Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
gsson skrev:Absolut, men det är la ingen som kan beskylla Volvo för bra kvalitet nu. Tråkigt tycker jag. I grund och botten tycker jag att v70:n är den perfekta familjebilen. Men när man knappt vågar ur socknen med bilen för man inte litar på skiten, det är illa.

Och ja, jag ska byta bort den, så fort som möjligt. Dock är jag inte gjord av pengar, så jag kan inte skänka bort den... :/

För övrigt så har jag bra koll på det med kvalite, jobbar med sånt hela tiden! ;)
Steff 99 skrev:Att man pressar kostnader på sina underleverantörer är inget nytt , det gör alla inom alla branscher, vad som är viktigare är hur man från Volvos sida kravställer på kvaliten som underleveratören skall leverera.
Det gäller att hålla isär kraven o verkan innan man kritikserar.
Nu har kanske V70 varit mycket feldrabbad med mängder av småfel, det är inte det samma som att alla modeller från Volvo är lika feldrabbade.
Med det teknikinnehållet som alla nya bilar har idag , så är inte V70 mer drabbad än övriga märken, men ägarna får
Större problem med att få fram vad som egentligen är fel, felsökningen mer o mer komplicerad, man tycker att teknikern skalll hitta fel som bara visar sig ibland.
Jag tror att vi kommer att få leva med detta oavsätt märke....bra eller dåligt !
Ser man historiskt så har inte VAG/VW rosat marknaden att vara speciellt felfri samt deras vekstäder har legat i botten....
av gsson
Jag tänkte ju som så. Det är ju inte första årsmodellen, så barnsjukdomar borde inte finnas iaf. Men jag vette faan vad som hänt. Bilen kanske startade tillverkas en fredag kväll och iordningställdes på måndag morgon.

Det mest tragiska i det hela var att jag frågade säljaren upprepade gånger ifall detta skulle ske, skulle jag få hjälp då? Jajamän inga problem var svaret.
De fel som fixats är de som antingen nått varit fysisk fel eller då datorn sagt till. Men vid lite mer abstrakta fel... Nope.

Så förtroendet är ju hysteriskt lågt... :/
Steff 99 skrev: Nu har kanske V70 varit mycket feldrabbad med mängder av småfel, det är inte det samma som att alla modeller från Volvo är lika feldrabbade.
Med det teknikinnehållet som alla nya bilar har idag , så är inte V70 mer drabbad än övriga märken, men ägarna får
Större problem med att få fram vad som egentligen är fel, felsökningen mer o mer komplicerad, man tycker att teknikern skalll hitta fel som bara visar sig ibland.
Jag tror att vi kommer att få leva med detta oavsätt märke....bra eller dåligt !
Ser man historiskt så har inte VAG/VW rosat marknaden att vara speciellt felfri samt deras vekstäder har legat i botten....
Användarvisningsbild
av Momentum
Fel är det och kommer att vara på alla bilar

Det viktiga är om man är irriterad och förbannad efter man varit på verkstan, eller om det hela sköts på ett smidigt sätt

Har fått goodwill på dyra saker efter fem år, och alltid en generös hållning vid fel, alltid fria lånebilar, även då efter garantitiden

Har en bekant som nu gått över från Volvo till Audi, skulle bli en Volvo igen nästa gång, just för att allt var så småaktigt kring felhanteringen
av gsson
Helt sant och riktigt. Kunde inte sagt det bättre själv!
Momentum skrev:Fel är det och kommer att vara på alla bilar

Det viktiga är om man är irriterad och förbannad efter man varit på verkstan, eller om det hela sköts på ett smidigt sätt

Har fått goodwill på dyra saker efter fem år, och alltid en generös hållning vid fel, alltid fria lånebilar, även då efter garantitiden

Har en bekant som nu gått över från Volvo till Audi, skulle bli en Volvo igen nästa gång, just för att allt var så småaktigt kring felhanteringen
av dst02
De är konstigt de där, här på forumet är de hur många trådar som helst om fel å problem med massa bilar och ändå verkar de så få som vill erkänna de. Jag har kollat forum hos bla Mercedes,audi,skoda,saab mfl å ingen har så många feltrådar som volvo. Jag håller på för fullt med att bli av med min bil för nu e måttet rågat men de e inte så kul å veta att man förlorar runt 100 000,- inom 2 år på skiten men de e väl smällen man får ta när verkstad å säljare är bokstavligen dumma i huvvet.
av Mwi
Steff 99 skrev:Att man pressar kostnader på sina underleverantörer är inget nytt , det gör alla inom alla branscher, vad som är viktigare är hur man från Volvos sida kravställer på kvaliten som underleveratören skall leverera.
Det gäller att hålla isär kraven o verkan innan man kritikserar.
Det är väl det som är problemet, att önska en kvalité men vill betala för en annan kvalité. Och samtidigt sjunker de utlovade kvantiteterna som underleverantörerna gjort sin kalkyl efter. Det finns en stor risk att underleverantörer slås ut eller inte har råd att producera rätt kvalité, viket leder till en dålig slutprodukt. Alternativt duktiga underleverantörer tycker det är ointressant att leverera till Volvo och Volvo får välja de leverantörer som blir över, de som har blivit över när andra producenter valt och med samma resultat för Volvo en dålig slutprodukt.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
dst02 skrev:Jag har aldrig ägt en automatbil men nästa bil blir absolut en! Kan inte fatta vitsen med att spaka manuellt när man istället bara kan slänga i driven å trycka på gasen :) . den ibland ökade förbrukningen får väl vara värd komforten med automaten
Jag har haft både manuell och automat i mina olika bilar. Ofta blir det den växellåda det blir för det är skicket på den billiga bilen som är A o O, inte typen av växellåda. Men jag tror inte att jag kommer att köpa en med helmanuell låda igen efter det senaste "klippet" i form av en 460, 2.0 med automat. :D Att ha kopplingspedal bara suger! Halvautomat (som jag har på sportbilen) är dock helt ok för man slipper detta förbannade användandet av vänsterbenet. Gamla automater drar mer men så länge det är en 4-stegad låda så ökar förbrukningen inte så mycket tycker jag.

Jag är dock också färgad av 27 års busskörande uteslutande med helautomat. Intressant är det att kolla in amerikanska bilforum där det förutsättes att man kör automat. Kör man manuell låda är man lite suspekt och råd om hur man kör med "stick" verkar för en svenskt synnerligen egendomligt! :)

Off topic hela inlägget egentligen så en ursäkt framföres till de som störs.
av Linqid
dst02 skrev:De är konstigt de där, här på forumet är de hur många trådar som helst om fel å problem med massa bilar och ändå verkar de så få som vill erkänna de. Jag har kollat forum hos bla Mercedes,audi,skoda,saab mfl å ingen har så många feltrådar som volvo. Jag håller på för fullt med att bli av med min bil för nu e måttet rågat men de e inte så kul å veta att man förlorar runt 100 000,- inom 2 år på skiten men de e väl smällen man får ta när verkstad å säljare är bokstavligen dumma i huvvet.
Att nämna Mercedes i samma mening som bilar med färre problem är ju ett hån mot alla de stackare som tvingats kriga mot tillverkaren i flera år för att få bukt med sina E-klass kärror. VAG-verkstäderna behöver vi knappt nämna, och Saab är knappast någon höjdare när det gäller kvalitet dem heller. Att du hittar färre trådar hos deras svenska forum är inte konstigt, jämför gärna antalet inlägg och trådar - och antalat sålda Volvo mot de du nämner - så hittar du snabbt anledningen till att det finns fler trådar om problem på JagRullar än hos motsvarande märkesforum.

Det handlar inte om att inte erkänna att det finns kassa exemplar av V70 - konstigt vore annars - utan om att inte göra sina egna erfarenheter till sanning. Jag känner många som är jättenöjda med sina V70, och ett par som inte är så nöjda. Precis samma gäller för nittioelva andra märken. Som sagt, sälj skiten om den är så kass...
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Jag tänker så här: av 1000 levererade Volvobilar och 1000 levererade Toyotabilar (bara för att ta ett exempel) så är det färre fel på det ena märket. Jag bara drar till med siffror nu: t ex 10 Toyotabilar och 50 Volvobilar felar under de första 10 000 milen. Rent statistiskt ska man då välja en Toyota om problemfritt bilägande är prioritet 1. Det är ju annat som är viktigt och prioriteras vid ett bilköp för annars hade ju alla köpt en bil av märket som statistiskt felar minst.

Det är ju t o m så att om man fått ett måndagsexemplar av t ex en Toyota (en av de 10 bilarna) så ska man köpa en Toyota nästa gång ändå för statistiskt sätt så får du en felfri bil nästa gång för sannolikheten att du ska få tag på en av de andra 10 bilarna är försvinnande liten.

Summa summarum så kan man ha otur. Pratar man med någon som kört 20 000 mil utan fel med endast tre oljebyten med sin rent statistiskt sätt sämre bil så förstår inte vederbörande vad man pratar om för deras bil är ju bara så bäst! :)
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]