Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pergrein
vandenhoogen skrev:För att återgå till ämnet "T4 motorn" har hunnit köra bilen lite drygt 100mil nu och när jag kör utan stereo så upplever jag ett svagt visslande/vinande ljud från motorn runt 2000rpm (1500-2500) Turbon? Hur upplever ni andra som har T4...hört något likande? Normalt?
Tror det är det ljudet jag också har fast på en V60 T3 och uppkommer lättast vid jämn körning i 100km/h och trycker man lite mer på gasen så försvinner det. Kan även höras när man släpper på gasen (efter man gasat lite mer) och då i slutet innan den når 0-läget i farter mellan ca: 20-60km/h. Verkar vara ett ljud som enbart finns på T3/T4 motorerna, fanns även på demo bilen (V60 T3) på volvo.

Undra vad det kan vara,tror inte det har något med turbon att göra borde ju låta mer när man gasar mer, eller?

Mvh
Per
av vandenhoogen
Jag upplever ljudet mest vid körning på småvägar framförallt vid acceleration mer visslande än vinande, har också hört ljudet vid högre farter men hör det inte lika tydligt då...
av Soulman
Min erfarenhet från VAG motorer (TFSI/TSI) är att även de tickar/knackar mycket och kan i vissa lägen låta lite som en CR diesel på tomgång. Utan att veta exakt vad jag pratar om så tror jag det beror på hög kompression och insprutningsteknik som används för att optimera förbrukningen på dessa motorer. Vovlos T4 arbetar ju med GDI-teknik. Vinande ljud kommer väl i regel från turbon.
av perhall
Problem solved... yepp, men det hade ju varit schysst att ha det som man blivit infomerad om redan fanns...
Verkar som att S/S bara kommer på T4 och inte på T4F...
PH
av Soulman
Oavsett S/S som jag inte har nån större användning av i min vardagliga körning är i alla fall jag positivt överraskad av förbrukningen trots att den är långt ifrån inkörd. Min tidigare ultramoderna VAG 200hk TSI ville ha 8,4 på jobbsträckan i snitt vid rådande utetemp. Nu gör jag 6,5 under identiska förhållanden. :-)-)
Konstant motorvägsfart imponerar däremot inte. 8,5 i stadiga 120km/h. Men dock decilitern mindre mot TSIn under samma förhållande.
Användarvisningsbild
av Ejma
Soulman skrev: Konstant motorvägsfart imponerar däremot inte. 8,5 i stadiga 120km/h. Men dock decilitern mindre mot TSIn under samma förhållande.
8,5 är inget vidare. Jag trodde att förbrukningen skulle hålla sig närmare angivelsen för landsvägskörning. Behöver bilar köras in? T.ex nya cykelhjul brukar behöva 30-50 mil för att de skall rulla lätt.
av Linqid
Ejma skrev:
Soulman skrev: Konstant motorvägsfart imponerar däremot inte. 8,5 i stadiga 120km/h. Men dock decilitern mindre mot TSIn under samma förhållande.
8,5 är inget vidare. Jag trodde att förbrukningen skulle hålla sig närmare angivelsen för landsvägskörning. Behöver bilar köras in? T.ex nya cykelhjul brukar behöva 30-50 mil för att de skall rulla lätt.
Hur tänker du nu? Ligger man i 120 km/h på motorvägen kan man ju knappast förvänta sig att bilen ska dra enligt angiven förbrukning för landsvägskörning. Landsväg är ju snarare 70-90 km/h (att tuffa runt i 70 på sexan konstant fart är väl det ultimata..).
Användarvisningsbild
av Ejma
Linqid skrev: Ligger man i 120 km/h på motorvägen kan man ju knappast förvänta sig att bilen ska dra enligt angiven förbrukning för landsvägskörning. Landsväg är ju snarare 70-90 km/h (att tuffa runt i 70 på sexan konstant fart är väl det ultimata..).
Jag skrev att förbrukningen i den refererade farten (konstant fart 120 km/h) borde ligga närmare landsvägsförbrukningen. Det brukar den göra för många andra bilar.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]