Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Tack!
Jo nog har jag gått grundligt tillväga det håller jag med om och det är väl lite av som jag är som person, när det gäller såpass mycket pengar vill man absolut hamna "rätt", i synnerhet som jag skall ha bilen så länge (10-12 år).
Har man bara lite tid och energi så är det nog inget konstigt egentligen att lägga 1-2 månader att leta after en ny bil och låta det smälta in allteftersom och då blir det nästan så att det löser sig själv vad man skall ha för bil och vilka behov den egentligen skall lösa.
Den här nya V70 D3:an nu är ungefär motsvarande utrustningsnivå som den 2001 V70 2.4 170 hk Business jag har idag (lite skiljer, i min gamla har jag t ex nivåreglering och värsting ljudanläggningen). Men det sänker sig ett lugn nu när man äntligen har en ny bil att hämta på lördag. Det blir bara att njuta av hemresan sen. Det var några år sen, 12 år sen, som man fick nöjet att njuta av den karakteristiska nybilslukten i kupén :)

/Bo
Den tid du lagt ner på att köpa bilen är ingenting emot den tid det tar att jobba ihop till den så det är väl använd tid och sen den härliga ångesten och vällusten över att till slut landa rätt.

Det som alltid slår mig när jag gör resan är att man hela tiden höjer ribban, det som är en för hög prisnivå för 2 vec sedan är helt ok när man har haft tid att jämföra...
Hoppas att du blir genuint nöjd med bilen och behöver du hjälp/tipps inför monteringen av laddare mm så tveka inte att höra av dig, kan jag så hjälper jag dig med monteringen i vår lokal ( har gjort det 2 ggr nu och skall snart göra det en gång till) för en låda öl :D
Användarvisningsbild
av bem
zalmondorro skrev:åka 20-30 mil för att köpa den bil du vill ha WOW vilken LYCKA jag räknar med från 50 till kanske 120 mil för att hitta den jag söker!!!
Hej,
Du är djärv - det klarar nog inte jag. Men vad tusan bilen är ju som den är oavsett om den är 1 eller 100 mil bort så varför inte, bara man är säker på att bilen är den man vill ha och i det skick man vill ha. Har man bara tid och ork för långresor så sökradien blir stor så har man större chans att hitta "pärlan".

/Bo
Användarvisningsbild
av GustavE
Grattis Bo!
Roligt att det blev en ny till slut. Känns bra att du också köpte det så blir man mer säker att man själv gjorde rätt val. För du har ju verkligen undersökt det här noga :). Själv räknade jag på en 2008 2,4 D 20000 mil mot min 2014 D4 på en post-it-lapp när jag bestämde mig. Blev ju absolut inte billigare med ny, men skillnaden var tillräckligt liten.

För dig som pendlar nästan exakt lika som jag kan jag ge en första rapport om soppaförbrukningen. Har dock bara hunnit köra ca 20 mil och då i väldigt lugn inkörningsstil. 4 mil landsväg 40, 50, 60, 70, 80 sen nästan en timmes stadskörning, sen 4 mil tillbaka, sen 20 minuter stadskörning (eller snarare bykörning :))
0,49 L/mil :)

MVH
Gustav
Användarvisningsbild
av bem
oldtimersmc,
Tack för erbjudandet om hjälp med montering laddare, du bor bara 5 mil bort så om jag går bet så hör jag ev av mig.

GustavE,
0,49 L/mil på en V70 D4 2014 låter bra. Skall bli spännande och se vad min D3 drar sen mätt vid tankningar på kort och längre sikt, nu kan jag föra statistik från 0 mil ->.

xerent,
Färgen blev "484 Seashell beige metalic". Mina tidigare V70 har varit "marinblå pärlemo metallic" så nu är det andra bullar med en ljusare färg. Leta förstås efter en "Caspian blå metallic" men kändes ändå lite tråkigt med en blå igen. Ett tag var jag inne på den där "Electric silver metallic" som skiftar mellan silver och svag blå nyans beroende på ljusförhållandena men känner att Seashell beige metalic som det till sist blev är rätt läcker och bryter av fint mot den mörkgrå inredningen.

Det är inte den nya VEA 4 cyl motorn i min D3:a. Det hade varit rätt fint med en sån men jag är en person som satsar på mer beprövade saker och då känns ändå den 5 cylindriga D3:an bra. VEA är än så länge ett oprövat kort bland oss brukare och det kan nog vara klokt att invänta pionjärbrukarnas synpunkter och låta Volvo "trimma in" motorn baserat på brukarnas synpunkter. Vad brukar man säga, ofta är sista årsmodellen av bil/motor ett klokt val för då kan de vara som bäst. D3/D4 motorn är rätt beprövad nu och kanske som bäst nu när VEA tar över?

Nu skall jag börja förbereda försäljning av min gamla V70 trotjänare, ta foton, städa ur den, tvätta den, skriva "lockande" annons osv. Brorsan har lovat ta hand om den biten - det var hygglo av honom så slipper jag jobbet med det. Han vet mer om bilar än mig och har också kört Volvo inkl V70 sen hedenhös (han börja lite lätt med en PV 1969 tror jag det var, sen Amazon, 142, 244, 850 osv till V70 och nu XC60). Och så är han mer affärsdriven än mig som gammal inköpschef han varit (han är pensionär nu). Som lockbete har jag sagt åt honom vad jag önskar få ut av bilen i kr och allt över det får han ta hand om som tack för hjälpen - det tog skruv vill jag lova, förena nytta med nöje och en chans att göra sig en hacka.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
Kan passa på att fråga församlingen om det finns nåt snygg kvalitets överdragsklädsel för förarsätet man skulle kunna dra över min på min nya 2014 V70 förarsätet (klädseln är den där textil/läder "Vittinge textil/läder E801" mörkgrå som följer med Momentumpaketet). Jag håller på mycket med idrott och blir en del åkande i bilen med lite svettiga kläder. Har sett en tendens i de V70 2013 bilar jag provkörde förut att klädseln i förarstolens sittdyna ser lite rynkig och nersutten ut redan efter ca 3000 mil (som de bilar jag spanade in förut hade gått). Jag tänkte då att här får man se upp lite så man inte sunkar ner förarsätet i förtid. Så en snygg och bra överdragsklädsel på åtminstone förarsätets sittdyna kanske kunde vara klokt.

Förslag?

/Bo
bem skrev:Hej,
Fick punga ut med 311 lakan för ovanstående. Den skicklige prutaren får säkert ner en sån här ännu lägre i pris men jag är nöjd i alla fall med priset.

Hämtar bilen på lördag.

/Bo
Det var var inte dåligt prutat, drygt 12 % om jag nu lyckades göra din bil rätt i Bygg din Volvo.
Eftersom du kan hämta den så snabbt var det en bil dom hade färdig på lager då alltså?
bem skrev:Kan passa på att fråga församlingen om det finns nåt snygg kvalitets överdragsklädsel för förarsätet man skulle kunna dra över min på min nya 2014 V70

Förslag?

/Bo
http://www.pebe.se
http://www.artex.se
Båda svenska överdragsklädslar. Den andra var tillverkaren av Volvos R-sportklädsel. :)
bem skrev:oldtimersmc,
Tack för erbjudandet om hjälp med montering laddare, du bor bara 5 mil bort så om jag går bet så hör jag ev av mig.

GustavE,
0,49 L/mil på en V70 D4 2014 låter bra. Skall bli spännande och se vad min D3 drar sen mätt vid tankningar på kort och längre sikt, nu kan jag föra statistik från 0 mil ->.

xerent,
Färgen blev "484 Seashell beige metalic". Mina tidigare V70 har varit "marinblå pärlemo metallic" så nu är det andra bullar med en ljusare färg. Leta förstås efter en "Caspian blå metallic" men kändes ändå lite tråkigt med en blå igen. Ett tag var jag inne på den där "Electric silver metallic" som skiftar mellan silver och svag blå nyans beroende på ljusförhållandena men känner att Seashell beige metalic som det till sist blev är rätt läcker och bryter av fint mot den mörkgrå inredningen.

Det är inte den nya VEA 4 cyl motorn i min D3:a. Det hade varit rätt fint med en sån men jag är en person som satsar på mer beprövade saker och då känns ändå den 5 cylindriga D3:an bra. VEA är än så länge ett oprövat kort bland oss brukare och det kan nog vara klokt att invänta pionjärbrukarnas synpunkter och låta Volvo "trimma in" motorn baserat på brukarnas synpunkter. Vad brukar man säga, ofta är sista årsmodellen av bil/motor ett klokt val för då kan de vara som bäst. D3/D4 motorn är rätt beprövad nu och kanske som bäst nu när VEA tar över?

Nu skall jag börja förbereda försäljning av min gamla V70 trotjänare, ta foton, städa ur den, tvätta den, skriva "lockande" annons osv. Brorsan har lovat ta hand om den biten - det var hygglo av honom så slipper jag jobbet med det. Han vet mer om bilar än mig och har också kört Volvo inkl V70 sen hedenhös (han börja lite lätt med en PV 1969 tror jag det var, sen Amazon, 142, 244, 850 osv till V70 och nu XC60). Och så är han mer affärsdriven än mig som gammal inköpschef han varit (han är pensionär nu). Som lockbete har jag sagt åt honom vad jag önskar få ut av bilen i kr och allt över det får han ta hand om som tack för hjälpen - det tog skruv vill jag lova, förena nytta med nöje och en chans att göra sig en hacka.

/Bo
Grattis till nya bilen! :) Seashell beige är in riktigt härlig färg, smuts tålig är den oxå. :)
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 28
Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]