Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:
joelf skrev:Exakt vad är det jag missuppfattar?
Att frågan inte skulle handla om vridmomentet på hjulen. Det är just det de gäller, för det är det som sätter fart på bilen.
Visst är det så, men det behövs mer än vrid i längden, det behövs effekt.

med en sådan här mojäng kan du med handkraft få upp lika högt moment på hjulen som motorn åstadkommer.

[img]http://sysgm_000002002.gobizkorea.com/att/cat/SYSGM_000002002/tp_html/img/SYSGM_000002002_cat_1_large_img3_2.jpg[/img]

Så första nanosekunden kan du åstadkomma samma acc på bilen genom att vrida hjulen för hand som att fullgasacca med D5an. men eftersom du för hand har svårt att uppnå samma effekt som motorn är det svårt att för hand acca bilen 0-100 på 8 sek genom att snurra på denna. :D :D :D :D
Användarvisningsbild
av apersson850
joelf skrev:Fast att det är vridmoment på hjulen som sätter fart på ekipaget har jag alltid skrivit men det är inte vad vi debatterar, utan var den kommer ifrån.
Jo, det är just det vi debatterar. Om du har en annan uppfattning är i så fall anledningen till att vi hävdar olika saker.

Jag har hela tiden påpekat att det är vridmomentet på hjulen som sätter fart på bilen, och som en konsekvens av detta behövs det en effektutveckling i motorn för att kunna få ett vridmoment när bilen är i rörelse. Bäst acceleration får man när man har högsta möjliga effektutveckling in till växellådan, eftersom lådan då kan omvandla detta till högsta möjliga vridmoment på hjulen. Och det är det vridmomentet man vill komma åt. Vridmomentet är det primära. Effektkravet är en nödvändig konsekvens av att man vill ha ett vridmoment.

Vridmomentet bestämmer direkt hur mycket acceleration man får. Vilken effekt som behövs för det vet man inte förrän man också har bestämt sig för hur högt upp i fart man ska kunna accelerera. Behöver vi 10 Nm vid 1000 r/min räcker det med 1 kW. Måste vi upp i 3000 r/min går det åt 3 kW, för att ta ett siffermässigt enkelt exempel på en elektrisk motor. Motorer till bilar är förstås starkare än så, men principen är densamma.
av Verdi
apersson850 skrev:
Verdi skrev:Att få hjulen att snurra görs visserligen med vridmoment på _hjulet_ men den fås av motorns effekt och hävarmen/utväxlingen.
Jag gör vågen. Det är precis det jag skrivit hela tiden. Det börjar med vridmomentet för att få fart på bilen, och som en sekundär konsekvens av detta krävs det effektutveckling för att kunna åstadkomma både vridmoment och rörelse samtidigt. Som en tertiär konsekvens går det åt energi för att upprätthålla en effektutveckling under någon tid.
Tycker det har funnits lite tvetydigheter om det är vridet i motorn eller vridet på hjulen som det syftats på.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Jag har hela tiden påpekat att det är vridmomentet på hjulen som sätter fart på bilen, och som en konsekvens av detta behövs det en effektutveckling i motorn för att kunna få ett vridmoment när bilen är i rörelse. Bäst acceleration får man när man har högsta möjliga effektutveckling in till växellådan, eftersom lådan då kan omvandla detta till högsta möjliga vridmoment på hjulen. Och det är det vridmomentet man vill komma åt. Vridmomentet är det primära. Effektkravet är en nödvändig konsekvens av att man vill ha ett vridmoment.

Vridmomentet bestämmer direkt hur mycket acceleration man får. Vilken effekt som behövs för det vet man inte förrän man också har bestämt sig för hur högt upp i fart man ska kunna accelerera. Behöver vi 10 Nm vid 1000 r/min räcker det med 1 kW. Måste vi upp i 3000 r/min går det åt 3 kW, för att ta ett siffermässigt enkelt exempel på en elektrisk motor. Motorer till bilar är förstås starkare än så, men principen är densamma.
Fattar inte varför ni tycker vridmomentet på hjulen är primärt. På min stora traktor kan jag växla ned 36 växlar och uppnår då +100,000 Nm :-O) :-O) :-O) på drivhjulen. Visst blir det grymt bra acc 0 - 0.01 km/h på typ 0.05 sek med det vridet, men speciellt primärt är det inte.

Vridet på hjulen är ju dessutom billigt och går att trolla fram, det är ju bara att växla ned, du kan ju få oändligt med vrid på hjulen även om motorn är mikroskopisk o svag..

Det primära för mig är att det finns effekt, det går inte att trolla fram genom att växla ned, det är dyrt och måste produceras av motorn och det måste räcka till för att acca upp till 50 eller 200 km /h beroende på fordon.

Min traktor har ju ultrakass acc trots 100.000 Nm på drivhjulen.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Kände mig lite lat o orkade inte igenom hela tråden, undrar mest om det är någon som vågat sig på Ricas steg2 trimning som ger 275hp / 536 Nm verkar vara kul när alla garantier gått ut o man e trött på polestar :) samma för både D4 AWD o D5
Användarvisningsbild
av Rillee
Vad är priset nu?

Edit: hittade det själv 6900
av prahna
Orkade inte läsa hela tråden men jag jobbade för några år sedan med denna typ av motorstyr hos en annan fordonstillverkare. Vi köpte ett "icke-auktoriserat" trim och kopplade in det. När vi sedan provkörde hade det dubbla railtrycket mot vad det var specat för......kan säga att det inte är bra! Så ni som köper icke Volvo leker så att säga med er motor. Nu finns det säkert både bättre och sämre system men detta har jag för mig klassades som bra....
Användarvisningsbild
av crumpets
prahna det kan väl omöjligt ha varit en omprogrammering utan snarare en trimbox man kopplar in extra hårdvara? Låter ju helt orimligt att styrenheten ens skulle kunna skicka begäran på såna extrema railtryck.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]