Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Momentum skrev:
Det går inte göra den slutsatsen att växellådan tar effekten

XC70 D5 AWD Acc. 0-100 km/h man/aut 8,0/ 8,3 - den skillnaden är inte 1 sekund f ö
XC70 D3 FWD Acc. 0-100 km/h man/aut 10,2 / 10,2 - ingen skillnad alls
Fast på en diesel är nog automatlådan ofta bättre på att utnyttja det smalare kraftregistret än vad man själv lyckas göra med en manuell låda. Man inte har lika stor vinst av att rycka i spaken själv vid max-acc. Därför blir skillnaden inte så stor på en diesel automat. En bensinare levererar bättre över hela registret och gynnas mera av att växeln alltid är låst i den manuella lådan.
Användarvisningsbild
av apersson850
BMW tillverkar inte egna automatväxellådor, de heller. Men de har en annan underleverantör, ursprungligen Zahnradfabrik GmbH, idag ZF Friedrichshafen AG, Powerline Technology Division. Volvo har brukat köpa lådor från ZF också, men jag känner inte till någon som är i produktion nu. Det gick att se skillnad förr, då de hade olika sätt att spärra uppväxling till högsta växeln.
Användarvisningsbild
av Momentum
apersson850 skrev:BMW tillverkar inte egna automatväxellådor, de heller. Men de har en annan underleverantör, ursprungligen Zahnradfabrik GmbH, idag ZF Friedrichshafen AG, Powerline Technology Division. Volvo har brukat köpa lådor från ZF också, men jag känner inte till någon som är i produktion nu. Det gick att se skillnad förr, då de hade olika sätt att spärra uppväxling till högsta växeln.
Volvos låda är nog en ½ generation efter BMW:S eftersom den bara har sex växlar, trots en ny version 2010
Jag tror att Volvo har packningsproblem eftersom motorn sitter på tvären, det blir problem med en större låda helt enkelt tillsammans med femmorna
Volvos lådor tillverkas av http://www.aisin.com/index.html
http://www.aisin.com/product/automotive ... index.html
Användarvisningsbild
av apersson850
ZF har en nioväxlad för bilar med tvärställda motorer och framhjulsdrift, men vem som använder den vet jag inte.
Aisin tillverkar åttaväxlade, men såvitt jag vet bara avsedda för bilar som BMW:s, alltså med längsmonterad motor och bakhjulsdrift.
Användarvisningsbild
av kave
Momentum: Volvocars.se har helt andra siffror, en halv sekund sämre på D3 och nästan en sekund sämre på D5. Tänk också på att automatlåda har fördelen att turbon kan ladda hela tiden vid acceleration. Med manuell varvar den ner mellan varje växling. Ändå är den 10% långsammare.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nja, turbon laddar inte hela tiden på en automat heller, den släpper ut (recirkulerar övertrycket för att vara korekt) luften på en automat också, däremot så är det ju som så att ju snabbare en växling sker, desto mindre hinner turbon tappa varv oavsett det är en automat eller manuell låda.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag när dessutom en misstanke om att en och annan som har automatlåda kan accelerera snabbare än en del andra som har manuell, de officiella tiderna till trots. Det ska nämligen till en hel del träning för att växla optimalt fort vid optimalt varvtal, och det vill det till om man ska komma ner till de siffror som är möjliga. Stå på gasen på en automatbil kan de flesta.

Min gamla 850 påstod Volvo skulle göra 0-100 km/h på 7,4 s. Jag har aldrig lyckats bättre än på 7,7 s. Speciellt på en stark framhjulsdriven bil är det klurigt att få till starten på rätt sätt.
Däremot var det inte svårt att köra fortare än den uppgivna toppfarten. Bara att uppsöka lämplig väg och stå på gasen ett tag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Nja, turbon laddar inte hela tiden på en automat heller, den släpper ut (recirkulerar övertrycket för att vara korekt) luften på en automat också, däremot så är det ju som så att ju snabbare en växling sker, desto mindre hinner turbon tappa varv oavsett det är en automat eller manuell låda.
Att automaten använder dumpen är ju för att motorvarvet sjunker vid varje uppväxling, motorn behöver ju inte sluta dra för det. På en manuell så kopplar man ju ur ett tag vid varje växling och bilen slutar acca under den tiden, så som Kave säger borde ju automaten vara mcket snababre än den manuell om det inte vore för alla förluster. Sekventiella och DSG automater lådor är snabbare än manuella tex.

Mycket prat on acctider och femtioelva växlar här.

Det som var avgörande för mig är att automaten drar 35% mer än den manuella (volvos egna siffror 6.3/8.5) på D5 så länge man inte sträcker ut på landsvägen. Jag fick även samma resultat med släpet på.

35% extra bränsle och 35% mindre körstäcka på en tank bara för att det är automat är INTE 2011 för mig.
av Enzo
VolvoB20 skrev: 35% extra bränsle och 35% mindre körstäcka på en tank bara för att det är automat är INTE 2011 för mig.
Och 2011 är det inte det heller! Du får väl skaffa en MY11 och uppleva lite premiumkänsla med en automat! ;)

Mitt hårdtrampande hustru som pendlar i stan till jobbet ligger numera på 0,77, måste ta ett snack med henne. Men jag skulle vilja se den som pendlade i stan med manuell på ca 0,56, så det där med 35% är nog B20s vanliga överdrift. (Jag själv kapar ju en del på hennes förbrukning och närmar mig 0,7).

Men automaten är så bekväm att den eg. fick dra mycket mer, det är det värt. Och som nån sa, 9 av 10 accar snabbare med automat, för att inte tala om kostnaderna för kopplingsbyte. Jag tycker automaten i MY11 lirar mer eller mindre perfekt med motorn och med sportläget blir det till och med lite skoj ibland.

Dessutom: Volvos siffror idag för blandad är: 5,6 mot 6,8, dvs drygt 20%, vilket ju är en fis i rymden eg för en normalbilistpå 2500 mil, det är 300 liter soppa om året, dvs strax över 4000 spänn. I praktiken kör man kanske mer landsväg så skillnaden kan ju bli ännu mindre. Överhuvudtaget är det ju märkligt att folk lägger sån värdering i bränsleförbrukningen när det är en minimal faktor för de allra flesta. Sedan kan folk kasta på stora och dyra däck som ju ofta ger en betydligt högre merkostnad per mil, sämre komfort etc utan att klaga. Men alla är ju olika och tur är väl det, annars skulle väl alla åka runt i R-design! ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev: 35% extra bränsle och 35% mindre körstäcka på en tank bara för att det är automat är INTE 2011 för mig.
Och 2011 är det inte det heller! Du får väl skaffa en MY11 och uppleva lite premiumkänsla med en automat! ;)

Mitt hårdtrampande hustru som pendlar i stan till jobbet ligger numera på 0,77, måste ta ett snack med henne. Men jag skulle vilja se den som pendlade i stan med manuell på ca 0,56, så det där med 35% är nog B20s vanliga överdrift. (Jag själv kapar ju en del på hennes förbrukning och närmar mig 0,7).
Just för att undvika ditt tjatade om överdrifter så gick jag direkt på volvos egna uppgifter för att undvika alla subjektiva bedömningar.

Vi kan till och med titta på MY12 XC70 D5, direkt från volvos egna specar.

Stad manuell = 0.65
Stad aut = 0.87

Vilket ger +34% för automaten

Det är INTE OK år 2011 ......

Och varför skall volvos egna siffor vara helt fel. Jag fick ju själv samma diff när jag pendlade hem-jobb-affär-hem-stall-hem osv vilket var majoriteten av min vinterkörning.

Och varför drar BMWs ZF automatlåda -3% i stan och Volvos Aisin låda +34% i stan på MY12 ?:-/ ?:-/ ?:-/ Det är inte premium.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]