Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Twendor
Mente gammel 2.4D-awd på 163 hk-340 Nm, som faktisk kan optimeres og få 205 Hk-450 Nm.
Men den har jo ingen konkurrent lenger, da den ikke selges.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guru skrev:
XC90_Executive skrev:Men isåfall har ju Polestar/Bilia gjort en dundertabbe istället! :shock:
Japp! Hoppas inte Bilia sålt/lagt order på en 2.4D AWD + Polestar för den kunden lär bli förbannad! Minns inte exakt vad som stod innan men visst har de ändrat på Polestars hemsida senaste dagarna?
Rätt väntad reaktion.

Knappast någon som har gjort någon dundertabbe på Bilia/Polestar. De har ju knappast hitta på detta på egen hand och till och med räknat på effektökningar.

Det är väl volvo centralt som upptäckt det var på väg att braka med försäljningen av D5 och har dragit åt strypkopplet på sina partners :mrgreen:

Bild
av Halvmas
Guru skrev:
Nu har jag fått svar från folk jag känner, i detta fallet "Product Manager" på Volvo Personvagnar Sverige. Mao han som bestämmer vad som ska säljas och inte. Citerar hans svar.
" ...full koll över detta tillsammans med de ansvariga för tillbehör hos oss. Du kan vara fullkomligt lugn avseende XC60 och XC70 2.4D AWD, dessa kommer inte att få tillgång till effektoptimering utan enbart D5:an."

163 hk kommer inte att gå att uppdatera överhuvudtaget. D5 däremot går bra.
Ställer mig dock tvekande inför detta då övriga modeller kan optimeras. Varför skulle inte Volvo erbjuda sina kunder en effektoptimering av den här motorn till en 185-205 hk? D5:an skulle fortfarande då vara herre på täppan eller hur?
Halvmas skrev:Ställer mig dock tvekande inför detta då övriga modeller kan optimeras. Varför skulle inte Volvo erbjuda sina kunder en effektoptimering av den här motorn till en 185-205 hk? D5:an skulle fortfarande då vara herre på täppan eller hur?

Då skulle man ändå spara 11000kr på att köpa 2,4D awd + Polestar istället för en D5.
av Halvmas
XC90_Executive skrev:
Halvmas skrev:Ställer mig dock tvekande inför detta då övriga modeller kan optimeras. Varför skulle inte Volvo erbjuda sina kunder en effektoptimering av den här motorn till en 185-205 hk? D5:an skulle fortfarande då vara herre på täppan eller hur?

Då skulle man ändå spara 11000kr på att köpa 2,4D awd + Polestar istället för en D5.
Nej inte ifall effekten hamnar under D5:ans 205 HK i orginalutförande. En logisk effekt borde ju vara 185 hk eller hur?
Halvmas skrev:Nej inte ifall effekten hamnar under D5:ans 205 HK i orginalutförande. En logisk effekt borde ju vara 185 hk eller hur?
Eller möjligtvis som 2,4D fwd Polestar, 195hk. För att slippa blanda ihop med gamla D5 bland annat! :)
av Bitez
skit också säger jag bara! Jag fattar fortfarande inte att bsr kan trimma upp 2.4d 175 till 217 och 520Nm. säga vad man vill men jag personligen är grymt sugen på än. Känns liksom dumt o gå till polestar för att trimma upp till 195hk o 460Nm. Jag tror inte skillnaden blir så himla ENORM, men skillnaden mellen 420Nm o 520Nm... det är ju en mindre bil nästan :D
av Twendor
Guru skrev:
Guru skrev: Och som tidigare nämnts, 163hk är en Belgienvariant som bevisligen också finns i andra lågeffektsländer. Varför den finns i Sverige vet jag inte. Fattar inte heller logiken i detta. Måste fråga lite folk...
Nu har jag fått svar från folk jag känner, i detta fallet "Product Manager" på Volvo Personvagnar Sverige. Mao han som bestämmer vad som ska säljas och inte. Citerar hans svar.
" ...full koll över detta tillsammans med de ansvariga för tillbehör hos oss. Du kan vara fullkomligt lugn avseende XC60 och XC70 2.4D AWD, dessa kommer inte att få tillgång till effektoptimering utan enbart D5:an."

163 hk kommer inte att gå att uppdatera överhuvudtaget. D5 däremot går bra. Tittar ni på Polestars hemsida finns ingen info kring uppgradering av XC60/70 2.4D AWD utan enbart D5. Tidigare info har varit felaktig! Vill man trimma sin 163 hk dubbelturbo (finns även 163 hk version av 175 hk singelturbo), då får man vända sig till andra än Polestar/Volvo. Om man inte känner rätt folk för då finns det lösningar för allt...

Skönt, nu kan vi släppa den diskutionen om Volvo vet vad de gör när de dödar D5'an och återgå till den mer normala frågan. Ska jag välja D5+Polestar eller 2.4D AWD + eftermarknadstrim? Kostnad vs garantier?
Det går fint å optimere 163 hk-340 nm enkelturbo hos Polestar, det er det medlemmer på forumet som allerede har fått utført med stor forbedring.
Kan jo hende at dette var et innlegg for å skape ny vinkling i saken, og at det er Bilias folder som gjelder?
Det var tekst i innlegget med svært små bokstave , som kan tolkes kryptisk?
Användarvisningsbild
av Guru
Twendor skrev:Det går fint å optimere 163 hk-340 nm enkelturbo hos Polestar, det er det medlemmer på forumet som allerede har fått utført med stor forbedring.
För att undvika missförstånd, vilken motor menar du? Gissar att du med 163/340 menar D5244T5?
Twendor skrev:Kan jo hende at dette var et innlegg for å skape ny vinkling i saken, og at det er Bilias folder som gjelder?
Det jag skrev gäller. Eller så ljuger säljbolaget för mig men det tror jag inte. Känner personen i fråga privat sedan länge.
Twendor skrev:Det var tekst i innlegget med svært små bokstave , som kan tolkes kryptisk?
Ja! Klart att det GÅR att trimma en 2.4D AWD 163 hk med Polestar till 225 hk. Inte via Volvohandlaren, det har säljbolaget stoppat men rent tekniskt så går det ju eftersom det är samma motor. Volvofolk med tillgång till rätt grejer kan göra detta. Det har förekommit att Volvoanställda uppgraderat bilar privat (både egna och bekantas) men dom riskerar avsked om det upptäcks. Därav det kryptiska. Ja, det går men nej, det kommer inte att hända om du inte har en kompis som är villig att riskera jobbet för att trimma din bil.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 17

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014