Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Och det här är alltså den officiella versionen du fått höra nu av Volvo, så inga egna spekulationer?

[plötsligt ännu gladare för min 2011:a]
VolvoB20 skrev:Här kommer ytterligare en uppdatering.

Detta blir då i princip vara omöjligt att åtgärda via mjukavara. Det finns två mjukvaror att välja mellan.

1. En mjukvara som drar åt kopplingen i förväg för att kompensera att systemt är långsamt mekaniskt, Du får då tillbaka en del av "Instant Tracking" funktionen men samtidigt på köpet så låser ju oftast kopplingen helt i onödan med oönskade effekter och som onödigt slitage som följd och att bilen kan "knyta sig" .

2. Den andra mjukvaran vilken jag har nu gör att AWDn går in mycket senare och det istället slirar och Antispinnen istället får gå in och bromsa hjulspinnet innan AWDn vaknar till slut.

Det var inget lätt val att välja mjukvara här ?:-/

Tips... Håll hårt i era 2006:or - 2012:or ....

Som jag ser det är valet enkelt. Nummer 1! Den ringa förslitning som blir är minimal. Inte direkt så att audi quattrona eller Subaru äter däck, snarare tvärtom sliper man rivstartert sparar man däck, dessutom har du ju däck betalt då det är tjänstebil. Och jag tror inte att bakaxel eller vinkelväxel har något emot att belastas oftare, snarare tvärtom då ingreppet förmodligen blir snällare, och haldexen håller LÄNGE, och som sagt du betalar ju inte rep. Då programvaran är framtagen och laddas av volvo så borde garantier gälla. Svårt att tro att haldex som är ett värdefullt varumärke skulle sumpa allt genom att bygga en snikversion. Verkar mer som om volvo har gjort en medveten defensiv programvara för att spara soppa. Men jag kan ha fel.

Förmodligen så gör den andra programvaran bilen som är motsvarande de gamla. Om inte annat får du allt prova för alla är nyfikna!
joelf skrev:Den ringa förslitning som blir är minimal. Inte direkt så att audi quattrona eller Subaru äter däck, snarare tvärtom sliper man rivstartert sparar man
Det går inte att jämföra....det är en grundläggande skillnad.

Torsen Quattro och Subaru Symmetrical har ju en mellandiff som tillåter att de olika axlarna snurrar olika fort vid tex en parkeringsmanöver samtidigt som de driver för fullt.

Haldex saknar mellandiff och skillnaderna i rotation måste sliras bort i kopplingen, att då dra åt den för hårt i onödan ger ju slitage + bilen blir svårsvängd på torr asfalt tex.

Det är därför det är så viktigt att man har en mycket snabb AWD koppling så man kan koppla in den exakt bara när den absolut behövs.

Men jag ska prova den mjukvara i alla fall....
Redan 2009 omtalades Haldex generation V.

VW har tydligen bedömt att denna lösning från Haldex är acceptabel, att döma av den jätterorder som omnämns i dokumentet.

http://www.ifsfluid.org/H+P%20priset/Fl ... priset.pdf

Finns det några fördelar med den nya generationen? (Utöver förmodad rationalisering i produktion och lägre kostnader för tillverkaren).

Som jag uppfattar det, i denna tråd, så klarar inte generation 5 av vissa saker som generation 4 klarade, exemplvis att dra släp i besvärliga lägen med mera. Om detta stämmer försvinner ju vitsen med att köpa en AWD från Volvo. Alternativ?

/Henry
Senast redigerad av 1 Henry_Fågeljazz, redigerad totalt 0 gånger.
Testade lite i en lös grushög som jag råkade hitta ikväll. Den var oframkomlig med min XC70 2012, men det går ju klart att se från mina försök att bilen gräver en hel del med bakhjulen också. Dock inte lika ihärdigt som med framhjulen. Undrar om en 2013 i det läget bara lämnat hålor under framhjulen?
Intressant om någon kunde jämföra generation 4 och 5 vid samma tillfälle. Förvisso finns alltid risken för vissa skillnader mellan enskilda exemplar av en modell, men blir skillnaden stor till förmån för den äldre lösningen vid en jämförelse så kan man ju börja misstänka att generation 5 en dålig variant.

Rationalisering i produktionen är givetvis bra men om funktion och hållbarhet påverkas negativt i för stor omfattning kommer kunderna att reagera och se sig om efter alternativ.

/Henry
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 130
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida