Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:
StringerBell skrev:Diff-broms = skit.

Sitter man fast är det spärrar som gäller. Finns det någon bilmodell som har diff-bromsar som kan övervinna en fastkörning?
Xc60 pre my13 med fattigmansdiff tar sig loss rätt bra. Jag trode jag satt min sista potatis men det gick efter ett tag.
Fastnade du någon gång med spinnande hjul och lyckades få "systemet" att prova att få grepp med andra hjul?
Det tog stopp frammåt, jag fick backa mig ur det. Det tog några minuter men bromsarna jobbade järnet och bakåt kom jag sakta men säkert.
Vaddå sörja, det är ju på en av våra åkrar. Allt var fruset men just där var det uppenbarligen inte det :-)

Bild

hyffsade hjulspår efter att jag kommit loss.

Bild

Säg aldrig att man inte behöver AWD :-)

[
Dahler skrev: Kör en XC70 D4 AWD årsmodell 2013 (Haldex gen 5). Blev stillastående på svagt lutande väg, snö/is, här om dagen. Två spinnande hjul (vänster fram + höger bak)
Körde en XC70 D4 AWD årsmodell 2014 med automat i 350 mil förra veckan, tyckte den funkade bra. Var även tvungen att testa drivförmågan, stannade i en brant backe med packade blötsnö, fullgasstart det ryckte lite i bilen sedan åkte det i väg som på barmark :D däcken på bilen var dubbade Hakka Suv. Så spontant verkar din bil lite konstig enligt min uppfattning.
MartinS skrev:
Säg aldrig att man inte behöver AWD :-)

[
Mja..
Jag skulle väl ändå kunna påstå att de flesta klarar sig utan att köra i lössnö på ej frusna åkrar.. ;)

Jag och min pappa har i allafall klarat runt 20-25 sommrar med husvagn utan att köra fast en enda gång.. så nog går det. Jag skulle nog hävda att folk med awd kör fast oftare än de utan.. en viss övertro och att vi "vanliga" tänker en extra gång då vi vet att vi fastnar om vi ger oss på nått dumt. ;)
Jag blev stående i en snöig och ojämn uppförsbacke häromdagen med min XC70 AWD från 2012. Kunde gasa så ilskt jag orkade, men kom inte framåt/uppåt ändå.
"Stängde av" DSTC, gasade på lite och bilen kravlade sig upp utan några större problem.

Då "S" i DSTC innebär antispinn (automatiskt reducerat gaspådrag) innebär det ibland att det maximala pådrag bilen tillåter inte är tillräckligt för att det ska bli vridmoment över till både de två hjul som spinner och till de två som kan göra någon nytta. Då får man trycka MY CAR -> OK -> OK (på bil med Sensus) för att reducera DSTC (stänga av helt går inte). Då lägger inte antispinn någon sordin på effektuttaget, men Traction Control jobbar och diffbromsar så gott det klarar av.

Apropå husvagn så var det huvudsakliga anledningen till att jag köpte AWD den här gången. Vintrarna har jag klarat hyfsat, men tillfälliga campingar på gamla sjöbottnar, sura åkrar och all annan olämplig skit som en del orienteringstävlingsarrangörer anser sig nödgade att använda, det är något annat. När tvåhjulsdrivna bilar inte ens tagit sig fram själva, då är det inte lätt att få med sig husvagnen, ens med fyrhjulsdrift. Men det går.
Användarvisningsbild
av joel80
Skulle någon i familjen hålla på med just orientering skulle jag nog börja fundera på AWD! Orienterare verkar dra sig till just lera! Både i skogen och på diverse improviserade parkeringar! ;)
av rid54
En faktor som bidrar till "diagonalspinn" som beskrevs tidigare i tråden är ju om bilen är krängningsstyv. Om hjulupphängningen är "mjuk" och låter hjulen följa med ned i gropar utan att tappa för mycket hjultryck, så minskar risken att man får just diagonalspinn. Det är vanligt att personbilsaktiga AWD/4WD bilar har rätt stöddiga krängningshämmare för att inte kränga vid landsvägskörning och då blir ju kraven på andra, kompenserande system högre. En budget-4WD som Lada Niva klarar sig rätt bra utan sådant, eftersom bakaxeln har stor rörelsefrihet. Den har ju andra nackdelar i stället... Typ att den gärna kränger lite. (Förväntar man sig framkomlighetsproblem får man inte glömma att låsa centraldiffen. Då kommer man fram nästan överallt.)
Vroomvroom
Bild

Härligt att se riktiga lerbilder på Volvo också :-)-)

Jag kommer ihåg en historia härifrån när volvo precis lanserat 4x4 i V70XC.
En sådan står och slirar på en leråker så kommer en subaru med rallybil i ett släp efter och kör förbi.. Men idag verkar en Volvo och Haldex vara nästan ikapp.. :)
  • 1
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 130
Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Motorbyte Volvo 240