Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Linjära med farten menar du väl? Rullmotståndet ökar lika mycket som farten ökar, ungefär. I 100 km/h är det dubbelt så stort som i 50 km/h, medan luftmotståndet ökar fyra gånger med den fartökningen.
Nej det menar jag inte. Men det gäller att hålla tungan rätt i munn när man reder ut sådant här.

Effektbehovet stiger linjärt med fartökningen - för nivå och rullmotståndet. Energibehovet däremot är det samma för att knuffa en bil 100m oavsett om du gör det i 5km/h eller i 10km/h. Det krävs dock dubbla effekten för att åstadkomma detta eftersom du nu klarar av samma arbete på halva tiden.
Här är en graf på effektbehovet som funktion av hastigheten på en V70II.
Indata:
Rullmotståndskoeffcient: 0,01
Cw: 0,31
Frontarea: 2,37kvm
Transmissionsförluster: 10%
Luftens densitet: 1,2kg/kbm
Värmevärde diesel: 44MJ/kg
Densitet diesel: 0,83kg/l

Stämmer nog hyffsat med verkligheten då min beräkning ger att det krävs 111hk för att nå 190km/h (stämmer ganska bra med toppfarten på en D2/Drive).

Verkningsgrader är bara en gissning och kan vara kul som referens. I verkligheten är ju verkningsgraderna knappast konstanta över ett större fartintervall.

Bild
Jag förstår inte riktigt grafen.. Vad är de olika färgerna? % av vadå?
joel80 skrev:Jag förstår inte riktigt grafen.. Vad är de olika färgerna? % av vadå?
Sorry, kunde varit tydligare här.

De heldragna linjerna är exempel på förbrukningar (vänstra y-axeln) man får vid olika verkningsgrader på motorn. Verkningsgraden anges som regel i procent. Den streckade linjen är effektbehovet - baserat på luft och rullmotstånd. Den streckade linjen skall man avläsa mot den högra y-axeln.
Då förstår jag.. Finns det några siffror för verkningsgrader på olika motorer i Volvobilarna.. Vad har min V70 D3 136hk t.ex?
joel80 skrev:Då förstår jag.. Finns det några siffror för verkningsgrader på olika motorer i Volvobilarna.. Vad har min V70 D3 136hk t.ex?
Nej det tror jag knappast det finns.
Men om man känner till exakt hur bränslecyklerna ser ut (enklast är nog landsvägsdelen) så skulle man kunna räkna ut vilken verkningsgrad som krävs för att uppnå den certifierade siffran.
joel80 skrev:Ser att du väntar på en D4:a... har du fått nån leveransvecka?
Först var det sagt preliminärt 10/4, sen ändrades det till v17 vilket är omkring 25/4. En jobbig/rolig väntan känner jag, även att jag trivs med min nuvarande bil så är jag såklart ivrig att få nytillskottet.
joel80 skrev:Då förstår jag.. Finns det några siffror för verkningsgrader på olika motorer i Volvobilarna.. Vad har min V70 D3 136hk t.ex?
Det måste i så fall bli någon sorts 3D-graf, med verkningsgraden som funktion av både gaspådrag och varvtal. skulle vara intressant att få ta del av något sånt.
V9097 skrev:
Det måste i så fall bli någon sorts 3D-graf, med verkningsgraden som funktion av både gaspådrag och varvtal. skulle vara intressant att få ta del av något sånt.
Eller så kan man utgå från tex en känd förbrukning som man vet man kan uppnå vid konstant fart på landsväg, korrigerat för felvisning på både tripp och hastighetsmätare. Säg för enkehetens skull 0,5l/mil vid 100km/h. Dra sedan ett horisontellt streck från denna hastighet och ner mot 50km/h och så se vilka verknignsgrader du skär på vägen ner i fart.

Verkningsgraden i praktiken ligger ju mellan 0-ca40% beroende på belastning.

Då effektbehoven är ganska beskedliga vid konstanta farter kommer en mindre motor att ligga närmre sin bästa verkningsgrad än en större.

Det cirkulerar ibland "sanningar" om att en stor motor kan dra mindre soppa än en liten eftersom den lilla motorn behöver jobba så hårt osv.
Detta stämmer tyvärr inte men kräver o andra sidan en längre förklaring. Om en stor motor skulle vara lösningen på våra förbrukningsproblem så skulle vi alla köra omkring i stora V8:or som bara behövde lufsa runt strax över tomgång för att "göra jobbet".
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 18

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]