Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
En garanti lägger per definition bevisbördan på den som ställt ut den. Vill BSR neka pga tävlingskörning så ska de bevisa det.

Samma sak gäller för Volvos egna garantier.
av fredrikwt
Sen är om jag inte kommer ihåg fel, en förutsättning för att garantin ska gälla att trimmet är orsaken, inte bara att det är rasat... Hur styrker man att det är orsaken, för de som har ställt ut garantin lär hävda att så inte är fallet och hänvisa till sina tester.

Garanti är ju jättebra, framförallt när man inte behöver stå för den.
Användarvisningsbild
av Aresso
andreas_lofgren skrev:En garanti lägger per definition bevisbördan på den som ställt ut den. Vill BSR neka pga tävlingskörning så ska de bevisa det.

Samma sak gäller för Volvos egna garantier.
Precis. :)
av perhall
Freddi skrev:Gäller volvos egen garanti vid tävlingskörning tro? Finns det reglerat i något avtal tro? Jag har svårt att tänka mig att man kan behandla bilen hursom helst och ändå hävda garanti till volvo?
Det gör den inte. Det står någonstans i villkoren.
Värst var ändå Honda 1989: Bilen skall regelbundet brukas för körsträckor om 10 km eller mer... suck./PH
av Steff 99
Nu var tävlingskörning bara en av tre nämnda orsaker bara i den passusen i garantivillkoren, det som är mest påverkande i detta villkor är vid körning som kan anses vara onormal
Sedan kommer "eller" bl.a tävlingskörning.
Därmed har man sagt att allt onormal är en faktor som upphäver garantin.
Vem gör nu denna bedömning om det händer något ???
av Lövet
Tingsrätten
av perhall
Det är väl helt enkelt så här:
För komponenter som inte har något samband med modifikationen, t ex en trasig PDC-sensor eller elbakruta, gäller garantin som vanligt.
För drivlinan gäller garantin inte alls om man modifierar den.
Sen finns det en del gränsfall.
Men ofta så vill ju ÅF ha garantireparationsjobbet (även om det gnälls ibland på dålig ersättning), så de lär ju inte skvallra till Volvo HQ i onödan... men vid stora motorreparationer ser nog HQ till att informera sig
PH
av Steff 99
andreas_lofgren skrev:Tingsrätten
Ja, precis som jag kommenterat tidigare, förlorar du får du stå för rättegångskostnaden, din egen och din motparts.
Har du en motpart med muskler så ligger du än mer illa till.
Jag skrev bara detta för att ge en liten hint om att dessa garantier oftast inte är värda mer än vad pappret kostar som de är nedskivna på.
Men är det någon som tror annat så är det upp till den att avgöra om man vill tro på det eller inte.
av Lövet
Eftersom bevisbördan hos BSR följer samma modell som alla andra garantier på fordonet så har du just reducerat alla bilvärldens garantier till något som inte är "värt papperet de är skrivna på". Kan svårligen hålla med där.
av Steff 99
andreas_lofgren skrev:Eftersom bevisbördan hos BSR följer samma modell som alla andra garantier på fordonet så har du just reducerat alla bilvärldens garantier till något som inte är "värt papperet de är skrivna på". Kan svårligen hålla med där.
Ja... du vet ju bäst !! :roll:
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?