Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marc
#191589
henka35 skrev:Provade att köra snålt på julafton med min V70 II 2.0D. Det blev 10 mil landsväg i 95-100 Km/h.
Förbrukningen hamnade på 0,52 l/mil.
Vad snittar du nu???

Kört precis 1000mil och 0,66 blandad... färddator 0,64.

V70 2,0D II Momentum
av marc
#191590
VolvoB20 skrev:
Vålvå skrev:Kan bara hålla med!Har en 2,4D man (V70II alltså), har gått c:a 450mil.
Har aldrig varit i närheten av fabrikssiffrorna,jag har testat landsvägskörning, nytankat och håller c:a 90-110 kmh i 20 mil och landar på 0,78 med ägg under foten,i stadskörning landar den på 0,90-0,95.Har lagt märke till att förbrukningen stiger markant när partikelfiltret ska brännas ur(syns på nuvarande förbrukning i färddatorn att den snittar minst 3dl till ,typ 0,8 vid 70kmh i konstant hastighet utan belastning).Tror att det är en av anledningarna.
Nej det tror inte jag, Jag har ju en -06 V70N med D5 185 hk och partikelfilter, finns inte en chans att komma upp i era siffor trots att jag har både tung AWD, flera hästkrafter än er och partikelfilter. Det måste vara något som är total-kaiko med de nya dieslarna, eller så rullar/luftmostånd oerhört trögt för V70II

Du måste ha världens snålaste D5:a (0,46 över en hel tank) är det du som skapar köer på essingeleden varje dag... :D

Jag vill inte dö ung
av perhall
#191595
En viktig skillnad mellan nya och gamla modellen är färddatorn. i den gamla visade den 5-6% för lite (har provat flera), i min nya t o m ett par procent för mycket. Bara den skillnaden blir 1 dl/mil på färddatorn.

Har förresten lyckats komma ner i 9,9. 118 km/h, alla rutor uppe, ac av, ingen packning, parkeringsljus, 3 kilo i däcken...
Användarvisningsbild
av henka35
#191692
marc skrev:
henka35 skrev:Provade att köra snålt på julafton med min V70 II 2.0D. Det blev 10 mil landsväg i 95-100 Km/h.
Förbrukningen hamnade på 0,52 l/mil.
Vad snittar du nu???

Kört precis 1000mil och 0,66 blandad... färddator 0,64.

V70 2,0D II Momentum
Kör mest stad men den ligger på 0,75. Vid landsväg och farter kring 110 km/h 0,56. Men ligger jag på 90 km/h så klarar jag mig på 0,5.
Min har nu gått 570 mil.

/Henrik
Användarvisningsbild
av bylle
#191802
Nyss hemma från en 130-milstur Boden-Östersund-Boden. Körde ner på natten så det var lite trafik, marschade ca 130 på E4 till Ö-vik och sedan in mot Östersund. På vägen hem var det lite mer trafik så det blev några omkörningar och ett lägre tempo. Snittförbrukning 0,94 l/mil känns lite högt - eller?

(XC70 II D5 automat, gått 1000 mil)
Användarvisningsbild
av fajlajp
#191976
Bilen drar rätt jämnt.
Ligger på 9,0 på 100km.
Har manuella så får inte det jämna som automat ger men kommer inte ner under 9,0 med cruise.
Tycker att 9,0 är ok när man räknar med över litern.
Och detta är från full till tom tank utan volvos egna färddator.
av perhall
#192048
fajlajp skrev:Bilen drar rätt jämnt.
Ligger på 9,0 på 100km.
Har manuella så får inte det jämna som automat ger men kommer inte ner under 9,0 med cruise.
Tycker att 9,0 är ok när man räknar med över litern.
Och detta är från full till tom tank utan volvos egna färddator.
Det ser ut i ditt inlägg som om du har en xc70-01... vad kör du egentligen? 9,0 kan vara både bra o dåligt beroende på hastighet, motor o lite annat:)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#192105
marc skrev:
VolvoB20 skrev:
Vålvå skrev:Kan bara hålla med!Har en 2,4D man (V70II alltså), har gått c:a 450mil.
Har aldrig varit i närheten av fabrikssiffrorna,jag har testat landsvägskörning, nytankat och håller c:a 90-110 kmh i 20 mil och landar på 0,78 med ägg under foten,i stadskörning landar den på 0,90-0,95.Har lagt märke till att förbrukningen stiger markant när partikelfiltret ska brännas ur(syns på nuvarande förbrukning i färddatorn att den snittar minst 3dl till ,typ 0,8 vid 70kmh i konstant hastighet utan belastning).Tror att det är en av anledningarna.
Nej det tror inte jag, Jag har ju en -06 V70N med D5 185 hk och partikelfilter, finns inte en chans att komma upp i era siffor trots att jag har både tung AWD, flera hästkrafter än er och partikelfilter. Det måste vara något som är total-kaiko med de nya dieslarna, eller så rullar/luftmostånd oerhört trögt för V70II

Du måste ha världens snålaste D5:a (0,46 över en hel tank) är det du som skapar köer på essingeleden varje dag... :D

Jag vill inte dö ung
Har fått förklaringen till 0.46 över en hel tank nu. Det var på semestern och och jag tankade på kontinenten, där har ju dieslen i pumpen 16% (uppmätt i förra TekVärld) mera energi än här hemma i svergie (MK1 diesel).

Hade jag tankat här hemma hade den väl dragit 0.46 * 1,16 = 0.53 då. Undrar vad volvo använder för bränsle när man anger sina siffror, Europadiesel eller svensk MK1 det är ju extrem skillnad! Grymt dyrt med diesel i sverige också när man tänker på hur lite energi man får jämfört med övria europas diesel.

För övrigt var det på landsväg där det för det mesta pendlade mellan 80-90 km/h ibland nere i 70 och vissa sträckor i 120 km/h (Ungern-Slovakien-Polen-Sverige var sträckan på, runt 130 mil mellan tankningarna )
Användarvisningsbild
av Bothner
#192158
Körde precis Sthlm-Öregrund To R med fullt upp i tankröret vid båda tankningarna. 0,68 verklig förbrukning, 0,64 Färddator. 120-125 på motorväg som snabbast. Slitna dubbfria continental med 2,5 kilo. Ingentaxiskylt på taket! 8500 mil på mätaren. 25 grader ute(ac fick jobba).
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 56

Vill du inte ta ett smakprov så ta av ljudva[…]

Någon här som har en bil i den nya f&a[…]

Uppdatering går inte in?

Hur har det gått?

XC40 Reacharge Twin motor

Ja du har säkert läst mina inlägg m[…]