Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av the_dolph
Jag betalde 6000 något för polestars till min. Riktigt nöjd.
av OssianF
mikebike skrev:3 dagar! Hur svårt kan det va?
Kan man själv återställa den, t.ex. vid service?
Beror på Volvos nya teknik med en PIN-kod som de måste extrahera. Mer än så vet jag inte.
Har man deras sk PPC går det mkt enkelt att återsälla till ursprungligt skick. PPC:en är en extern enhet som ansluts till OBD II uttaget. Har haft detta trim på tre tidigare bilar, en S70 T5, en S60 D5 och en XC60 2,4D, utan något som helst problem. Blir stor skillnad på körbarheten med trimmet. Mkt liten eller ingen påverkan på bränsletörst om man inte kör med "plattan i mattan" för mycket.
Användarvisningsbild
av apersson850
Hertsh skrev:Det fanns felkod på främre MMS givaren (fråga mig inte vad det står för) vilken mäter luftmassa.
Hos Nippon Denso är MMS en generisk beteckning på motorstyrsystem (Motor Management System) när de uttrycker sig på tyska. Annars kallar de dem för EMS (Engine Management System). Varför de byter engelska när de skriver till tyskar är oklart. "What are you sinking about?", kanske?

Annars brukar man prata om MAF (Mass Airflow Sensor) och MAP (Manifold Air Pressure), så jag vill nog med detta inlägg slå fast att jag vet inte, jag heller.
Användarvisningsbild
av Krollspell
mikebike skrev:3 dagar! Hur svårt kan det va?
Kan man själv återställa den, t.ex. vid service?
Avkodning av bilen första gången görs under en dag (Ca 2 timmar). Du erbjuds lånebil under tiden. Ja du kan sen enkelt återställa bilen till "original" på mindre än 1 minut. Skulle sen någon av Volvos uppgraderingar (vid service) av bilens mjukvara skriva "över" Bsr trimmet, tankar du bara av den och kopplar upp dig via bsr´s hemsida (Du får egen inloggning) och vips får du tillbaka ny uppgraderad mjukvara igen. Bsr är seriösa och lämnar 2 års garanti på din bils drivlinor, motor etc.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Tycker det är väldigt få v70 t6 bilar ute på marknaden, tänkte på årmodell 11 och framåt, har inte ett en enda på länge nu. Däremot finns det en uppsjö av v60 t6 och xc60 t6. Vad kan det bero på?
Användarvisningsbild
av MartinS
Xc60 och v60 är nyare bilmodeller, så enkelt är det nog. Lägger man 5-600kkr på en bil kanske man hellre gör det på en nyare konstruktion?
av Schmoyoho
Jag har både före och efter jag köpte min bil fönstershoppat lite S80 T6, S80 V8, V70 T6 och XC70 T6. Jag har märkt samma sak. Det finns knappt någon XC70 T6 kvar (verkligen knappt någon. för någon dag sedan fanns det noll till salu på blocket). Finns någon enstaka V8 från 2007 ute och en S80 T6 samt en handfull V70 T6 men endast sådana från 2008.

Min teori är att bilarna kanske blev lite mer attraktiva på begagnatmarknaden när Volvo helt lade ner produktionen av 6-cyl T6:an, det blev sista tillfället att få en ny Volvo med en stor motor (även volymetriskt stor, inte stor såsom i T6 VEA som har lika många hästkrafter). Det skulle ju iallafall förklara varför det endast finns gamla T6:or och V8:or kvar och alla nyare bilar är uppköpta.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Då kanske de som har en v70 med 304hk orginalmotorn kan få en slant om efterfrågan finns. De begagnade t6 v70 bilar jag har sett med 304 hk motorn har legat mellan 210-250 tusen vid beg köp.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Går i tankarna på att lägga ut min V70 T6 Polestar på annons. Det är en 2011 med 329 hk efter Polestars mjukvara. Bifogar lite mer info om bilen.

Tänkte kolla intresset för min Volvo. Har bifogat utrustningslistan nedan. Skicka gärna ett mail om du har några frågor. Notera att denna bil är utrustad med en av Volvos bästa motorer. Bilen är i bra skick och går som ett skott. Sommardäcken är nästan nya, vinterdäcken som är på nu har rullat en vinter.

Volvo V70 T6 AWD
Mil: 9800
Färg Svart Metallic
Klädsel Prestige Ventilation
Utrustningsnivå Summum
Modellår 2011
Växellåda Automat
6 CD-växlare
Innerbackspegel automatisk avbländning m. kompass
ABL- Aktiva Xenonljus
Ljudanläggning Premium Sound
Adaptiv konstantfarthållare autobroms