Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

osla skrev:
Turbodanne skrev:
osla skrev:på tusen mil ska det inte röras på stickan. gör det det så är något slut, antingen turbo eller spisen. mina 60 tusen mils 25 år gamla mb dieslar rör inte oljan på tusen mil. och hade dom tagit 1 halvliter på tusen mil så hade jag godkännt det pga ålder och slitage. men att en motor som gått under 10 tusen och bara är nått år gammal skulle jag aldrig tycka att det skulle vara godkännt. då är spisen slut
Din 25 år gamla "Merca" har inte någon modern lågfriktionsmotor heller, 0,5L på 1000mil är helt normalt.
lågfriktions motor eller ej, det ska inte ta olja ändå. har man så mjuka ringar att dom icke klarar av att dra ner oljan i tråget igen vid så låga mil så är det felkonstruerat. hur fan ska det vara då dom börjar närma sig 50 tusen mil?

Kommer väl att bli som när man var ung o körde oljetörstiga bilar. For till mackar och verkstäder och hämtade gammal spillolja... Fyllde på och körde...

Det går de med...
osla skrev:
Turbodanne skrev:
osla skrev:på tusen mil ska det inte röras på stickan. gör det det så är något slut, antingen turbo eller spisen. mina 60 tusen mils 25 år gamla mb dieslar rör inte oljan på tusen mil. och hade dom tagit 1 halvliter på tusen mil så hade jag godkännt det pga ålder och slitage. men att en motor som gått under 10 tusen och bara är nått år gammal skulle jag aldrig tycka att det skulle vara godkännt. då är spisen slut
Din 25 år gamla "Merca" har inte någon modern lågfriktionsmotor heller, 0,5L på 1000mil är helt normalt.
lågfriktions motor eller ej, det ska inte ta olja ändå. har man så mjuka ringar att dom icke klarar av att dra ner oljan i tråget igen vid så låga mil så är det felkonstruerat. hur fan ska det vara då dom börjar närma sig 50 tusen mil?

Oavsett vad du tycker så är det så det fungerar , då får du hålla dig till din Merca och hoppas att den håller för evigt.
Självklart, men mega-slappa kolvringar är ju inte bara guld och gröna skogar.

Det har ju lett till ohemul förbrukning hos ett antal motorer hos många tillverkare, volvo, bmw, merceds, audi, vw etc....

Och vem minns inte alla motorer som rasat pga igentäppt vevhuventilation pga alla förbränningsgaser som far förbi kolvringarna ned i vevhuset och bildar slurry med motoroljan
av Cox
Men alltså vad är det dom är svårt att förstå ?
Drog inte motorn 1 liter olja per 100 mil som ny eller att det finns angivet i instuktionsboken, så är motorn slut OK ?
Jag tror ingen av oss andra har svårt att förstå vad diskussionen handlar om. Men vad du missat är att den inte längre handlar om huruvida en oljeförbrukning på en liter per 100 mil är normal. Vissa påstår nu att även en halv till en liter per 1000 mil är onormalt mycket medan andra säger att en sådan förbrukning ligger inom "felmarginalen".
5 dl på 1000 mil är ju en fis i rymden och inget att yva dig för.

100 dl på 1000 mil ärjä ju svinmycket trots att Volvo, Audi, WV, BMW mfl säger att det är normalt.
Cox skrev:Även den förbrukningen är onormal, miljöklassningen på en sådan motor är ju rökt direkt.
Skulle min spis dra så pass med olja skulle jag byta bort den omedelbart
Att tro något sådant är att sväva i det blå. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg har tre av mina fyra senaste Volvobilar (745 B230F GL -87, 855 T5 -94, V70 T5 -02) alla haft en oljeförbrukning på runt en liter milen. Den senaste (V70 D4 VEA -15) vet jag ännu inte vad den tar eftersom den bara har digital oljesticka som visar om det är lagom mycket olja eller inte. Skall försöka komma ihåg att läsa av det exakta mätvärdet med VIDA före och efter nästa service så får vi se.

Alla de tre som haft en oljeförbrukning runt litern på 1000 mil genomgick ett fullständigt konditionstest hos M innan jag köpte dem. Vad motorn beträffar klarade alla tre den testen med glans. Oljeförbrukningen förblev också helt oförändrad under min tid som ägare med en körsträcka på runt 7000, 15000, respektive 10000 mil. Både bränsleförbrukning och motorprestanda var och förblev också helt i linje med förväntningarna. Ingen av dem hade heller någonsin minsta problem med att klara bilprovningens kontroll av avgasreningen. Oljeinblandningen i bränslet blir ju runt en promille och det är uppriktigt sagt löjligt att tro att det skulle orsaka några problem med avgasreningen eller något annat som har med motorn att göra.

Jag har under årens lopp haft otaliga samtal med erfarna bilmekaniker om vad som egentligen är en normal respektive icke-normal oljeförbrukning. Ingen av dem har någonsin antytt att en liter på 1000 mil skulle vara i närheten av onormalt hög förbrukning. Och då talar jag inte bara om mekaniker hos märkesverkstäder som kan känna sig tvungna att gå på de generösa gränsvärden som biltillverkarna själva utfärdar (t.ex. en liter per 200 mil för min V70 T5 -02) utan också om mekaniker på oberoende verkstäder som är hur fria som helst att uttala sig i frågan.
av Cox
Suck !
Vad det du kallar för erfarna mekaniker ger jag inte ett dyft för. Jag skrev att skulle min motor dra dessa oljemängder skulle jag byta bil. Det anser jag inte är att sväva i det blå.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 18
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion