Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Framdäcken behöver spinna 1/6 varv innan bakaxeln kopplas in. Det beror på att det är spinnet i sig som bygger upp det tryck som låser kopplingen till bakhjulen. Typ.

Dina problem i låg fart känner jag dock inte igen alls tyvärr. Jag hade inget sånt.
Användarvisningsbild
av Bowen
andreas_lofgren skrev:Framdäcken behöver spinna 1/6 varv innan bakaxeln kopplas in. Det beror på att det är spinnet i sig som bygger upp det tryck som låser kopplingen till bakhjulen. Typ.

Dina problem i låg fart känner jag dock inte igen alls tyvärr. Jag hade inget sånt.
Ja ok, men detta händer aldrig vid hjulsläpp, har nog aldrig spunnit loss med bilen iofs, utan vid vanlig start kommer känslan.
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Framdäcken behöver spinna 1/6 varv innan bakaxeln kopplas in. Det beror på att det är spinnet i sig som bygger upp det tryck som låser kopplingen till bakhjulen. Typ.
Fast det gäller inte Haldex v4 vad jag har förstått. Som finns på alla volvo från MY09.

För övrigt läste jag instruktionsboken lite idag och där rekommenderar man att koppla ur DSTC för bästa framkomlighet på sand och lössnö. Detta för att ta bort eventuella momentbegränsningar, jag antar att de åsyftar att man då ej bromsar hjul på en axel för att överföra kraft till det andra då. Finns det någon som pedagogiskt kan förklara när man bör och inte bör ha dstc inkopplat för bästa framkomlighet? Jag kan tänka mig att man skall ha det i låga farter men inte om man kan hålla lite fart genom snön eller sanden?

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
DSTC, Dynamic Stability and Traction Control, består av tre olika komponenter. Två av dessa utnyttjar ABS-systemets förmåga att bromsa ett eller flera hjul.

Dynamic står för det som andra kallar antisladd, eller ESP. Det är funktionen som gör att bilen kan räkna ut om den sladdar, eller om de sidorörelser som finns verkar vara förarens avsikt. Denna funktion kan inte kopplas ur, men dess toleransnivå kan sättas ner genom att välja DSTC av (även om det då inte är av, utan snarare låg).

Stability står för det som brukar kallas för antispinn, alltså en funktion där bilen räknar ut när det verkar som om hjulen slirar och den därför ger motorn mindre gaspådrag än vad gaspedalens läge motsvarar. Det är den funktionen som man ibland är betjänt av när man är ute på löst underlag. Om man försöker köra i djup snö kan det bli så att hjulen slirar, och skulle slirat om man så svetsade ihop alla differentialer, och bilen därför slår av gaspådraget och så kommer man ingen vart. Men om man får behålla snurr på hjulen kunde bilen tugga sig fram ändå. Denna funktion stängs av helt när man väljer läget DSTC av.

Traction Control är den elektroniska "fattigmans diffbromsen", som försöker flytta över moment till det hjul som har bäst grepp, när det som har sämst bara spinner. Denna funktion verkar axelvis, alltså från vänster till höger eller tvärtom. Funktionen kom först på 850 och kallades där för TRACS. Denna kan inte stängas av hur man än gör. Däremot kan den stänga av sig själv om bilen med ledning av hur mycket det slirat, hur hårt bromsarna ansatts och hur fort hjulen snurrade när de bromsades räknar ut att det förmodligen är hetare än vad som är lämpligt vid bromsarna. Mellan axlarna har istället Haldexkopplingen en liknande funktion. Om framaxeln snurrar fortare än bakaxeln nyper Haldex till för att ta bort skillnaden, så att bakhjulen därigenom också tvingas driva bilen.

Första generationerna av Haldex hade mycket riktigt en deplacementpump som drevs av hastighetsskillnaderna mellan axlarna. Det var därför det inte blev någon drivning bak förrän det slirade fram. I generation tre kom en elektrisk hjälppump, med vilken man kunde få en viss förspänning i kopplingen utan någon slirning. Slutligen togs den mekaniska pumpen bort i generation fyra, och ersattes med en större elpump, samt en tryckklocka så att det nu alltid finns olja under tryck. Om behov av fyrhjulsdrift upptäcks behöver bilen alltså bara öppna en ventil, så är det klart så snart oljan hinner trycksätta cylindern. Hur lång tid det tar vet jag inte, men att koppla ur fyrhjulsdriften om en sladd upptäcks (antisladd kan inte arbeta om fram- och bakaxel är hopkopplade) tar 60 ms, så några långa tider pratar vi inte om.
Användarvisningsbild
av StringerBell
apersson850 skrev:
Traction Control är den elektroniska "fattigmans diffbromsen", som försöker flytta över moment till det hjul som har bäst grepp, när det som har sämst bara spinner.
En väldigt fattig man i så fall, eller så är min trasig. Jag har minsann stått och slirat med ett hjul i snön utan minsta fördelning till andra hjulet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Hur mycket nytta det gör på XC70:n vet jag knappt. Tack vare fyrhjulsdriften tar den ju sig fram bra även utan all sorts diffbroms, fattig eller rik. Däremot gjorde denna funktion stor nytta på min tidigare 850 Turbo. Den var ju bara framhjulsdriven, så där var greppet för varje hjul viktigare. På den märktes det tydligt att när jag inte kom igång hemma på snöig gårdsplan med släpkärra efter, då räckte det att slänga några skyfflar sand vid det ena hjulet. Med TRACS urkopplad gjorde en sån övning i stort sett ingen nytta alls. Men kraften slängs ju över rätt abrupt till andra sidan, så har man dåligt grepp vid båda sidor gör det ingen större skillnad. TRACS är ju heller inget antispinn. Det förhindrar inte hjulspinn, men gör att hjulen snurrar ungefär lika fort vid båda sidor.

Dock går det ju tungt när först ett hjul spinner, detta hejdas med bromsarna och så ska det andra hjulet komma igång. I de allra flesta fall gäller ju att man ska vara så försiktig med gasen som möjligt när det vill slira, men just för att få igång TRACS kan det behövas att man gasar på lite mer istället.
Användarvisningsbild
av Bowen
Det verkar väldigt komplicerat detta. Eller så är det just det det kanske inte är.
Man kanske inte skall tänka så mycket och bara köra. :)

Apersson850:
Tack för all intressant info!
Användarvisningsbild
av apersson850
I de flesta fall kan man naturligtvis låta bilen stå för tänkandet och själv bara köra. I en XC70, exempelvis, har man ju två olika saker att kombinera, när terrängen börjar bli besvärlig. Det ena är om man ska koppla ur antispinn (DSTC av) eller ej, det andra om man ska koppla in utförsbromsningen (HDC) eller ej. Enligt Haldex kan man exempelvis ställa in systemet så att om man har HDC tillslaget så får man också på köpet kopplingen för fyrhjulsdriften tillslagen hela tiden, men jag har inte någonstans lyckats få något besked på om Volvo valt att utnyttja Haldexsystemets parametrar på det sättet. Generation fyra av kopplingen är ju dessutom snabb på att koppla in sig om det börjar slira överraskande, så det är inte så lätt att se skillnaden i praktiskt bruk heller, om det nu finns någon skillnad att se, alltså.

Borde finnas en separat terrängkörningshandbok, så man inte måste köra fast med bilen femtielva gånger för att bli klok på hur den bäst ska utnyttjas. Men Volvo är väl livrädda för att inbjuda till sådana övningar, förstås, för som Kave (eller vem det nu var här) skrev någon gång så är framkomligheten i alla fall fullt tillräcklig för att köra sönder bilen undertill, redan som den är.
Användarvisningsbild
av len
MartinS skrev: För övrigt läste jag instruktionsboken lite idag och där rekommenderar man att koppla ur DSTC för bästa framkomlighet på sand och lössnö. Detta för att ta bort eventuella momentbegränsningar, jag antar att de åsyftar att man då ej bromsar hjul på en axel för att överföra kraft till det andra då. Finns det någon som pedagogiskt kan förklara när man bör och inte bör ha dstc inkopplat för bästa framkomlighet? Jag kan tänka mig att man skall ha det i låga farter men inte om man kan hålla lite fart genom snön eller sanden?

/Martin
Har en lång backe på landet. om det ligger 15 cm snö, jobbar bilen sig uppåt, men sdtc drar ner momentet när det slirar överallt (innebär att motorn stryps ner). Till slut står jag där mer ett/två slirande hjul. Så då kopplar jag ur dstc och motorn håller varvet uppe, det spinner och slirar men jag kommer upp! Sedan återkoppla dstc och köra vidare. Det är väl enda gången man labbar med knapparna??
Användarvisningsbild
av kave
Det är som apersson säger bara att köra. I tester i djup snö så får man något bättre diffbromsverkan om DSTC är aktiverat. Hill descent kontroll har ingen som helst inverkan på diffbromsningen.
Om man har kört fast och man vill gunga loss bilen är det bra att koppla ur dstc. Dock bruka en XC70 som fastnat sitta så hårt så det är grävning eller bogsering som gäller.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 25

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]