Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det skall vara GPS:en som ger datan. Det är jag nästan 100% säker på för den funktionaliteten finns redan utan donglen. Just den delen ("Vid pumpen") av GPS:en har ingen koppling till Ecoroutefunktionerna.

Det är det som jag sett som en av de stora fördelarna, dvs att man använder riktig GPS-data för att bräkna förbrukningen. Däcken har olika rullomkrets beroende på om de är slitna eller om det är eftermarknadsdäck med annan rullomkrets och jag gissar att det mycket väl kan skilja 4-5% mot verkligheten. Dock låter 10% lite väl mycket. Rent logiskt så borde isf hastighetsmätaren diffa 10%.
Racetwin2 skrev:Det skall vara GPS:en som ger datan. Det är jag nästan 100% säker på för den funktionaliteten finns redan utan donglen. Just den delen ("Vid pumpen") av GPS:en har ingen koppling till Ecoroutefunktionerna.

Det är det som jag sett som en av de stora fördelarna, dvs att man använder riktig GPS-data för att bräkna förbrukningen. Däcken har olika rullomkrets beroende på om de är slitna eller om det är eftermarknadsdäck med annan rullomkrets och jag gissar att det mycket väl kan skilja 4-5% mot verkligheten. Dock låter 10% lite väl mycket. Rent logiskt så borde isf hastighetsmätaren diffa 10%.
Med sommardäcken på är det knappt 3Km/h felvisning mot båda GPS:erna vid 100, och ingen vid 200 :D
Båda GPS:erna visar dock fler Km i sträcka än bilen, och det köper jag.
MEN 10Km mer redan vid ~90Km är inget annat än FEL!!!

Mycket småkörning och GPS:en inte hinner starta upp ordentligt då förstår jag att den kan fela (åt andra hållet)...
Racetwin2 skrev:Dock låter 10% lite väl mycket. Rent logiskt så borde isf hastighetsmätaren diffa 10%.
Vägmätaren är proggad för att visa så exakt som möjligt, hastighetmätaren är proggad för att alltid visa för mycket så du inte råkar köra för fort.

Så det blir inte samma felvisning.
Brainy skrev:http://www.aliexpress.com/product-gs/44 ... alers.html

Tänkte beställa den, borde fungera mot v70in med min iphone och iPad va?
Trodde jag också...
Har en liggandes i bilen som jag inte fått att funka med min iPhone4 :(

Vet inte om det är mig det är fel på, men jag har provat allt för att få det att funka. Man behöver en bra app till iPhone som kör via Bluthooth, men de enda appar jag hittat kör via wifi (Edit)...

Har jag fel får ni gärna upplysa mig och alla andra :)
Brainy skrev:Vad kör Volvo b20 för app till sin iphone/iPad.
Tex Torque, den finns både för Iphone och Android lurar. Glöm inte "para" devicen via bluetooth innan, PIN-Coden är 6789

Bild
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 16
Läckage kylarvätska

Hej! Jag märkte idag att kylarvätskan ha[…]

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset