Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alil
Hej

Har problem med ett irriterande ljud från vänster framdörr när jag kör över hundra. Vet någon vad detta kan vara? Bilen är en v70 2,5ft och den har gått 800mil.
av erc
Problemet med utlösande larm och felmeddelande om "Motorhuv Öppen" åtgärdades hastigt strax innan jag åkte på semester till Bretagne. De ville nog ogärna att lånebilen skulle behöva rulla 600 mil...

Har börjat notera det tydligen mycket kända kvittret från kupéfläkten. Som tydligast hörs det vid låga fläkthastigheter (ca 1/4). Ljudet är tillräckligt högt för att uppfattas som irriterande vid 130km/h. Ni andra som haft/har problemet - uppträdde det efter hand, eller upptäckte ni det direkt efter leverans?

Min bil ska in på 4000-milaservice till veckan och i samband med det få bränslepumpen åtgärdad enligt återkallandet.
Användarvisningsbild
av Mats
Min bil har ibland visat felmeddelandet "Strålkastarfel, service erfodras".
Lämnade in bilen igår på Brabil i Väsby för 4000mila service. Påkallade felet för verkstadschefen som satt och tog emot bilen, men det blev den gamla vanliga kommentaren, "Det kan inte vara ett vanligt fel för att jag har aldrig hört talas om det, säkert bara någon lampa som trasig." Jag sa att det är en ny programvara som ska tankas in. Då skrev han i Tacdis, ev ny programvara.
När jag hämtade bilen så muttrade han bara att det var riktigt med uppdateringen av programvaran.

Jag förstår inte varför återförsäljarna och verkstäderna är mer pålästa när det gäller bilarna, har ni någon teori?

/Mats
Användarvisningsbild
av VolvoB20
erc skrev:Problemet med utlösande larm och felmeddelande om "Motorhuv Öppen" åtgärdades hastigt strax innan jag åkte på semester till Bretagne. De ville nog ogärna att lånebilen skulle behöva rulla 600 mil...

Har börjat notera det tydligen mycket kända kvittret från kupéfläkten. Som tydligast hörs det vid låga fläkthastigheter (ca 1/4). Ljudet är tillräckligt högt för att uppfattas som irriterande vid 130km/h. Ni andra som haft/har problemet - uppträdde det efter hand, eller upptäckte ni det direkt efter leverans?

Min bil ska in på 4000-milaservice till veckan och i samband med det få bränslepumpen åtgärdad enligt återkallandet.

Kvittret kommer smygande, ena dagen borta, nästa dag där..... men mer och mer med tiden
Användarvisningsbild
av henka35
Mats skrev:Min bil har ibland visat felmeddelandet "Strålkastarfel, service erfodras".
Lämnade in bilen igår på Brabil i Väsby för 4000mila service. Påkallade felet för verkstadschefen som satt och tog emot bilen, men det blev den gamla vanliga kommentaren, "Det kan inte vara ett vanligt fel för att jag har aldrig hört talas om det, säkert bara någon lampa som trasig." Jag sa att det är en ny programvara som ska tankas in. Då skrev han i Tacdis, ev ny programvara.
När jag hämtade bilen så muttrade han bara att det var riktigt med uppdateringen av programvaran.

Jag förstår inte varför återförsäljarna och verkstäderna är mer pålästa när det gäller bilarna, har ni någon teori?

/Mats
Jag har haft det felet sen bilen var ny och det har inte hjälp med ny mjukvara. Det beror på låg batterispänning eftersom 2.0D har mindre batteri än 2.4D och D5.

//Henrik
av erc
henka35 skrev:
Mats skrev:Min bil har ibland visat felmeddelandet "Strålkastarfel, service erfodras".

/Mats
Jag har haft det felet sen bilen var ny och det har inte hjälp med ny mjukvara. Det beror på låg batterispänning eftersom 2.0D har mindre batteri än 2.4D och D5.

//Henrik
Hade också felet sedan min bil var ny, men nu vid förra servicen hade en mjukvaruuppgradering gjorts tillgänglig och felmeddelandet är blott ett minne. Nu är ju min en 2.0F och inte en 2.0D - men jag vill minnas att även den fyrcylindiga bensinmotorn har mindre batteri än sina kraftigare syskon...

Har du verkligen fått korrekt mjukvara uppgraderad?
Användarvisningsbild
av henka35
erc skrev:
henka35 skrev:

/Mats

//Henrik
Hade också felet sedan min bil var ny, men nu vid förra servicen hade en mjukvaruuppgradering gjorts tillgänglig och felmeddelandet är blott ett minne. Nu är ju min en 2.0F och inte en 2.0D - men jag vill minnas att även den fyrcylindiga bensinmotorn har mindre batteri än sina kraftigare syskon...

Har du verkligen fått korrekt mjukvara uppgraderad?
Det hjälper inte med mjukvaran utan det beror på spänningdipp vid startögonblicket så xenonen kräver mera spänning än halogen. Eftersom batteriet är mindre så har den vid kortkörningar mindre kapacitet än de större som sitter i D5 mfl.

//Henrik
av erc
[/quote]
Det hjälper inte med mjukvaran utan det beror på spänningdipp vid startögonblicket så xenonen kräver mera spänning än halogen. Eftersom batteriet är mindre så har den vid kortkörningar mindre kapacitet än de större som sitter i D5 mfl.

//Henrik[/quote]

Påstår inte att du har fel - min servicetekniker förklarade orsaken på samma sätt. Då min bil inte har visat felmeddelandet sedan uppgradering gissar jag att gränsvärden för felmarginaler ändrats varvid bilen inte tycker spänningsfallet inte längre behöver meddelas föraren. Eller så är min bil lättlurad och inbillar sig vara lagad. :)
Användarvisningsbild
av henka35
erc skrev:

//Henrik[/quote]

Påstår inte att du har fel - min servicetekniker förklarade orsaken på samma sätt. Då min bil inte har visat felmeddelandet sedan uppgradering gissar jag att gränsvärden för felmarginaler ändrats varvid bilen inte tycker spänningsfallet inte längre behöver meddelas föraren. Eller så är min bil lättlurad och inbillar sig vara lagad. :)[/quote]

Min visar det igen trots uppdatering så.... :roll:
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]