Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för era svar!

Det som oroar mig är justeringen av trycket i pumpen och eventuellt framtida slitage.

Nåväl...

Hittade denna film där några ryssar roar sig i skogen med Volvo XC70, Audi A6 och Audi A6 Allroad.

Om man kollar från ca 1:00 och framåt till ca 6:00 minuter så ser man att Alroaden har problem att ta sig upp. Volvon får kämpa lite också, men inte lika mycket.

Visst, dåliga däck och dåliga förare gör sitt, men 4-hjulsdriften på Allroaden verkar ju inte göra så mycket...

Detta är en annan video som visar att bilarna inte riktigt är gjorda för all terräng...

Alla med Haldex (okänt vilken generation) har ju mer eller mindre problem.

På riktigt:

/Fredrik
Lite underhållning eller nåt. Att stå stilla och låta hjulen sprätta på är ju meningslöst. Två varv runt, sen är allt mönster igensatt och man kan fundera på om det finns något annat sätt. Det är i alla fall ingen idé att fortsätta som man gjorde.
apersson850 skrev:Lite underhållning eller nåt. Att stå stilla och låta hjulen sprätta på är ju meningslöst. Två varv runt, sen är allt mönster igensatt och man kan fundera på om det finns något annat sätt. Det är i alla fall ingen idé att fortsätta som man gjorde.
Helt sant. Det är underhållning. Men, det visar också på att en Haldex-AWD inte är lösningen på alla framkomlighetsproblem.

Anledningen till att jag skulle vilja ha AWD är att få lite bättre framkomlighet på vintern och start vid hala partier runt om i Stockholm. Jo, det kan faktiskt vara riktigt halt vid rödjus i Stockholm och det är inte kul att stå och slira med framhjulen i en uppförsbacke med "normal" lutning när det är blankis...

/Fredrik
av rid54
Förflyttning på krävande underlag:
Om man har en besvärlig situation på exvis blött gräs, eller viss typ av sand så vill man ha draghjälp av alla hjulen redan från start, utan nåt hokuspokus egentligen. Om systemet först ska fatta att det spinner innan alla hjul får vara med och dra, har man ju redan börjat sabba friktionen under det spinnande hjulet just med spinnandet.... och då ökar man risken att köra fast. Det allra bästa enligt min mening är en spärrbar centraldiff och den spärrar man om det är riktigt besvärligt och/eller ett hjul hamnar på en extra slemmig fläck. Måste man bemästra situationer där man kan få diagonalspinn krävs ju ytterligare finesser (diffspärr/diffbroms eller nåt aktivt system med färdbromsen). Sånt där är ju lite mer terrängbilsstuk... och då har man ju att göra med bilar som ofta har större fjädringsväg än vanliga stadsjeepar för att just undvika sådant.

För personbilar med "AWD-funktion" kanske Haldex är en prisvärd lösning och den kanske är bättre vid kritiska situationer i hög fart och på moddig/våt vägbana, men det är inte en optimal terrängbilslösning. Det är ju ett par rätt olika kravbilder så att det inte finns ett system som är bäst överallt är väl inte så konstigt.
Nog finns det bättre system för extrem terrängkörning, men nog kommer man bra långt med en väl fungerande Haldex och fastigmansdiff (hjulbroms)... Jag har visat bilderna någon eller några gånger tidigare i tråden men va f-n. Min XC60 tog sig iallafall ur den här sörjan, det är mer än jag hade vågat hoppas på när jag kände hur den sjönk ner...

Bild

Bild

Bild
MartinS skrev:Nog finns det bättre system för extrem terrängkörning, men nog kommer man bra långt med en väl fungerande Haldex och fastigmansdiff (hjulbroms)... Jag har visat bilderna någon eller några gånger tidigare i tråden men va f-n. Min XC60 tog sig iallafall ur den här sörjan, det är mer än jag hade vågat hoppas på när jag kände hur den sjönk ner...
Vilken version av Haldex har du på den bilen?
Its1more skrev:
MartinS skrev:Nog finns det bättre system för extrem terrängkörning, men nog kommer man bra långt med en väl fungerande Haldex och fastigmansdiff (hjulbroms)... Jag har visat bilderna någon eller några gånger tidigare i tråden men va f-n. Min XC60 tog sig iallafall ur den här sörjan, det är mer än jag hade vågat hoppas på när jag kände hur den sjönk ner...
Vilken version av Haldex har du på den bilen?
Gen4, men jag tror inte det hade spelat så stort roll, efter det lerskyflandet så hade till och med Haldex gen 1 eller Gen 10 (vilken som nu kommer va sämst av dom) förstått att det hade varit vettigt att låsa kopplingen..

Den stod ganska djupt i skiten skulle man kunna säga....

Bild

/Martin
rid54 skrev:För personbilar med "AWD-funktion" kanske Haldex är en prisvärd lösning och den kanske är bättre vid kritiska situationer i hög fart och på moddig/våt vägbana, men det är inte en optimal terrängbilslösning
Det är olika på Haldex och Haldex, Gen 4 och Gen 5 är olika, och är olika prisvärda så klart,

Haldex Gen 4 spände upp AWDn på samma sätt som du laddar ett luftgevär. Om spinn detekterades var det bara för datorn att "trycka av" och vips hade du driv på alla fyra på millisekunder. Fungerar faktiskt mycket bra i alla normala situationer.

På Gen 5 sparade man bort uppspänningen och pumpen får pumpa upp tryck när det behövs driv på alla fyra, det gör ju att det tar ett tag.

Ett snabbt system är bättre både vid start på slipprigt underlag så hjulen inte hinner gräva ned sig eller vid hög fart om man gör ett filbyte genom en moddsträng och får släpp.

De flesta brötar ju inte runt i gyttjiga surhål utan startar på hala underlag som en gräsmatta eller isfläck vid rödljus. Eller byter fil på motorvägen. De är i de situationerna som Gen 5 o 4 verkligen skiljer sig åt.
Mjukvaran som låser i tid och otid låter inte så bra men om det finns en bättre elmotor så är ju det värt.

Är det någon som vet om man kan se olika nummer på motorerna eller något annat sätt att se vilken pumpmotor som sitter på sin egen bil?

Vidare kan man läsa några sidor bak om att någon fått olja och (som han tror iaf) filter bytt på gen 5 och bättre funktion efter det?

Jag lyfter fram mina frågor eftersom många säkert inte går bak en sida och läser.
det är ju inte kraften till bakaxeln som är största problemet när det gäller riktig terräng körning. en haldex bil med låsbara diffar i fram och bakaxlar och med en fjädring som kan flexa bra tar sig säkerligen nästan lika bra som en med låsbar mittdiff. i bilderna ovan hade nog en viskobil även tagit sig så länge man inte får för mycket diagonalspinn så man behöver låsbara eller iaf bromsade diffar. testade farsans xc70 08 för några veckor sen i en liten sandgrop, hittade en höjdskillnad på kanske 3 dm i ganska lös sand, körde upp snett så jag skulle få diagonalspinn, stannade så jag verkligen skulle testa hur den skulle klara det, och det var inte lönt att försöka köra upp på höjden, fick diagonalspinn direkt, inget fel på hur snabbt haldexen skickade bak kraften, det han i princip inte slira, inte så man såg det iaf innan den började slira på bakaxeln. men upp tog jag mig inte eftersom den saknar låsbara diffar i axlarna samt får dålig fjädring som inte kan flexa så alla hjul var i marken. var så enkel körning så en 740 hade tagit sig upp på 1:an med tomgångsvarv så det säger ju allt om hur såna här bilar är i riktig terräng=odugliga.
däremot i högre farter har snabbheten större betydelse för att det ska kännas stabilt och inte hinna släppa för mycket på framhjulen
  • 1
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 130

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]