Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke67
Äntligen har jag hämtat min Volvo V70II FT med Polestar uppgradering.
Bara på en kort vägsträcka är det märkbar skillnad mot innan. Ljudet ngt rappare och effekten känns tydligt och längre.

Nästa projekt är att ha koll på bräsnleförbrukningen blir ?:-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:När biltidningar i Sverige med svensk miljödiesel har testat dieselbilar har de inte visat upp några direkta effekttapp jämfört med specifikationerna. Jag tror inte det är mycket att bråka om, ärligt talat.
När Teknikens Värld testade var det rätt rejäl skillnad på MK1, Eurodiesel och Premium Eurodiesel både vad gäller förbrukning och effekt.

På super eurodiesel lyckades jag köra min förra V70 D5 185 hk partikelfilter AWD på 0.45 liter/mil, det gick inte att göra på MK1 diesel.

MK1 diesel har även lägre viskositet vilket gör att färddatron visar mer fel med MK1 diesel, när jag kör Eurodiesel visar färddatorn i princip rätt. Det gäller både min nya D5 205 och den gamla 185an jag haft.
Användarvisningsbild
av micke011
Jocke67 skrev:Äntligen har jag hämtat min Volvo V70II FT med Polestar uppgradering.
Bara på en kort vägsträcka är det märkbar skillnad mot innan. Ljudet ngt rappare och effekten känns tydligt och längre.

Nästa projekt är att ha koll på bräsnleförbrukningen blir ?:-/
Att uppgradera en 09:a med 200 original-hästar till 258 hästar (med etanol) måste bli en rätt påtaglig, är det någon som har uppgraderat sin 231-hästars MY10 och tycker att det känns? Kanske överskattar man vad 20 N och 27 hk och "bara" 0,3s på 0-100 gör för bilen..
av AndS
Bad dem trycka in Polestar uppgradering idag på vår 2,4D vid kontroll/utbyte av någon komponent till kylsystemet. Den största skillnaden som jag vid en snabb provkörning ikväll uppfattade är landsväg och accelerationen på 6ans växel. Testade bara lite och den drar gott.
Behöver jag verkligen dessa drygt 200Hk, nej det är tveksamt, men när den suger iväg på 6an nu från 90, 110, eller kanske 140km/h och den verkligen accelererar så njuter man. Ok, jag ska kolla lite på bränsleförbrukningen, men iochmed jag valt denna uppgradering så får jag inte klaga.
Om jag kan rekommendera den, vet ej. Det är bara du själv som kan avgöra, men jag gillade verkligen den sköna råkraften den nu fick.
av Oliver99
Varför Polestar?

POLOSTARS Chip= Volvo V70 2.5FT 2009 Hästkrafter: 245 hp / 258 hp (E85) 360 Nm Hastighetsspärr 210km/h
BSR PPC= Volvo V70 2.5FT 2009 Hästkrafter: 270 hp 393 Nm Hastighetsspärr 250km/h

Det är samma pris 8900:-
Min fråga är vad är fördelen med Polestar mot Bsr???? PS jag hittar ingenting som verkar bättre.
av ztaffans
Oliver99 skrev:Varför Polestar?

POLOSTARS Chip= Volvo V70 2.5FT 2009 Hästkrafter: 245 hp / 258 hp (E85) 360 Nm Hastighetsspärr 210km/h
BSR PPC= Volvo V70 2.5FT 2009 Hästkrafter: 270 hp 393 Nm Hastighetsspärr 250km/h

Min fråga är vad är fördelen med Polestar mot Bsr???? PS jag hittar ingenting som verkar bättre.
Alla Volvos garantier gäller med Polestar!!!!!!!!!!!
Användarvisningsbild
av Jocke67
Oliver99 skrev:Varför Polestar?

En annan sak som är ännu mer viktig som endast Volvo/Polestar ger är ett typ godkänt papper som du har med dig för reg-besiktning av din bil (gäller alla EU-typgodkända fordon fr.o.m. 1997).
Detta papper har inte BSR och detta innebär att du kör runt med en bil som kan bli underkänd i samband med besiktning. Samt om vid olycka kan bevisas av försäkringsbolaget kan ge dig ingen rep eller att det kostar mkt mer, tyvärr.
Så jag hade inte chansat utan satsat på Polestar!
av Lövet
Jocke67 skrev: Detta papper har inte BSR och detta innebär att du kör runt med en bil som kan bli underkänd i samband med besiktning. Samt om vid olycka kan bevisas av försäkringsbolaget kan ge dig ingen rep eller att det kostar mkt mer, tyvärr.
Finns inte en chans i världen att bilprovningen underkänner en BSR trimning. De har ingen möjlighet att överhuvudtaget upptäcka det. Dessutom kan man med PPC koppla ur chippningen när som helst, det kan du inte med Polestar.

Angående försäkringen så har du rätt. Men det måste bevisas att det är just effektökningen som orsakat olyckan och det har inte försäkringsbolagen lyckats med särskilt ofta. Det går nämligen alldeles utmärkt att köra för fort även med originalprogramvaran. Varför skulle då olyckan bero på chippet? Det har inte försäkringsbolaget något svar på och därför förlorar de.

Däremot maskinskadan finns det flera exempel på där försäkringsbolaget vägrat ersättning pga chippning och även vunnit i tingsrätt.
Användarvisningsbild
av Jocke67
Har du mappat om din bil innan besiktning så självklart kan man då inte veta. Men om du har missat det så är det en klar skillnad mellan 200Hk eller 270Hk.
Det är så också att det är inte Bilprovningen som måste bevisa att det är rätt i din motor, det är du.
Jag tycker det känns bättre att ha rätt saker i iallafall.

Samt så vill jag ändå säga att BSR mappningar är det inget fel på och har haft detta tidigare. Men då fanns ingen original trim som det nu finns från Polestar.
av Lövet
Jocke67 skrev:Har du mappat om din bil innan besiktning så självklart kan man då inte veta. Men om du har missat det så är det en klar skillnad mellan 200Hk eller 270Hk.
Det är så också att det är inte Bilprovningen som måste bevisa att det är rätt i din motor, det är du.
Jag tycker det känns bättre att ha rätt saker i iallafall.

Samt så vill jag ändå säga att BSR mappningar är det inget fel på och har haft detta tidigare. Men då fanns ingen original trim som det nu finns från Polestar.
Effektökning är inget som bilprovningen testar så det är ingen risk att det upptäcks. Det är dock en helt annan sak om man kommer med Scania lastbilsturbo, 3" system och insug man kan gömma barn i. Då kräver bilprovningen registreringsbesiktning (som är omöjlig att komma igenom utan intyg - och detta får du aldrig från tillverkarna) alternativt omställning till original. En BSR PPC uppgradering kan inte bilprovningen upptäcka och som jag dessutom skrev så kan du på 1sekund ställa om till originalmapp med BSR PPC.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 24
Bromsbelägg

Volvo tillverkar inga bromsbelägg, de sä[…]

Fel centerhögtalare?

Nä, det var ju så jag upptäckte at[…]

Inpressningen (ET) spelar också roll. Jag h[…]