Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tror absolut att man kommer se mer haldexhaverier framöver än på de tidigare modellerna. Stopp i pumpen kan man ju kanske ta, det är ju lätt på en gen5 att ta bort och göra rent den, det är svårare på en gen4 då du mest troligt måste ta bort kardan för att komma åt. Men det är ju värre när man slitit ut lamellerna vilket det ju finns en risk för om den ligger och halvlåser hela tiden "ifallatt", då är det ju utbyte av hela enheten som gäller.
jag har nu fått haldexen genomgången med nytt filter o ny olja (jag har fattat att det finns ett filter) sugsil rengjord osv, vidare har "nya" programvaran skjutits i!tror vidare att jag hade den "nya" pumpen redan.
Nu är jag benägen att kalla bilen för en AWD!!
av det jag kört hittils så går den super fint!
nu kan man gasa ut den på ställ precis som man kunde med Gen4!!
och om man står still och kliver på så vill den gärna sladda lite med bakvagnen när den kliver iväg!!

vidare så känns det som man hittat alla 163hk igen!
det byttes turbotrycksgivare på den trots att det inte låg någon felkod!
men bättre blev det!

fasst egentligen är det skit samma., för jag har beställt en ny så denna ska bara vara med 3 mån till :D
Litt merkerlig dette egentlig.

Fikk forhandleren min til å sjekke opp om det lå noen informasjon rundt AWD systemet på min bil, med tanke på bytte pumpe og ny programvare.
Han kunne ikke finne noe som helst (jeg satt å så på at han leitet)

Så lurer jo egentlig veldig på om min bil har fått gjort disse oppdateringene, da jeg heller ikke kan si jeg opplever disse problemene i særlig grad som er forklart her.
Min bil er jo en ganske sen MY13, uttaken februar/mars 2013.
apersson850 skrev:Drivsystemet som sitter i min XC70 2012, alltså Haldex generation 4 med fattigmansdiffar med bromsen och HDC kommer från Land Rover Freelander. När Land Rover skulle göra ett lite enklare system ville man i alla fall ta i lite, så inte skillnaden skulle bli för stor gentemot Defender. Sen fick Volvos XC70 ärva systemet, för då ingick båda i Fords PAG.
"Fattigmans diffbroms" via ABS-systemet är ju inget som bara sitter i XC70, det fanns ju även i 850 m fl och även i andra märken och modeller genom åren. Men jag vill minnas att jag första gången hörde talas om det i Freelander då det begav sig.
av rid54
Det kan ju finnas både för- och nackdelar med att göra komplexa system som beror av elektronisk övervakning av allt som sker vad gäller drivningen. Tidigare fanns ju bilar med ett system med en centraldiff och konstant 4WD, helt mekaniskt. Det man kunde bli lite trött på med dessa system, under väldigt krävande omständigheter, var ju att man kunde bli tvungen att spärra centraldiffen för att få "klassisk 4WD", med stel drivning av fram- och bakaxel. För en normalförare under något så när normala förhållanden uppstår behovet sällan, men när man låser centraldiffen får man en "Haldexbil", av den typ som diskuteras här. På vilket sätt just denna (Haldex-) lösning skulle vara bättre än en centraldiff känns inte alls självklart. För tillverkaren är det kanske billigare att lägga in en "Haldex" än en centraldiff? Ur bränslesynpunkt måste det vara helt detsamma, eftersom alla roterande axlar utom nån enstaka kardanaxel ständigt är i rotation i bägge fallen (eftersom man inte gör frikoppling vid hjulnaven). Med en centraldiff har man ständigt (utan fördröjning) fyrhjulsdrift och, om förhållandena kräver, så spärrar man centraldiffen och får den mer primitiva 4WD som var standard hos klassiska LandRovers och Jeep etc. Hela konceptet känns som att man hamnat i ett läge där någon bestämt att "vi ska ha 4WD men ni får fan inte rita in en centraldiff" och sedan får man lösa problemet med det som finns (Haldex...). Följdkraven på avancerade styr- och reglerkretsar och åtföljande kostnader för bilägaren för inköp och anpassning och underhåll, är ju en annan historia. Är verkligen det "nyare" systemet så mycket bättre än en centraldiff? (obs seriös fråga...)
En mellandiff med lamellkoppling är bäst i alla lägen men dyrast. Mellandiffen klarar att fördela kraften på alla hjulen 100% av tiden även om hjulen är olika slitna eller man kör i en kurva så fram och bakaxel rullar olika sträcka. Det gör att alla hjulen slits lika mycket och spinn uppstår nästan aldrig eftersom varje hjul bara får 25% av motorns effekt. Mellandiffen slits ju heller inte då den har kugghjul som fördelar kraften.

Om det trots allt skulle släppa så går lamellkopplingen in och fördelar kraften.

Det är alltså en diffrentialväxel komplementerad med en "haldexkoppling". Det bästa av två världar, men som sagt, så blir det ju lite dyrare och väger några kg extra,
Jeg har lest denne tråden med stor interesse og ønsker å dele mine erfaringer med hhv. Haldex 4 og 5. Rett før jul fikk jeg levert en XC60 awd aut MY14. Den erstattet en XC70 awd aut MY12, som igjen erstattet en XC70 awd aut MY10. Mine to XC70 har jeg vært utrolig fornøyd med, og de har blitt utsatt for store prøvelser!! Men min XC60 kunne jeg ikke like, og nå er den solgt. Det er flere grunner til dette (man sitter for høyt, bilen er for stiv osv.), og deriblant Haldex 5.

For min del handler ikke dette om fremkommelighet, men det faktum at jeg simpelthen hater forhjulstrekk. Jeg synes det er utrolig irriterende å kjenne at det trekker i rattet når jeg gasser hardt på sporete eller glatte veier. Det er også irriterende å kjenne at bilen understyrer når jeg provoserer den gjennom en glatt sving, helt på grensen av hva det er friksjon til. Dette har jeg aldri opplevd med Haldex 4. Der er det berettiget å si at bilen går på skinner. Men dette er absolutt merkbart på Haldex 5, og ihvertfall dersom du leker litt med bilen.

Jeg har derfor solgt min nyeste bil og igjen gått til anskaffelser av en XC70 MY12, men hva gjør jeg den dagen den er moden for bytte? Jeg kan selvsagt håpe Volvo har tatt til fornuft innen den tid, eller så må alternativet bli MB eller BMW. Det er tross alt mye bedre at bilen logrer med bakenden. Jeg venter i spenning. God helg folkens :D
Dyret1,
Kanske den kommande nya generationen XC90 eller den kommande V90(V70) kan bli bättre och kanske passa nästa gång du skall byta bil?
Borde väl bli XC90 med AWD och V90 med AWD för de som vill ha AWD. Vilken generation på Haldex och hur bra den blir i så fall på dessa kommande nya bilmodeller har jag dock inte en aning om.

/Bo
Vem vet kanske Volvo skippar Haldex som leverantör på SPA- bilarna. ;)
  • 1
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 130

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]