Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Vad har du plussat på för att få betala 150.000 extra..

Nu vet jag inte heller var du bor men här i Gbg går en XC90 Executive D5 idag i realiteten loss på runt 500K (listpris på 525 tror jag det var) så 550 låter lite dyrt.

/Thomas
av perhall
Funk skrev:Vad har du plussat på för att få betala 150.000 extra..

Nu vet jag inte heller var du bor men här i Gbg går en XC90 Executive D5 idag i realiteten loss på runt 500K (listpris på 525 tror jag det var) så 550 låter lite dyrt.

/Thomas
jag fattar inte heller vad det är som är så speciellt med en XC90 Executive, eller för den delen en S80 Executive eller en BMW Highline... det kanske är något annat som gör att man vänder sig om efter XC90:n? Är det extremt stora hjul på den eller åtta extraljus eller märkliga budskap på solfilmen eller en extremt iögonfallande färg...?
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
LeoniAquila skrev:
VolvoB20 skrev:Jo men bilarna kostar ju helt olika. När jag försökte köpa en BMW så landade den ju +100.000 kr mot V70 med samma funktion ungefär.

Varje konstruktör kämpar ju med ören på varje ingående del för att få ned totalpriset. Om chefen kommer in och säger, Hej, du får blåsa 100.000 kr till per bil, då är det ju inte så svårt att göra något bättre.
Det där synsättet är lite märkligt tycker jag. Du förenklar det för mycket. Visst handlar det alltid om pengar i slutändan, men samtidigt strävar ju alla efter att göra den bästa möjliga konstruktionen. Visst kostar BMW mer, men folk betalar ju uppenbarligen för det. BMW har expanderat så mycket mer än Volvo. Det fanns en tid då man hade samma omsättning, samma storlek på budgeten. BMW gjorde något rätt (eller många rätt), växte och drog ifrån Volvo.

Kanske kan Volvo göra en bättre motor om man får slå på 100.000 kr till per bil, men varför gör man inte det då? Därför att man har vissa ramar idag, pga. Ford m.m., och så hade det inte varit om man hade utvecklats lika bra som BMW. Om man hade haft samma premiumstatus så hade man kunnat ta ut mer pengar per bil. Jag vet för övrigt inte om skillnaden är lika stor utomlands som i Sverige, det kanske någon annan kan svara på.
Vad menar du är märkligt med mitt synsätt? Att jag tittar på vad jag får för pengarna menar du? Om pengarna inte spelade någon roll så skulle jag inte åka V70, då skulle jag nog åka M5 touring, Astom Martin DB7 eller kanske AC-Cobra.

Alla kan inte vara i samma segment, hade Volvo plussat på 100.000 så hade man tex missat 90% av alla tjänstebilsköpare som har en limit. Och den marknaden är mycket viktig för volvo på hemmaplan. Om alla försöker tränga sig in i premiumsegmentet kommer markanden att gå ur botten i det segmentet.
av LeoniAquila
VolvoB20, jag menar att det är rent hypotetiskt att Volvo skulle kunna sticka till 100.000 kr och komma upp i BMW:s nivå, det är ren teori. I verkligheten går det inte så som det ser ut idag med företagsprofil och ägandeskap osv.

Alla kan inte vara i samma segment, det har du helt rätt i. Därför är egentligen hela den här tråden lite som att jämföra äpplen och päron. Jag nöjer mig med att konstatera att Volvo är bättre på säkerhet men BMW på nästan allt annat. Att den sedan kostar mer är bara ytterligare ett bevis på att de inte är i exakt samma segment. Dock i två helt närliggande segment, som kanske rent av överlappar varandra.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Är en MY07. Just nu är priset en D5 + 129.900kr extra för Executive. Kan skilja lite på grundpriset.

Är inte svårt alls att komma upp i pris. Kryssa i alla tillvalsrutor! Vips! :)
Volvocars.se skrev:Följande utrustning är standard på XC90 D5 Executive
(utöver D5)
Aluminiumfälgar: 18" Nereus i Silver Bright med däck 235/60 R18
Automatväxellåda 6-stegad, Geartronic
Dörrpaneler med inlägg i Softläder med kontrastsömmar
Elmanövrerade framstolar med minnesfunktion för förarstolen
Elinfällbara backspeglar med minnesfunktion och markbelysning
Executiveemblem på c-stolparna
Extra förvaringsfickor på mittradens yttre ryggstöd
Färganpassade skärmbreddare
Generator 160 A
Hörlursuttag med funktionsväljare i baksätet
Innerbackspegel med automatisk avbländning
Kromlist under bakljusen
Kavajhängare i båda främre nackskydden
Lagningssats för däck istället för tempaspare på bilar med taklucka i glas
Ljudanläggning Premium Sound med 6-CD spelare och Dolby Surround Pro-logic II förstärkare 5 x 130W med 12 högtalarelement
Läderklädsel: "Executive Special" i Softläder med keder och piping (Inscriptionuppgradering möjlig)
Metalliclack
Panelinlägg i valnöt i övre delen av mittkonsol, växelväljarknopp, runt strömbrytare för fönsterhissar
Parkeringshjälp, bak
Progressiv hastighetsberoende servostyrning
Rails i natureloxerad aluminium med svarta fötter
Regnsensor för vindrutetorkare
Rutmönstrad grill i silvergrått
Sidodörrar med laminerat, vattenavvisande glas
Textilmattor, extra tjocka med 12 mm lugg även i lastutrymmet
Xenonljus - hel/halvljus, Bi-Xenon
Jag har tonade rutor, 19", extremt ovanlig lack. Lacken gör sig grymt bra tillsammans med c-stolparna som är i borstad alu, backspeglarna i borstad alu, rails i borstad alu. Silverfärgad grill, extra krom under grillen. Silverfärgad "Bumper bar". Dessutom tillsammans med dom kastanjebruna softläder-stolarna med vita sömmar och piping.

Ni som säger att ni inte ser skillnad på en vanlig och en Executive har nog aldrig sett någon Executive. Dom är inte speciellt vanliga.
av bilgalen
XC90_Executive skrev:Ni som säger att ni inte ser skillnad på en vanlig och en Executive har nog aldrig sett någon Executive. Dom är inte speciellt vanliga.
Finns 19st till salu på bytbil just nu. Billigaste 350kkr och dyraste 499kkr (-07:a som gått 1700 mil).

Jag har sett executive bilar både live och kollade nyss också på bytbil. Jag ser iaf inte vad som skulle vara den stora skillnaden med en executive. Gemene ointresserade svensson ser det garanterat inte.

Vad har du för lack?
av LeoniAquila
XC90_Executive skrev:Jag har tonade rutor, 19", extremt ovanlig lack. Lacken gör sig grymt bra tillsammans med c-stolparna som är i borstad alu, backspeglarna i borstad alu, rails i borstad alu. Silverfärgad grill, extra krom under grillen. Silverfärgad "Bumper bar". Dessutom tillsammans med dom kastanjebruna softläder-stolarna med vita sömmar och piping.
Har du inga bilder på bilen? Detta låter spännande. :)
av Tylön
Har man lagt över en halv mille på en Volvo så självklart försvarar man sitt köp till varje pris.

I mina ögon är det ren kapitalförstöring.

Om du är efter att ha en bil som drar uppmärksamhet så hade jag valt något helt annat i den prisklassen, t ex en bättre begagnad Mercedes CL.

Anledningen till att folk står och gapar som fågelholkar, som du uttrycker det, är kanske att de inte kan fatta hur någon kan lägga så mycket pengar på ett bilmärke som majoriteten uppfattar som ganska tråkig och alldaglig, eller ?......
Användarvisningsbild
av Funk
Jag kör bl.a olika Executives i tjänsten ibland och har nog bara fått huvudvridningar när jag kört den i White Pearl, personligen avskyr jag den eftersom jag ibland får tvätta skiten..
Är det den färgen du har ?

Här i Gbg är i alla fall Executive ganska vanlig pga Volvos närvaro..

/Thomas
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
LeoniAquila skrev:Har du inga bilder på bilen? Detta låter spännande. :)
No. Lägger aldrig upp bilder på internet.

Om du är efter att ha en bil som drar uppmärksamhet så hade jag valt något helt annat i den prisklassen, t ex en bättre begagnad Mercedes CL.
Ursäkta. Men varför i hel*** skulle man vilja köra runt i en beggad MB CL? Vill köra Volvo, som är säker, praktisk, lyxig, komfortabel. Jag vill inte behöva kolla efter rost varje dag och jag vill kunna gå ifrån en olycka utan men för livet.

En fråga, varför är ni överhuvudtaget på ett Volvoforum? Detta forumet är det enda Volvoforumet som jag vet där man måste försvara sitt bilval.....som dessutom är Volvo! Mitt förslag att ni hänger på MBworld och autopower där dom snackar riktiga bilar.....
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 17
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]