Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Från 1979, när jag tog körkort, har det varit ett jädra slirande och väntande på hjälpande traktorer och hjullastare med alla tvåhjulsdrivna bilar jag har kört. Sen 2011 har jag nu en XC70 och har inte behövt hjälp en enda gång.

Det säger allt om vilken skillnad det är.

Det är bara en dryg vecka sedan som jag skulle försöka få ut husvagnen upp över en regnvåt grässlänt. Med framhjulsdrift hade det inte ens varit lönt att försöka - jag hade bara förstört gräset. Nu märktes det inte ens att det var blött gräs och inte asfalt under hjulen.

Visst finns det de som kör där man klarar sig bra med tvåhjulsdrivet, men för oss som har lite andra krav är fyrhjulsdrift gudarnas svar på alla böner.
av rid54
Jag har full förståelse för att man "vill ha" 4WD, trivs bra med min... Att 2WD (fram eller bak) skulle vara så värdelöst som det ibland framställs är dock lite svårt att hålla med om. Jag har själv sett 2WD -bilar (fram- och bakhjulsdrivna) ta sig fram hyfsat genom väglöst land i Sahara och om jag tänker tillbaks på det man själv klarat av med Amazon eller 164 så tycker jag nog man kan säga att det funkar bra, det med. Jag har t.ex inte kört fast med en Citroën med höjdreglering någon gång, trots flera goda möjligheter. Omkörningar nära moddplaningsfart är dock något som inte är så kul med 2WD, men det kanske inte är "kul" med 4WD heller.

Diskussionen om olika system är intressant. Jag är fortfarande lite frågande inför att den här moderna "lösningen" med mukvarustyrd inkoppling av (i princip stel) 4WD har blivit så populär, när centraldiff väl var det system som gjorde succé när Audi Quattro dök upp (ursäkta en OT-bil).
Den största skillnaden är ju inte att man kommer iväg när det är halt, även om det är skönt att slippa "ta om" när man skall upp för backen upp till stora vägen hemma om det kom en bil. Den absolut största skillnaden är ju stabiliteten på hala vägar, det är ju som att köra på asfalt, inga kasst, inget slir och spinn. Går som ett lokomotiv över moddsträngar utan blinkande lampor och däck som letar fäste. Att köra motorväg i dåligt väder med en fwd kan va riktigt jobbigt och lite läskigt ibland, med en awd upplever jag det helt odramatiskt.

Det finns ju dock en baksida av detta, man blir kanske lite övermodig, och den stora nackdelen är ju att man inte känner hur halt det är. Men en fwd kan man ju alltid peta ner och gasa lite för att känna hur halt det är, det går ju inte med en awd, då får man provbromsa och det kanske inte alltid är lämpligt på t.ex. en motorväg.

MEN, nu blev detta an fwd/awd tråd, och det är inte syftet...
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Men det är nog bra att det blir en awd/fwd tråd då tråden handlar om att den Haldex man nu köper till sina bilar har brister som beskrivs här ovan. Med tanke på det blir ju övervägningen om "man verkligen behöver awd" extra viktig. Med min lilla vardagskörning och semesterresor på sommaren, blev valet ganska givet. Jag tror dock att det är som med dubbar, det behövs mer och mer ju länge norr man kommer. ( bara en schablon jag drog av, ingen ny diskussion om det!).

Jag tror att bilindustrin pumpar ut awd till höger och vänster med att "skänka bort" det i kampanjer och alla nybilsköpare går medvetet på det. I senaste kampanjen ville ju Volvo onekligen bli av med sitt lager av gamla motorer och växellådor. Och detta till folk, som jag är övertygad om, egentligen inte har awd som största nyttan med bilen. Min säljare tog det som en självklarhet att jag skulle ha awd. Varför, frågade jag. Det är bra när det är halt. Jag kör till affären på vinterhalvåret och möjligen till IKEA eller nåt. Det kan jag göra när det inte är blixthalka eller snöstorm. Mitt behov var mer en långfärdsbil på sommaren och kanske vår och höst.

Så...gammal motor och växellåda och awd eller nya motor, växellåda och fwd? I Göteborgstrakten där vi sällan har snö. Jag slängde också in friktionsdäck då jag har tröttnat på att slita asfalt med rälsbuss.

Så ja, jag tycker den individuella diskussionen om awd/fwd är relevant, särskilt när man får ett undermåligt system för pengarna.
Enligt mig räcker det med en kort provtur i t.ex en XC60 D4e aut fwd och sedan köra en D4/D5 awd aut för att förstå hur mycket bättre bilen känns med awd.

Jag har även gått mer avancerad körning, där extremsituationer testas bland annat och skillnaden kan vara som natt och dag, till awd:ns fördel.
Jag har för tillfället en bil med RWD och en med AWD.

Det är ingen diskussion om att AWD har sina fördelar, men det går förvånansvärt bra med tvåhjulsdrift. Man klarar sig i princip alltid med tvåhjulsdrift, även om man får tänka till innan och ibland gå betydligt längre än vad man behövt med AWD. Sedan kan man fråga sig om målsättningen är att "klara sig". Jag hade klarat mig med en gammal 945, men jag vill ha en nyare bil...

Vad som talar för AWD är att numera börjar fler och fler bilar ha en bit över 200 hkr (eller ännu mer). Det kan ibland vara lite för mycket för FWD, vilket gör att det inte är så dumt med AWD för körupplevelsens skull.
XC90_Executive skrev:Enligt mig räcker det med en kort provtur i t.ex en XC60 D4e aut fwd och sedan köra en D4/D5 awd aut för att förstå hur mycket bättre bilen känns med awd.
Allt har för och nackdelar ... Det är ju också rätt gött att glida i en VEA FWD på motorvägen med strax övertomgångsvarv där en AWDn varvar hysteriskt i samma fart. :mrgreen:
Här har jag räddat den framhjulsdrivna V70:n vi körde med det året upp på fast mark, men det är för att jag påfallande ofta hamnar i situationer som denna som jag har skaffat fyrhjulsdrift. Vid tillfället som syns på bilden fick det till en hjullastare för att få ut vagnen, för att ens försöka med framhjulsdrift var ju helt meningslöst. Men med min XC70 har jag kört på än värre ställen, och dessutom med större vagn, och det har gått utmärkt utan hjullastare.

Bild

Så visst behövs fyrhjulsdrift, i alla fall för mig.
  • 1
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 130

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]