligt min uppfattning är en husvagn inte lämplig för last i någon större utsträckning överhuvudtaget. Vi har kläder, mat och husgeråd inne i vagnen. Det mesta packas i skåp och lådor. Där ligger grejorna relativt stilla och de väger inte så mycket heller. Tyngre saker packar jag ner under sofforna så att tyngdpunkten hamnar lägre. Vattentanken har jag antingen helt tom eller helt full så det inte skvalpar. Förtältet väger en del men ligger stilla i en sofflåda och tycker man vikten är ett problem kan man med fördel transportera det i bilen. Batteri, gasolflaskor, vattentank, etc. är fastspända hela tiden.
MartinS skrev:Förändringarna på BE som infördes 2013 (maxvikt 3,5t på släpet) är ändå någorlunda teoretisk, det är inte lätt att hitta varken släp eller dragare som överstiger det.
Ja, det var så jag uppfattade reglerna. Och det räcker för mig.

En förare med endast B-kort är inte betrodd att dra en husvagn med totalvikt 1100 kg efter en XC60. Men om jag inte har fel kan man på samma B-kort (om det är utfärdat före 1996) framföra en husbil (registrerad som personbil klass II) som väger betydligt mera än 3,5 ton. Ja, den kan vara en fullstor buss. T.o.m. med en släpvagn på 750 kg. Men att dra 1100 kg efter en XC60 är inte tillåtet för samma förare. Men 1500 kg efter en lätt Ford Focus är tillåtet...
Visst är det skruvat...

Däremot skall man ha i åtanke att allt över 750kg är undantag. Grundregeln är att med B-kort utan E så får man bara dra lätta släp (750kg). Sedan finns det undantag som gör att man i vissa fall får dra tyngre. Det tycker jag man skall ha i åtanke innan folk gnäller på att de får dra för lite med sin bil.

Jag rekommenderar absolut E-kort, det är fantastiskt smidigt att ha, man får dra allt hur som helst :)
MartinS skrev:Däremot skall man ha i åtanke att allt över 750kg är undantag.
Jag är medveten om detta. Men jag kan inte acceptera rakt av att undantagen får konsekvensen att ju lättare dragbilen är desto tyngre släp tillåts (så länge som bilen får dra det inom sammanlagd totalviktsgräns). Man skulle inte tagit bort begränsningen att släpvagnens totalvikt inte fick överstiga bilens tjänstevikt. Den regeln var mer logisk, och hade mer med säkerheten att göra, än att sammanlagd totalvikt inte får överstiga 3500 kg. B96 skulle istället ha krävts för att släpvagnens totalvikt ska få överstiga bilens tjänstevikt. Maximal sammanlagd totalvikt kunde ha ökats till nuvarande B96-gräns utan krav på extra utbildning. Det hade i alla fall varit lättare att förstå samt mer säkerhetsmässigt korrekt.
MartinS skrev:Jag rekommenderar absolut E-kort, det är fantastiskt smidigt att ha, man får dra allt hur som helst :)
Ja, det blir det nog för min del även om inte behovet finns av att dra riktigt tunga släp. Men man vet ju aldrig, har man väl tagit E-kort kanske behovet helt plötsligt uppstår... :wink:
Camel skrev:
MartinS skrev:Däremot skall man ha i åtanke att allt över 750kg är undantag.
Jag är medveten om detta. Men jag kan inte acceptera rakt av att undantagen får konsekvensen att ju lättare dragbilen är desto tyngre släp tillåts (så länge som bilen får dra det inom sammanlagd totalviktsgräns). Man skulle inte tagit bort begränsningen att släpvagnens totalvikt inte fick överstiga bilens tjänstevikt. Den regeln var mer logisk, och hade mer med säkerheten att göra, än att sammanlagd totalvikt inte får överstiga 3500 kg. B96 skulle istället ha krävts för att släpvagnens totalvikt ska få överstiga bilens tjänstevikt. Maximal sammanlagd totalvikt kunde ha ökats till nuvarande B96-gräns utan krav på extra utbildning. Det hade i alla fall varit lättare att förstå samt mer säkerhetsmässigt korrekt.
:-)-)
Notera att det finns inga krav på utbildning, varken för B96 eller BE. Det finns krav på körprov och prov på säkerhetskontroll för B96, och dessutom på teoriprov och speciellt backningsprov för BE. Men några krav på själva utbildningen finns inte. Därför behöver man inte alls veta vad en kubikmeter grus väger. Men det är sant som skrevs ovan, det är tyngre än vad man tror. Lastar jag struket mått i min flaksläp (sand upp till kanten på lämmarna) går det in en kubikmeter, nästan exakt. Då har jag i regel redan flera hundra kg överlast, trots att jag ändå får lasta ett ton på den kärran. Det är ju inte ovanligt att de optimister med en rätt mycket högre grushög på flaket...
Vid uppkörning för B96 eller BE ska man lasta styckegods. I en husvagn ska lasten vara förankrad på det sätt som man kan göra i en husvagn, alltså stuva den (förstängning).

Undantaget för personbilar klass II med totalvikter över 3500 kg är ju till för gamla körkort. Det är förstås ologiskt att blanda in det i den här debatten. Dagens B-kort räcker inte för en sådan bil, utan det krävs C1.

Dessutom ska vi inte glömma bort att med en liten dragbil begränsas ändå släpvagnens bruttovikt av bilens högsta tillåtna släpvagnsvikt. Förvisso kan en flaksläp med totalvikt på 2000 kg vara rätt stor, måttmässigt sett, men den väger fortfarande inte mer än sin bruttovikt, och efter en liten bil är den kanske max 1200 kg. Att den är längre och/eller bredare spelar knappast någon roll mer än när man ska runt snäva hörn och liknande. Jag kan ju exempelvis dra en biltransportsläp med totalvikt på 3500 kg (eller ännu mer, om det går att hitta någon sådan) efter en rätt liten bil. Det ser ut som om en jolle bogserar ett hangarfartyg. Men eftersom kärran får vara tom, eller nästan tom, för att en sådan bil ska få dra den, är det ändå inget speciellt tungt släp. De brukar ligga en bit under 1000 kg i tjänstevikt. Det är rätt kul om man möter en polis, för de brukar bli astmatiska, åtminstone tills de hunnit tänka efter vad E-behörighet innebär... :)
apersson850 skrev:Notera att det finns inga krav på utbildning, varken för B96 eller BE.
Stämmer. Men kontroll av vissa kunskaper och färdigheter görs. Men ingen kontroll på vilket sätt dessa inhämtats. Men poängen är inte detta. Poängen är vilka kunskaper som kontrolleras.
apersson850 skrev:Därför behöver man inte alls veta vad en kubikmeter grus väger.
Stämmer. Eftersom man inte kontrollerar kunskaper av detta slag. Fastän det är högst relevant att ha denna kunskap. Det gör inte behörighetssystemet mer trovärdigt för min del.
apersson850 skrev:Undantaget för personbilar klass II med totalvikter över 3500 kg är ju till för gamla körkort. Det är förstås ologiskt att blanda in det i den här debatten.
Även om jag själv tillhör de som har denna "rättighet" tycker jag ändå systemet är felaktigt på denna punkt. Särskilt om man i jämförelse beaktar att man inte får dra en relativt lätt husvagn på 1100 kg efter en stabil och bra dragbil som XC60. Men det har väl att göra med att retroaktiva ändringar är svåra att genomföra.
apersson850 skrev:Dessutom ska vi inte glömma bort att med en liten dragbil begränsas ändå släpvagnens bruttovikt av bilens högsta tillåtna släpvagnsvikt.
Enligt min åsikt ska åtminstone bilen alltid väga mera än släpet för de förare som anses vara "otillräckligt" utbildade. Så var det innan ändringen. Men inte numera. Nu kan man dra 1500 kg (brutto högsta släpvagnsvikt) och 1600 kg (totalvikt) efter en lätt Ford Focus men inte ens 1100 kg tillåts efter en rejäl och stabil dragbil som t.ex. XC60 på endast B-kort. Detta är inga regler som jag anser vara logiska eller säkerhetsmässiga. Man har helt enkelt missat en viktig grundparameter i undantagen. Man skulle inte ha tagit bort begränsningen att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt. Då hade Forden inte fått dra mer än 1333 kg på endast B-kort. Lite mera rimligt. Men om man hade fått dra mera än 1060 kg efter en XC60 hänger i hop med totalviktbegränsningen. Om den är kvar på samma värde som för vanligt B-kort blir det fortfarande mindre vikt för släpet för XC60 än för Ford Focus. Trots att bilarna är tyngre och stabilare än förr ser man endast vikten på bilen som ett problem. Viktfördelningen mellan bil och släp tas inte hänsyn till i samma utsträckning. Totalviktsbegränsningens värde som tillåts för B96 kunde ju släppts fri för alla istället. Tillsammans med den gamla begränsningen att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt hade det blivit ett ganska logiskt regelverk. Då hade en XC60 fått dra mer än en Ford Focus på vanligt B-kort. Och riktigt tunga bilar hade ändå haft en begränsning i sammanlagd totalvikt på nuvarande B96-nivå. Men skillnaden hade varit att "otillräckligt" utbildade förare i större utsträckning hade förhindrats att köra ekipage som ligger på ytterlighetsgränserna åt båda hållen.

Följande frågeställning kan man fundera på: Vilket ekipage klarar sig bäst vid en given undanmanöver? Ford Focus med tjänstevikt 1333 kg och 1500 kg på kroken. Eller en XC60 med tjänstevikt 2020 kg och 1060 kg på kroken? Så ser reglerna ut nu. För "otillräckligt" utbildade förare.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Häromdagen kom en eventuell indikation p&arin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]

Jag har den som förmånsbil. En lrdmp. […]