Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
park assist pilot som jag kan komma ihåg fanns på xc90 MY14+ som då parkerade med en knapptryckning, dock har jag inte sett/hört att andra modeller hade systemet
Användarvisningsbild
av MartinS
V40 har väl haft det som option sedan den kom 2012?
Tja !
Har en XC70 T6-13 som ibland varnar för låg batterispänning och det sitter ett stort och ett litet batteri i denna modell och jag funderar på om det kan vara det lilla batteriet som är kass? Märker nämligen inte att startmotorn någonsin är trött.
Någon som vet vad det lilla batteriet har för funktion i just min modell? Någon som vet att det är bärgare till Volvo som gäller om jag byter det lilla själv, ifall det är så att det lilla tex håller datorerna ifall man lyfter det stora batteriet? Är det viktigt att inte ha eller att ha det stora inkopplat när man lyfter det lilla etc arbetsföljd?
av SWEDENMADED
?
av magruo
Har du bild på det lilla batteriet? 2 st batterier har man om det finns start/stopp funktion och det har inte Xc70 T6.
Det jag kan säga är att kör du korta sträckor samt använder värmaren så räcker batteriet inte länge.
Måste ladda med extern laddare ibland/rätt ofta så är det bara.
Varningen kommer ganska långt innan du märker att starten börja gå trögt och det är poängen så att säga. Ofta märker man det att värmaren slår ifrån med batterivarning i displayen som följd.
av SWEDENMADED
Ahh, "S/S" innebär start/stop-funktion, den va inte enkel att lista ut:) Jag kör inte korta sträckor och har inte autoavfrostningen för bakruta och speglar aktiverad. P-brännaren är jag osäker på om den går automatiskt under körning för att stötta upp motortempen, eller om den är en ren bekvämlighetspryl på dessa bilar? Jag har aldrig hört den gå när jag stänger av bilen, tex kort efter kallstart, vilket D5an alltid gjorde. Hade aldrig problem med urladdat batteri på min XC90 D5 heller så min användning hinner nog ladda på batteriet. Det är snarare något av dom som är i dåligt skick skulle jag tro. Bilen rullade i smällkalla norrland upp till 12 000 mil så där fick så klart batterierna bekänna färg och ett byte har redan skett där, och jag förutsätter det stora. Bilen är norrlandsutrustad med elektrsik motorvärmare också, inkl. batterladdning och det kör jag när det är smällkallt emellanåt. Batterivarningen kommer även efter 5min radiospelande med motor avstängd, sommartid. Skrev för ev. quickfix. Jag får väl bemöda mig med att ta fram batteribelastaren och mäta det storas kondition, samt öppna bruxen till bilen och se om det lilla batteriets funktion beskrivs. Har dock för mig att det står att batteribyte ska ske hos Volvo bara......därav en viss försiktighet att lyfta det lilla batteriet. Bild kan jag ta under helgerna. Nu jobbas det för mycket
Användarvisningsbild
av StefanN
Värmaren går bara om du själv startar den, ingen auto på den och den behövs inte för att hålla motortemp som på dieselbilar.
Batteri byter du utan att blanda in Volvo, se bara till att bilen går i vila innan dulossar polerna.
  • 1
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 149
Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]