Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det någon som känner till Volvos artikelnummer på den nya Gen5-pumpen?

Tack på förhand,
Fredrik
Just i XC-modellerna finns ju funktionen HDC. Den är ju som gjuten för att använda som ingång till en funktion som låser till kopplingen mer, eller kanske till max, när man ska igång. Åtminstone om framhjulen pekar rakt fram. Med en sådan knapp har föraren en möjlighet att tala om för bilen att nu är det jävligare än vanligt. Start i backe med vagn efter, eller vad det nu kan vara. En "vanlig" bil med AWD har inte HDC, så där kan man inte ta in den extra ingången.
apersson850 skrev:Just i XC-modellerna finns ju funktionen HDC. Den är ju som gjuten för att använda som ingång till en funktion som låser till kopplingen mer, eller kanske till max, när man ska igång. Åtminstone om framhjulen pekar rakt fram. Med en sådan knapp har föraren en möjlighet att tala om för bilen att nu är det jävligare än vanligt. Start i backe med vagn efter, eller vad det nu kan vara. En "vanlig" bil med AWD har inte HDC, så där kan man inte ta in den extra ingången.
Jag trodde att HDC gjorde just det. Vad tillför HDC egentligen?

/F
HDC gör det möjligt att i branta utförslut öka/
minska hastigheten, med foten på enbart
gaspedalen, utan att använda färdbromsen.
Gaspedalens känslighet blir mindre och mer
exakt genom att pedalens fulla utslag bara
kan reglera motorns varvtal inom ett begränsat
varvtalsområde. Bromssystemet bromsar
självt och ger bilen en låg och jämn hastighet,
varvid föraren helt kan fokusera på styrningen.

Från manualen..
Petke skrev: Det sitter så många kameror och sensorer i bilarna idag så det borde vara lätt för bilen att avgöra vilka vägförhållanden som råder. T.ex. om regnsensorn indikerar regn och man trycker gasen i botten vid 20km/h så kanske det är lämpligt att låsa haldexen, eller om det är minusgrader, abs har aktiverats nyligen, hög hastighet och man sätter på blinkers, då kanske bilen kan anta att du gör ett filbyte i snö eller is också lämpligt att låsa Haldex.
Har funderat i samma banor som dig, men det känns som medicinen börjar bli värre än åkomman faktiskt.......

-Sorry, du fick ingen AWD-aktivering i filbytet för du glömde använda blinkers....

-Sorry, det var en oljefläck och det var över + 4 grader så du fick ingen AWD-aktivering ....

-Sorry, det var en vattenpöl som låg kvar så du fick ingen AWD-aktivering eftersom regnsensorn känt a att det slutat regna.

..osv....

För mig är trenden och strategin klar, man behövde ett billigt och enkelt system för att kunna köra kampanjer som denna för att känga med konkurrenterna som köra samma race.

Bild
xerent skrev:Viktigt med fyrhjulsdrift när man ska dra upp en kanot/kajak ur en sjö? :roll:
Nä men ska du kunna skicka med AWD "gratis" i erbjudande så får det inte vara en dyr och avancerad konstruktion.
apersson850 skrev:Just i XC-modellerna finns ju funktionen HDC. Den är ju som gjuten för att använda som ingång till en funktion som låser till kopplingen mer, eller kanske till max, när man ska igång.
Jag vill inte behöva sitta och dutta på en knapp för att aktivera AWDn varje gång jag byter fil på motorvägen i snömodden. :-(O)

Det känns som ett rejält kliv bakåt i tekniken .....

Jag har inga inga som helst problem i starten längre med Gen 5, det är i hög fart Gen 5 visar sina brister rejält.
hakank skrev:HDC gör det möjligt att i branta utförslut öka/
minska hastigheten, med foten på enbart
gaspedalen, utan att använda färdbromsen.
Gaspedalens känslighet blir mindre och mer
exakt genom att pedalens fulla utslag bara
kan reglera motorns varvtal inom ett begränsat
varvtalsområde. Bromssystemet bromsar
självt och ger bilen en låg och jämn hastighet,
varvid föraren helt kan fokusera på styrningen.

Från manualen..
HDC:n har diskuterats tidigare och jag tyckte att ratten blev trögare när jag tryckte in den när jag parkerade på asfalt.
Sedan testade jag med,samma låga fart, att svänga fullt vänster på grusplan och tycker att framhjulen kanat bredare med HDC inkopplat.

Om fler kan testa dessa enkla saker så kan vi få lite klarhet i om HDC tillför något.
  • 1
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 130

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]