- ons 19 dec 2018, 21:31
#1287463
Ahh, "S/S" innebär start/stop-funktion, den va inte enkel att lista ut:) Jag kör inte korta sträckor och har inte autoavfrostningen för bakruta och speglar aktiverad. P-brännaren är jag osäker på om den går automatiskt under körning för att stötta upp motortempen, eller om den är en ren bekvämlighetspryl på dessa bilar? Jag har aldrig hört den gå när jag stänger av bilen, tex kort efter kallstart, vilket D5an alltid gjorde. Hade aldrig problem med urladdat batteri på min XC90 D5 heller så min användning hinner nog ladda på batteriet. Det är snarare något av dom som är i dåligt skick skulle jag tro. Bilen rullade i smällkalla norrland upp till 12 000 mil så där fick så klart batterierna bekänna färg och ett byte har redan skett där, och jag förutsätter det stora. Bilen är norrlandsutrustad med elektrsik motorvärmare också, inkl. batterladdning och det kör jag när det är smällkallt emellanåt. Batterivarningen kommer även efter 5min radiospelande med motor avstängd, sommartid. Skrev för ev. quickfix. Jag får väl bemöda mig med att ta fram batteribelastaren och mäta det storas kondition, samt öppna bruxen till bilen och se om det lilla batteriets funktion beskrivs. Har dock för mig att det står att batteribyte ska ske hos Volvo bara......därav en viss försiktighet att lyfta det lilla batteriet. Bild kan jag ta under helgerna. Nu jobbas det för mycket
Haft Amazon, Duett, 140, 164, 240, 360, 760, 945, XC90, en period med BMW tjänstebilar men tillbaks till Volvo nu.. XC70 T6-13 Polestar , Inscription, Hi-Tech pkt, Herrgårdsvagns pkt, Four-C chassi