Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Äh... alla vill ju motivera sitt val inför de som valt annat. Då framhåller man fördelarna med sitt eget val och överdriver nackdelarna med den andres val. Sedan finns det en del lustiga argument, till exempel "förr klarade man sig minsann med en Volvo 140" eller "jag har aldrig haft problem med att köra framhjulsdrivet". Det är ju ett skitdåligt argument för att fyrhjulsdrift är dåligt nu eller för att någon annan med helt andra preferenser och önskemål skall vara lika nöjd med framhjulsdrift. Jag kan ge jättemånga exempel på vad man klarade sig med förr. Vad skall jag börja med? Näe, det är alltså inga hållbara argument, det är bara något man säger.

Det går bra, till och med skitbra, att ta sig fram med tvåhjulsdrift. Man faktum kvarstår, det går faktiskt aningens bättre att ta sig fram med fyrhjulsdrift. Vissa anser att denna lilla skillnad är värd de högre kostnader en AWD dras med. Vissa vill ha det där lilla extra i ett sammanhang och är beredda att betala för det eller försaka något annat. Så enkelt är det.
Framkomligheten är understundom så stor att man önskar att man inte hade tagit sig så långt ut i busken som man gjort, när man väl sitter fast så är hjälpen långt bort...

Men alla barn och fyllon vet att man tar sig fram bäst på alla 4.
Har följt denna tråd från början. Då hade jag en V70 FWD, XC70 AWD var då min drömbil.
Brorsan har XC70 Farsan XC60 båda 2011or med Haldex gen4, jag tyckte de var grymma o köra. Det bästa var att man alltid var snabbast vid rödljuset på vintern :D Sedan kom denna tråd och Haldex Gen5, jag tänkte suck där försvann mina förhoppningar om att äga flong ny XC70 AWD, för en Gen5 som står o spinner med framhjulen vill jag ju inte ha.
Jag har en tid letat med ljus o lyckta efter bra jämförelser av Gen4 och 5 men kan inte hitta någon, inte där man drar på lite i starten eller har tungt släp t.ex. i alla jämförelse filmer så "fiskör man"
Hur som helst så fick jag i förra veckan min egen XC70 D5 AWD automat 2015. Nu väntar jag bara på att första snön ska falla i Göteborg och då jäklar ska jag göra en film med XC70 AWD automat Gen4 -11 vs Gen5 -15. Tänkte filma i slowmotion, start i snöig backe, gasen i botten. Hoppas det snöar mycket snart :D .

Mina förhoppningar på Gen5 är inte stora efter denna tråd. Själv upplevde jag något jag inte förväntat mig redan första helgen, det ösregnade i Göteborg, jag trycker kickdown ut på påfarten till motorvägen och när den lägger i treans växel så känner jag att framhjulen spinner loss under nån sekund :evil: Jag köpte AWD för att slippa sånt.

Hur som helst så hoppas jag nu på MYCKET snö denna vinter.
Robbi skrev:Petke, bilder på din bil? Bild
Har inga bra, bara dessa när jag var o snokade på Bilias uppställningsplats :D
Jag ska ta lite bra bilder i helgen när det är ljust ute.

Bild
Bild
Bild
Bild
llesrof skrev:Det går bra, till och med skitbra, att ta sig fram med tvåhjulsdrift. Man faktum kvarstår, det går faktiskt aningens bättre att ta sig fram med fyrhjulsdrift. Vissa anser att denna lilla skillnad är värd de högre kostnader en AWD dras med.
Antingen har du aldrig försökt eller så försöker du modifiera sanningen för att stödja din egen uppfattning.

Fyrhjulsdrift är betydligt mer än dubbelt så bra som tvåhjulsdrift. Skillnaden är så stor att hade jag inte provat själv många gånger, även med andra fordon än just min XC70, hade jag nog inte trott på det.
Petke skrev:Nu väntar jag bara på att första snön ska falla i Göteborg och då jäklar ska jag göra en film med XC70 AWD automat Gen4 -11 vs Gen5 -15. Tänkte filma i slowmotion, start i snöig backe, gasen i botten. Hoppas det snöar mycket snart :D .
Om du läser hela tråden kommer du att märka att du är ca 1 år för sen att börja filma Gen5.

Nya mjukvaran kompenserar systemets slöhet med att låsa redan i förväg innan det börjar spinna. Det är inget som helst problem att komma iväg snabbt längre.

Det som är frågan istället är, kommer Gen 5 att hålla med halva oljmängden, mindre lameller, inget oljefilter och kopplingen inkopplad i tid o otid.

Gen 4 har större lameller, mer oljevolym , oljefilter och framförallt kopplas den bara in när det verkligen spinner, det borgade för lång livslängd på grejorna.
Petke skrev: Själv upplevde jag något jag inte förväntat mig redan första helgen, det ösregnade i Göteborg, jag trycker kickdown ut på påfarten till motorvägen och när den lägger i treans växel så känner jag att framhjulen spinner loss under nån sekund :evil: Jag köpte AWD för att slippa sånt.
I de lägena är Gen 5 helt och fullständigt underlägsen Gen 4. Man kan ju inte kompensera för systemets slöa hårdvara genom att låsa kopplingen hela tiden som man gör vid start, skulle kopplingen vara låst hela tiden skulle den ju ta slut på nolltid.

Samma en-sekunderssläpp som du upplever händer också om man byter fil på vintern och man kör genom en moddsträng, då tar det ett tag att få upp trycket i pumpen och bilen slirar och vinglar till under tiden
tiden. På en Gen 4 kompenserade AWD n blixtsnabbt

Gen 5 är en enklare o billigare variant och det lyser igenom rejält vid högre hastigheter.
Petke skrev:
Robbi skrev:Petke, bilder på din bil? Bild
Har inga bra, bara dessa när jag var o snokade på Bilias uppställningsplats :D
Jag ska ta lite bra bilder i helgen när det är ljust ute.

Bild
Bild
Bild
Bild
Oj, skitsnygg. Valet var mellan den färgen eller min caspian blue.
VolvoB20 skrev:Om du läser hela tråden kommer du att märka att du är ca 1 år för sen att börja filma Gen5.
Jag har set filmer, men bara filmer där man kör sakta och visar att Gen4 och 5 är lika bra. Sett några bilder på 5ans sladdspår också. Men innan jag beställde min bil så letade jag efter filmer som visar jämförelsen vid rivstart på halt underlag, hittade inga sådana.

Av någon anledning(ekonomi) så envisas ju volvo att behålla den sämre gen5 istället för att inse sitt misslyckande och byta tillbaka. Då kan man ju tycka att de istället borde anstränga sig mer för att få bilen att förutspå förhållanden där AWDn behövs istället. Det sitter så många kameror och sensorer i bilarna idag så det borde vara lätt för bilen att avgöra vilka vägförhållanden som råder. T.ex. om regnsensorn indikerar regn och man trycker gasen i botten vid 20km/h så kanske det är lämpligt att låsa haldexen, eller om det är minusgrader, abs har aktiverats nyligen, hög hastighet och man sätter på blinkers, då kanske bilen kan anta att du gör ett filbyte i snö eller is också lämpligt att låsa Haldex. Men om det är 25 grader varmt ute, så kanske det är bättre att kunna välja med en knapp, t.ex. om man ska dra upp en båt... Hur som helst det borde gå att göra bättre...
Robbi skrev:Oj, skitsnygg. Valet var mellan den färgen eller min caspian blue.
Velade länge fram o tillbaka, beställde först caspian blue, efter några dagar ändrade jag mig och byte till twilight bronze. Jag är nöjd, men tror jag hade varit nöjd med blå också, byte till bronze för jag tänkte den var bättre när bilen är smutsig :D
  • 1
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 130

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]