Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Beror på hur många bilar de har i "kö", och/eller om din säljare har goda band med killarna som färdigställer bilen och kanske kan smyga in bilen först i kön.
För dig som inte beställt några tillbehör som eftermonteras ska det inte ta många timmar när det väl är din tur. handlar väl om att plocka bort transportskydd, städa, tvätta och andra lättare kontroller.
Snacksalig skrev:Äntligen:
På torsdag får jag hämta min nya volvo!
Den som väntar på något gott väntar aldrig förlänge.... :)
Jag tror du kommer att bli mycket nöjd med bilen. Jag har hunnit köra 250 mil med min och den går mycket bra. Inga fel hittills, det är första gången det händer med en ny bil för min del. Man får hoppas det håller i sig.
Nu är den hämtad, och jag sitter och tittar ut på den genom kontorsfönstret... uff - man blir lite kär! :oops:
Snacksalig skrev:Nu är den hämtad, och jag sitter och tittar ut på den genom kontorsfönstret... uff - man blir lite kär! :oops:
Kul! :D
Jag antar att du inte ska jobba längre än nödvändigt idag? :wink:
Njae... det blir nog till att "hämta sonen" lite tidigare än det egentligen behövs... :-)
Körsträckan på min 2,5FT har nu passerat 1100 mil med varierande körning i stadstrafik, landsvägar samt motorvägar både i Sverige och på kontinenten och här är några av mina intryck:

Postitvt:
-Låg ljudnivå i kupén oavsett fart.
-Lasttålig (nivåreglering).
-Klimatanläggningen fungerar utmärkt (på sommaren, har ingen erfarenhet från vinterkörning ännu).
-Bra väghållning (även i hög fart).
-Chassi som klarar bilens prestanda.
-Kraftfull och mustig motor.
-Bra prestanda även med full last. Klarar all trafikrytm.
-Fin och jämn motorgång även på E85 (ej van vid det på E85 från andra bilar)
-Fin känsla i växellåda, fina växellägen (M66).
-Den höga utväxlingen i kombination med motorns höga vridmoment. Ger behagligt lågt varvtal och tyst gång även i hög fart.
-Utmärkta bromsar.
-Bra halvljus (xenon).
-Kupéutrymmen.
-Ljudanläggningen (HP+Sub) är bra.
-Att olika ljudkällor kan användas till bakre hörlursuttagen och högtalarna är mycket användbart.
-Lätt att fickparkera och svängradien är bra jämfärt med min förra bil (V70N).
-Bränsleförbrukningen ok för det mesta.
-Fälgarna lätta att rengöra (Cratus).
-Inget skrammel eller missljud så här långt.
-Genomsnittsförbrukning i förddatorn stämmer ofta mycket bra med verkligheten.

Negativt:
-Lite "otydlig" vägkänsla i styrningen (fast väghållningen är mycket bra och kursstabiliteten är ok).
-Komforten i framstolarna upplever jag sämre än i förra bilen (V70N) men de duger.
-Lite "hoppigt" chassie på riktigt dåliga småvägar. Vid inbromsning i högfart samtidigt som framhjulen går i en vägskada slår det hårt i chassiet. Men troligen något man måste acceptera för att få den fina stabiliteten och väghållningen.
-Fälgarnas (Cratus) ytterkant är i linje med däcksidorna vilket gör det lätt att skada fälgkanterna mot trottoarer (klarat mig hittills).
-Skyddsnätet och insynsskyddet i lastutrymmet tar en del plats.
-Höjden i lastutrymmet kunde gärna varit något högre.
-Framdäcken (Pirelli P Zero) har slitits flera mm (men det är kanske normalt för däcktypen?). Viss tendens till vattenplaning finns.
-Om man får punktering och använder nödreservhjulet så får inte det ordinarie hjulet rum i baljan?
-Dörrsidorna fram extra känsliga för slag och tryck, blir märken (brukar ha armbågen mot ovansidan av dörrsidan).
-Bränsleförbrukningen varierar kraftigt med körsättet. I stadstrafik är den alltid hög.
-Regnsensorfunktionen måste återaktiveras efter t.ex. ett tankstopp.
-Saknar indikering när bakrutetorkaren är på. Råkade köra med denna påslagen i 100 mil med torr och smutsig bakruta. Såg inte torkaren i backspegeln pga full last som skymde. Här behövs inte någon återaktivering efter stopp som t.ex. regnsensorn behöver.
-Lätt att få vattenläckage genom gångjärnen till bakluckan. Olycklig konstruktion medför risk för vattenläcka längs gångjärnen till ovansida på innertaket när bakluckan öppnas i kraftigt regn (har en liten fläck i innertaket).
-Bilens storlek är till nackdel i småbyarna i södra Europa vid körning i smågränder och parkering. 8)

Data över bränsleförbrukning och kostnad samt lite erfarenheter av olika bränslen:
Däcken är Pirelli P Zero 245/40 R18 med högt däcktryck ca 3,5 bar, går upp till nära 4 bar när jag har full last och ska köra fort länge. Har provat olika bränslen E85 (hemma) och bensin (utomlands). Motorns prestanda skiljer märkbart i mellanregistret med högre vridmoment på E85 än på bensin 95-98. Dessutom har jag märkt klar skillnad på olika bensinkvaliteter: på 100 oktan (V-power racing, TAMOIL WR100) och i synnerhet på 102 oktan (ARAL ultimate) blir motorns prestanda märkbart förändrad till det bättre både i mellanregister men även på toppeffekt. Förbrukningen uppfattar jag som lägre på dessa bränslen. Körningen mellan tankning 17 och 18 i tabellen nedan gick på tyska Autobahn i höga farter med bensin 95 oktan. Förbrukningen blev (uppm. vid pump) 11,97 l/100km. Körningen mellan tankning 18 och 19 gick i lika höga farter fast med 100 oktan. Motorn var nu märkbart piggare i mellanregistret och fartökningar gick märkbart snabbare. Förbrukningen blev lägre 10,18l/100km (dock avslutades denna tank i lägre fart ca 10 mil i CH). Ännu tydligare blev detta på körsträckan mellan tankning 23 och 24 med 102 oktan. Bilen blev piggare i mellanregistret än på E85 och toppeffekten blev högre. Provade toppfarten vid två tillfällen på detta bränsle och ena gången blev det 247 km/h (GPS) och drygt 250 (mätarfart) och andra gången 250 km/h (GPS) och ca 255 km/h (mätarfart). Inte dåligt för en bil med specad toppfart på 235 km/h. Varvtalet på 5:e växeln i 250 km/h är endast 5200 rpm. På 6:e växeln orkar inte bilen hålla farten uppe, varvtalet (och motoreffekten) blir för lågt. På bensin med lägre oktantal har jag varit uppe i 220 km/h ofta men sedan känns det trögt. Förvånande låg bränsleförbrukning överlag i höga farter, jag hade väntat mig mer. Körningen mellan tankning 23 och 24 samt tankning 24 och 25 skedde i huvudsak på tyska Autobahn med låg trafik, bra vägavsnitt, endast fåtal hinder och vägarbeten. Hög marchfart, för det mesta 160-180 km/h, ofta 200 km/h. I dessa farter trivs bilen (och passagerarna) utmärkt med lågt varvtal på 6:e växeln, tillräcklig ork och med låg ljudnivå. Varvtalet på 6:an i 200 km/h är under 3500 rpm. Mycket avstressande. Förbrukningen med dessa farter blev 11,22 l/100km resp. 10,71 l/100km på bensin 102 oktan. All Autobahnkörning är med 4 pers. och full last. Klart godkänd bensinförbrukning för en bil med ottomotor och denna prestanda anser jag. Förbrukningen på E85 har jag inte testat med samma högfartskörning men om jag jämför med andra E85-bilar jag kört (Focus 1,6 FFV, Focus 1,8 FFV samt V70II 2.0F) så är E85 förbrukningen låg i relativ jämförelse om man tar hänsyn till bilstorlek och prestanda. Bilen går att snålköra om man vill men det blir inte så ofta tyvärr... :D
Totalt under 11314 km har det gått åt sammanlagt 1294,79 liter E85 och bensin i olika länder till en kostnad av 17168,93 kr. Det blir i snitt en bränslekostnad på 15,17 kr/mil och en genomsnittsförbrukning på 11,44 l/100km.

Tabell (klicka på bilden för större bild)
Bild

Summering:
Sammantaget tycker jag att V70II 2,5FT R-design verkligen är en god reskamrat på långkörningar och milslukare av rang. Bilen har prestanda, komfort, utrymmen, körglädje och användbarhet som jag både uppskattar och utnyttjar. Under min körning hittills på sommaren har bilen fungerat utmärkt. Återstår att se hur den blir till vintern.
Tack för en bra rapport och intressant läsning - jag kan säga att jag håller med om det mesta i dina positivt/negativt -listor.
Vid ett tillfälle 12 mil efter en tankning visade färddatorn 157 mil kvar till tom tank. Det betyder att färddatorn anger en prognos om totalt 169 mil på 70 liter bränsle. Det blir en prognos på ca 0,41 l/mil i snitt med ottomotor.... :D
Innan tanken var slut rättade dock siffrorna till sig. :wink:

Bild
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]