Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#289699
FiddeUBC skrev:Att man över huvudtaget släpper iväg MY09 när de vet vid lanceringen att de kommer nästa årsmodell ha en ny snålare motor med annan växellåda är helt otroligt. Förmodligen var man väl så het på att få ut skiten o få ner förbrukning osv att man inte brydde sig.
Samma gäller ju 3.2liters 6an bensin som läcker olja som ett såll. Förmodligen har man upptäckt att den läcker i slutet av flera månaders tester och väljer då att släppa ut skiten istället för att skrota projektet. Nu MY10 drar man tillbaka motorn, undrar varför?

Dom jobbar ju på att förbättra sakerna helatiden. Dom måste ju sälja det dom har så länge.

3,2 säljs inte i Sverige. Den finns i andra länder. Bland annat den enda motorn man kan få en en V70II i USA. 'Problemet' med den är inte att det skulle vara något mekaniskt fel, utan att den drar lite för mycket soppa. Att en person får en motor som krånglar kan hända. Det behöver inte betyda att resten gör det!
#289700
FiddeUBC skrev:Samma gäller ju 3.2liters 6an bensin som läcker olja som ett såll. Förmodligen har man upptäckt att den läcker i slutet av flera månaders tester och väljer då att släppa ut skiten istället för att skrota projektet. Nu MY10 drar man tillbaka motorn, undrar varför?
Det har nog mest med produktplacering att göra.
3.2 finns fortfarande på den amerikanska marknaden. I sverige bedöms säkert 2,5FT som mer politiskt korrekt att lansera, E85 (miljöbil...) istället för en sexa.
#289748
FiddeUBC skrev:Att man över huvudtaget släpper iväg MY09 när de vet vid lanceringen att de kommer nästa årsmodell ha en ny snålare motor med annan växellåda är helt otroligt. Förmodligen var man väl så het på att få ut skiten o få ner förbrukning osv att man inte brydde sig.
Samma gäller ju 3.2liters 6an bensin som läcker olja som ett såll. Förmodligen har man upptäckt att den läcker i slutet av flera månaders tester och väljer då att släppa ut skiten istället för att skrota projektet. Nu MY10 drar man tillbaka motorn, undrar varför?
Vad menar du? Borde man inte sälja MY09 om det kommer en ny mjukvara och utväxling på MY10? Det låter ju helt overkligt. Nya merca E-klass borde inte säljas med 320-dieseln eftersom det kommer en ny motor om 1,5 år... det är ju både normalt och rimligt att man inte släpper alla nyheter på en gång.../PH
#289881
Det innebär runt vecka 24 hos Bilia.
Och blir det "endast" 8500kr så kommer jag att fixa detta innan semestern :-)
Låter nästan för bra för att vara sant, men det är priset som konkurenter tar typ BSR, så varför inte.
#291093
whennebab skrev:Funkar inte länken till polestars performance-sida längre?
Nej, verkar inte så. Den pekar visst tillbaka till deras vanliga "Green" sidor och inte till performance längre.
Antingen så har de koll på detta forumet eller så har någon skvallrat för dem. hehehe

Tråkigt.
#291342
VolvoBM skrev:Vilken underbar logik Volvo har. Först så stryper de 2.5 liters motorn till 200Hk. Sedan så kommer de på "gröna" tankar och tar fram en 2.5 liter FT, sedan så fixar de trim till denna FT..... Snacka om att vara en vindflöjel....... :roll:

Så enkelt är det inte. Strypningen till 200 hk och 300 Nm från tidigare 210 (220) hk/320 Nm berodde på att man inte ville ha motorn på samma nivå som 3,2 (238 hk/320 hk). Kannibalism plus att det skulle förta premiumvärdet på sexan om en femma var lika stark (och med bättre körbarhet pga turbon!).

Att man nu går upp till 231 hk beror på att man inte kan ha ett för brant fallande moment på höga varvtal, det skulle ge en konstig känsla. (Effekt = Moment x Varvtal) Ska du ha 340 Nm för körbarheten pga den längre utväxlingen (för att nå förbrukningen), så följer effekten med på köpet. Det sa man ju också med press-releasen, att är det något negativt med bilen är det att effekten gått upp i dessa miljötider! Att även automat har 340 Nm/231 hk är ju helt enkelt, nu antar jag, att man inte kan marknadsföra bilen med olika antal hästkrafter manuell/automat. (Vridomoment har man haft olika för manuell/automat, för det kollar inte så många kunder på.)

Även konkurrenterna utnyttjar turbons förtjänster vad gäller möjligheten att åstadkomma låg förbrukning tack vare att det högre momentet möjliggör lång utväxling. Titta på Mercedes nya 2.1-liters diesel med hela 520 Nm men med jättelåg förbrukning*. Jag skulle gissa att den har lång utväxling. På så vis får man bra PR. De som vill ha prestanda fortsätter att välja högeffektvarianter med "normala" utväxlingar. Eller så väljer du en lägre växel om du har en manuell. Helt plötsligt har du det bästa av två världar till förfogande.

* Denna Mercedesmotor har ingen Volvo-snygg vridmomentskurva, utan faller som en sten. Antagligen just för att den inte ska få för bra körbarhet på de dyrare modellernas bekostnad. Att Volvo nu skiter i att FT detroniserar 3,2 på den svenska marknaden (340 kontra 320 Nm, men visserligen har strategiskt lägre effekt 231 kontra 238 hk) beror säkert på att 3,2:an i dessa kristiden är än mer marginaliserad och helt enkelt värd att "offras" för att kunna få ut mer miljövarianter på marknaden.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 19

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ari[…]