Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Jag har inga inga som helst problem i starten längre med Gen 5, det är i hög fart Gen 5 visar sina brister rejält.
Men då har du åxå en av de brutalaste mjukvarorna som går att ladda i. Alla har ju inte det eller vill ha det.

Jag har bara lyckats testa min bil under kraftigt regn och där har jag inte märkt rycken i ratten som man får i en fwd bil.

Men väl hjulspinn under acceleration några ggr.
Att trycka på knapp när man kör på motorväg är inte det jag menade. Det finns ingen lösning på det förutom ett snabbt system när det gäller att aktivera fyrhjulsdriften, eller mellandifferential så det är inkopplat hela tiden.

Att trycka på knapp är bara nåt som fungerar fär att undvika att fastna när man står illa till. Om man gör skillnad med resp. utan knapp kan man ju låta bli att dra åt kopplingen lika hårt när knappen inte är intryckt, och så får maskinisten ta bördan att tala om för systemet att han står i ett lerigt motlut med släpvagn efter.

Det är bara XC60, XC70 och XC90 som har HDC.
HakanF skrev:
VolvoB20 skrev: Jag har inga inga som helst problem i starten längre med Gen 5, det är i hög fart Gen 5 visar sina brister rejält.
Men då har du åxå en av de brutalaste mjukvarorna som går att ladda i. Alla har ju inte det eller vill ha det.
Jag har bara lyckats testa min bil under kraftigt regn och där har jag inte märkt rycken i ratten som man får i en fwd bil.
Men väl hjulspinn under acceleration några ggr.
Nej, så är det inte alls....

Under resans gång (jag fick visst en av de absolut första Gen 5 man tillverkade) har jag bara kört Volvos egna olika mjukvarureleaser, inga specialvarianter alls, versionerna har varierat från de som toklåst brutalt stenhårt, till de som knappt låst alls. Det säger mig att Volvo/Haldex har jobbat som galningar för att åtgärda problemen och släppt mjukvara i högt tempo som man knappt hunnit testat själva.

Även nu kör jag standard och den allra senaste releasen, du har säkert samma som mig, Volvo verkar ha skapat en slags kompromiss mellan Toklåsning och Superslö nu i den senaste....

Man låser rejält i starten (vare sig det behövs eller ej) så det är nu noll problem att komma iväg, Sedan släpper man av trycket när det rullar på uppåti fart, därför får man hjulspinnen du har fått i lite högre fart och när man tex går igenom moddsträngar på motorvägen eller passerar vattenpölar med mycket pådrag för systemet hinner inte med att kompensera fort nog.

I de lägen går en Gen 4 helt stabilt för den kan kompensera blixtsnabbt.

Men jag kan leva med att min Gen 5 inte är lika stadig som ett tåg som alla mina tidigare Gen 4 var. Jag kan leva med att det slingrar till lite och släpper lite när framhjulen tappar greppet korta ögonblick i modd eller vattensamlingar på motorvägen.

Det enda som jag är lite orolig över är om grejerna kommer att hålla med mindre lameller, inga filter och ständiga inkopplingar i onödan.
image.jpg
image.jpg (239.47 KiB) Visad 579 gånger
image.jpg
image.jpg (278.58 KiB) Visad 585 gånger
jeg er også godt fornøyd med funsjonen, men ser jo litt skremmende ut hvordan det gror igjen rundt filteret på pumpen. Det var åpent tilsvarende en lillefinger negel.
Xc70my13 skrev:men ser jo litt skremmende ut hvordan det gror igjen rundt filteret på pumpen. Det var åpent tilsvarende en lillefinger negel.
Klart det blir mycket skräp i oljan, Oljevolymen är ju bara ett par deciliter :-O) och lamellernas bromsbelägg ligger ju i samma lilla olja på samma sätt som lammellerna ligger i oljebadet på min motorcyckel men där byter man ju olja ofta.
Den främsta anledningen till att jag valde bort AWD till min bil, var denna tråden. Efter att nu har läst allt, är jag ännu mer övertygad att det var klokt att hoppa det på denna bil och hoppas på att Gen 6 kommer vara som fyran, och det är värt det hela för nästa bil...för mig som bor i GBG-trakten och "söndagsåker".
VolvoB20 skrev:
Xc70my13 skrev:men ser jo litt skremmende ut hvordan det gror igjen rundt filteret på pumpen. Det var åpent tilsvarende en lillefinger negel.
Klart det blir mycket skräp i oljan, Oljevolymen är ju bara ett par deciliter :-O) och lamellernas bromsbelägg ligger ju i samma lilla olja på samma sätt som lammellerna ligger i oljebadet på min motorcyckel men där byter man ju olja ofta.
Re: XC70 MY13 Haldex Gen 5 = Grymt slött mot Gen 4 .
Inläggav Xc70my13 Idag, 13:31

Ja, men det er rart det ikke er egen olje til pumpa? Hvis fiteret gror helt igjen slutter jo haldexen å fungere. Tror det er mere enn2 dl olje, det rant ut ca 2dl da vi tok ned pumpa.
Enligt Volvo så är det normalt att det blir så på pumpens filter. Det är blandämnen i oljan som kleggar, så fort oljan blir varm så blandas den ut. Detta enligt( tie). Jag har dock svårt att köpa att dom har så kass olja så den blir så. Jag ska testa varmköra min riktigt nästa gång jag tar ner pumpen för oljebyte. Ligger en ny pump och väntar som flyttas fram i tibo så länge den funkar.
Goose: låter pumparna du bytt illa om du tex gör ett oljebyte först och testar lufta ur pumpen med Vida.innan du sätter dit ny? Min låter inte frisk:) det räcker inte lufta ur en minut, måste lufta flera ggr har vi märkt.
Har röd felkod plus info i display att awd urkopplad emellanåt. Felet började då bilen passerat 3500mil.
snabbis skrev:Enligt Volvo så är det normalt att det blir så på pumpens filter. Det är blandämnen i oljan som kleggar, så fort oljan blir varm så blandas den ut. Detta enligt( tie). Jag har dock svårt att köpa att dom har så kass olja så den blir så. Jag ska testa varmköra min riktigt nästa gång jag tar ner pumpen för oljebyte. Ligger en ny pump och väntar som flyttas fram i tibo så länge den funkar.
Goose: låter pumparna du bytt illa om du tex gör ett oljebyte först och testar lufta ur pumpen med Vida.innan du sätter dit ny? Min låter inte frisk:) det räcker inte lufta ur en minut, måste lufta flera ggr har vi märkt.
Har röd felkod plus info i display att awd urkopplad emellanåt. Felet började då bilen passerat 3500mil.
Följ symptomcods baserad felsökning på felkod + Följ Åtg enl tie så löser du troligen din bil dom pumpar jag bytt har antingen låtit som stenkrossar eller helt OK

Dom pumpar jag bytt är pga felkod på den
Men nu har du ju Ny pump/sw som kan ta bort ev oljud i drivlinan den from en viss vecka 2014 och sitter på mer eller mindre alla 2015

//Gooose
Så om man vill ha en xc70 med gen4 och dessutom den nyare inredningen med skärmen i mitten, är det en My12 man ska satsa på då?
B20-> du som kör manuell xc70, har du grepp om hur mkt det skiljer i varv på högsta växeln i 120 jmf med automaten?
  • 1
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 130
B200ft svårstartad

Har kollat och jag hittar bara en temp givare som […]

Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]