Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uffis
Ja vad hände Amli :) hahahaha trött på bensin räkningar på 14000:- i månaden. Ja jag kör mycket! Men faktum är att V8:an är en otroligt bra motor, men jag utnyttjar den så sällan om du förstår vad jag menar. Ligger för det mesta på 90-120 vägar med farthållare. Så min tanke är att införskaffa en Lotus Elise och ha som bus bil på sommaren. Har faktiskt provat en V70 Drive under ungefär 200 mil och den är ok ute på våra större vägar. När det gäller emblem som tråden igentligen handlar om så är min uppfattning att alla gör som dom vill. Men jag kan tillägga att det är inte bara "snik" bilar som rullar utan emblem.
av Lazy
Uffis skrev:Ja vad hände Amli :) hahahaha trött på bensin räkningar på 14000:- i månaden. Ja jag kör mycket! Men faktum är att V8:an är en otroligt bra motor, men jag utnyttjar den så sällan om du förstår vad jag menar. Ligger för det mesta på 90-120 vägar med farthållare. Så min tanke är att införskaffa en Lotus Elise och ha som bus bil på sommaren. Har faktiskt provat en V70 Drive under ungefär 200 mil och den är ok ute på våra större vägar. När det gäller emblem som tråden igentligen handlar om så är min uppfattning att alla gör som dom vill. Men jag kan tillägga att det är inte bara "snik" bilar som rullar utan emblem.
Bra inlägg där :-)-)
av Amli
Uffis skrev:Ja vad hände Amli :) hahahaha trött på bensin räkningar på 14000:- i månaden. Ja jag kör mycket! Men faktum är att V8:an är en otroligt bra motor, men jag utnyttjar den så sällan om du förstår vad jag menar. Ligger för det mesta på 90-120 vägar med farthållare. Så min tanke är att införskaffa en Lotus Elise och ha som bus bil på sommaren. Har faktiskt provat en V70 Drive under ungefär 200 mil och den är ok ute på våra större vägar. När det gäller emblem som tråden igentligen handlar om så är min uppfattning att alla gör som dom vill. Men jag kan tillägga att det är inte bara "snik" bilar som rullar utan emblem.
Jag förstår. Det var mest ett skämt :)
Men som du säger, ligger man mest landsväg med farthållare, kvittar det egentligen vilken motor som sitter en V70.
Användarvisningsbild
av Bosa
Personligen så föredrar jag emblemlöst i bak, har tagit bort emblemen på alla bilar jag ägt av två anledningar. Jag tycker det är snyggare samt att vaxa blir enklare när emblemen är borta. :)
Användarvisningsbild
av opA
Tusan.. man blir verkligen i "valet och kvalet" när man läser allas inlägg.

Blev sugen på att ta bort emblemen på min bil men möjligtvis göra om så det står "V O L V O" istället för VOLVO.. hmm.. och jag tycker inte jag har någon motor att dölja iallafall :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Bosa
En liten parantes bara vad gäller snik och motorstorlek, om vi tar t ex en V70II D5 Momentum och en V70II D3 med Businesspaket Premium(kampanj nu), driver support, herrgårdsvagnspaket 2, teknikpaket premium sound och inscription ventilerat läder samt RTI vilken är då snik? Som det verkar på snacket i denna tråd så likställer många "snik" med motorstorleken som står på bakluckan men jag tycker att en väl utrustad bil oavsett motor är allt annat än snik. I det exemplet så kan ju bägge bilarna ses som snik, den ena har prioriterat motorn och den andra utrustningen. :)

Mao om bägge dessa bilar har emblemen kvar på bakluckan så likställer flera personer D3:an med snik medans D5:an ses som den "lyxigare"? Enligt bygg din bil så kostar D3:an med den utrustningen 435800:- medans D5:an kostar 345800:-.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bosa skrev:En liten parantes bara vad gäller snik och motorstorlek, om vi tar t ex en V70II D5 Momentum och en V70II D3 med Businesspaket Premium(kampanj nu), driver support, herrgårdsvagnspaket 2, teknikpaket premium sound och inscription ventilerat läder samt RTI vilken är då snik?
Det har inte med "snik" utrustningsmässigt att göra. Motorbeteckningen har att göra med prestanda, vilken är snabbast helt enkelt.

Stoppar du i 200 kg extrautrustning och 48 mugghållare i D3an lär den ju bli ännu mera efter D5an.

Men visst kan dt vara kul att slå ur underläge, hade en gång en liten Opel (original motor 58 hk med stötstänger) men under huven satt en vässad 2,2 liters maskin med webrar och 250 hk. Rätt många blev förvånade när man 430% av originaleffekten.
av Lazy
VolvoB20 skrev:
Bosa skrev:En liten parantes bara vad gäller snik och motorstorlek, om vi tar t ex en V70II D5 Momentum och en V70II D3 med Businesspaket Premium(kampanj nu), driver support, herrgårdsvagnspaket 2, teknikpaket premium sound och inscription ventilerat läder samt RTI vilken är då snik?
Det har inte med "snik" utrustningsmässigt att göra. Motorbeteckningen har att göra med prestanda, vilken är snabbast helt enkelt.

Stoppar du i 200 kg extrautrustning och 48 mugghållare i D3an lär den ju bli ännu mera efter D5an.

Men visst kan dt vara kul att slå ur underläge, hade en gång en liten Opel (original motor 58 hk med stötstänger) men under huven satt en vässad 2,2 liters maskin med webrar och 250 hk. Rätt många blev förvånade när man 430% av originaleffekten.
:-)-)
Användarvisningsbild
av Bosa
VolvoB20 skrev:Det har inte med "snik" utrustningsmässigt att göra. Motorbeteckningen har att göra med prestanda, vilken är snabbast helt enkelt.

Då är mao i stort sett hela Volvos sortiment förutom V8 och T6 snik, de andra motorerna är ju inte direkt nåt under av prestanda. :D

Skämt åsido. Jag håller inte med dig att snik endast är en prestandagrej. Förresten, hur mäts prestandan. Är det 0-100, toppfart eller andra intervaller?
Mao så skulle en D5 AWD vara snik jämfört med en D5 FWD manuell eftersom den senare är snabbare.
Volvo anger förresten samma 0-100 siffror för både FWD och AWD-modellerna med automat, kan det verkligen stämma?
Min uppfattning om snik är att det snålats in/prioriterats inom något område, det kan vara att man prioriterat prestanda framför utrustning eller att man prioriterat utrustning framför prestanda. Så där får vi väl komma överens om att vi inte är överens. :)

Sleepers är alltid kul, rullade upp en en Volvo 142 som var vit, skitig och med skidor på taket på strippen för nåt år sedan som slog till med 13,2-13,3. :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bosa skrev:Då är mao i stort sett hela Volvos sortiment förutom V8 och T6 snik, de andra motorerna är ju inte direkt nåt under av prestanda. :D
Prestandasnik är inte en absolut term, den är relativ, för det finns alltid någon snabbare bil någonstans i världen..

Det avgörs istället varje enskilt ögonblick, om du tex kör 2,5T och de dyker upp en 1,6 Fjuttfuel bredvid så är den snik, så glider det upp en S80 V8 på andra sidan, och vips blev 2,5T prestandasnik :D
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 18

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]