- tor 03 sep 2009, 19:20
#318242
Jocke67 skrev:
Detta papper har inte BSR och detta innebär att du kör runt med en bil som kan bli underkänd i samband med besiktning. Samt om vid olycka kan bevisas av försäkringsbolaget kan ge dig ingen rep eller att det kostar mkt mer, tyvärr.
Finns inte en chans i världen att bilprovningen underkänner en BSR trimning. De har ingen möjlighet att överhuvudtaget upptäcka det. Dessutom kan man med PPC koppla ur chippningen när som helst, det kan du inte med Polestar.
Angående försäkringen så har du rätt. Men det måste bevisas att det är just effektökningen som orsakat olyckan och det har inte försäkringsbolagen lyckats med särskilt ofta. Det går nämligen alldeles utmärkt att köra för fort även med originalprogramvaran. Varför skulle då olyckan bero på chippet? Det har inte försäkringsbolaget något svar på och därför förlorar de.
Däremot maskinskadan finns det flera exempel på där försäkringsbolaget vägrat ersättning pga chippning och även vunnit i tingsrätt.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i