Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Termik
Erac skrev:Hämtade bilen igår och körde parkeringsvärmaren för första gången idag. Luktade bränt inne i bilen. Är det normalt?
Min luktade också första gången/gångerna. Skulle inte oroa mig.
av Thomas1987
Luktade bränt när ja körde dieselvärmaren också första gångerna.
av Termik
Erac skrev:Tack för snabba svar. Blev lite orolig men der verkar vara normalt att det luktar bränt första gångerna :)
Gissar att det är överflödigt rostskydd som bränns bort från den varma avgasdelen på brännaren alt någon tätningspasta som bränns bort vid de första starterna.
av caulfield
Hej : Ny på forumet och just beställt XC70 Summum

ngn som kan bidra med bilder på den bruna skinninredningen ? svårt att få en riktig bild över hur den verkligen ser ut !
av prahna
Har nu haft min xc70 d4 AWD i två veckor och jag funderar på att sälja bilen i sommar, inte för att jag är missnöjd, snarare tvärt om. Utan för att jag fick otroligt bra rabatt när jag köpte bilen och nu har jag fått förmånsbilsbilserbjudande....då får jag loss 70kkr och kommer gå +-0kr och dessutom får jag en ny bil....igen.....och kan då välja en xc60 d4 AWD istället....eller en BMW520dt eller X3 2.0d.....svårt val....varför så många val.....
av Sillastryparen
joel80 skrev:
Sillastryparen skrev:Niclas - ska kolla! Var ett bra tag sedan vi hade en V70, så jag har aldrig stött på fenomenet innan. Tack! :lol:
I världens mest olästa bok står det exakt hur man ska göra... ;)
Nu har jag kollat och kollat, luläst den där boken (förutsätter att det är Bibeln :???: :lol: ), och inte fått något svar! Vår mot Volvo V70:n inbytta Mitsubishi Outlander hade en användarhandbok som var enorm, och som gav svar på alla de frågor ingen hade ställt eller ens tänkte på, så man drunknade I info. Volvos Användarhandbok är précis tvärt om! I snabb-guide star t ex om det här med vindrutetorkare att "För att lyfta torkarbladen måste de vara I serviceläge - se ägarmanualen." Nu har jag lusläst den och inte så mycket som en fis I detta ämne, om jag inte last rysligt slarvigt, vilket jag inte tror! Dock fick jag ett förslag om att efter mototn stoppats upp med vindrutetorkarspaken direct. Funkar inte kan jag meddela. Gör man tvärt om, ett kort lyft på vindrutetorkarspaken, och när det är I sitt översta läge, stänger ner motorn, DÅ har man torkarna uppe och kan fälla ut dem båda! - Likaså funderingar om "Motor- och kupévärmare" (sid 30 I ägarmanualen, fårman info att "...se digital ägarmanual". Är det tänkt så tt jag ska sitta på förarplats och scrolla mellan menyerna I bilens manual för att t ex få veta hur jag stänger denna funktion om jag kör iväg INNAN förprogrammerad tid?

Dssutom tycker jag det är lite taskigt av mig att medverka till kapning av denna tråd, som ju handlar om att vänta på sin nya bil, när man redan fått den - men har frågor som man inte hittat info om. Jag skulle vilja starta en ny tråd med; Min nya Volvo - frågor och funderingar kring funktioner, reglage etc". Men då vi nu är så manga som skrivit här tappar vi ju all info från denna tråd om jg skulle göra så! Tips någon?

Denna sida är helt enormt bra med vänliga och kunniga människor som gärna hjälper, så jag vill ogärna släppa den! Vi är rysligt nöjda med vår V70, så det är egentligen bara handhavarfrågor som vi behöver lite hjälp med! Efter 130 mils körning har vi t ex en uträknad bränsleförbrukning på 0.8 liter/mil, vilket är lite törstigt. Dock automat och dubbdäck och inte ecco-drive inkopplat, men lite mycket ändå... Men den saken kan vi leva med! Annat är kanske att igår , att inget hände när startknappen trycktes på... Hustrun (van bilförre) skulle köra första streckan, allt lyste på instrumentbrädan, wifi kopplades upp, men motorn gick inte igång. Först efter hennes (!) order , alla ut ur bilen, lås med fjärrkontroll, lås upp, in I bilen och starta - funkade allt perfekt! Lite skumt. Men som sagt, hör ju inte heller till väntans tider...

Alltnog och emedan... Vart tack för all hjälp här! :lol: :D
av andersuw
Sillastryparen skrev:
joel80 skrev:
Sillastryparen skrev:Niclas - ska kolla! Var ett bra tag sedan vi hade en V70, så jag har aldrig stött på fenomenet innan. Tack! :lol:
I världens mest olästa bok står det exakt hur man ska göra... ;)
Nu har jag kollat och kollat, luläst den där boken (förutsätter att det är Bibeln :???: :lol: ), och inte fått något svar! Vår mot Volvo V70:n inbytta Mitsubishi Outlander hade en användarhandbok som var enorm, och som gav svar på alla de frågor ingen hade ställt eller ens tänkte på, så man drunknade I info. Volvos Användarhandbok är précis tvärt om! I snabb-guide star t ex om det här med vindrutetorkare att "För att lyfta torkarbladen måste de vara I serviceläge - se ägarmanualen." Nu har jag lusläst den och inte så mycket som en fis I detta ämne, om jag inte last rysligt slarvigt, vilket jag inte tror!
I manualen till min egen bil (V70 D4 -15, AT1446, s. 357) kan man läsa följande. På min bil funkar det också enligt den bruksanvisningen.

Torkarblad

Torkarblad sveper bort vatten från vind- och bakrutan. Tillsammans med spolarvätska rengör de rutorna och säkerställer sikten vid körning.

Vindrutans torkarblad måste vara i serviceläge när de ska bytas.

Serviceläge

För att det ska vara möjligt att byta, tvätta eller lyfta torkarbladen (till exempel vid avskrapning av is från vindrutan) måste de vara i serviceläge.

VIKTIGT

Innan torkarbladen sätts i serviceläge – säkerställ att de inte är fastfrusna.

1. Sätt fjärrnyckeln i startlåset11 och tryck kort på START/STOP ENGINE-knappen för att sätta bilens elsystem i nyckelläge I. För detaljerad information om nyckellägen, se Nyckellägen – funktioner vid olika nivåer (s. 75).

2. Tryck kort på START/STOP ENGINEknappen igen för att sätta bilens elsystem i nyckelläge 0.

3. För inom 3 sekunder höger rattspak uppåt och håll den kvar i ca 1 sekund. Torkarna går då och ställer sig rakt upp.

Torkarna återgår till utgångsläge vid ett kort tryck på START/STOP ENGINE-knappen för att sätta bilens elsystem i nyckelläge I (eller vid start av bilen).

VIKTIGT

Om torkararmarna i serviceläge har fällts upp från vindrutan, måste de fällas tillbaka mot vindrutan innan torkarna tillåts att återgå till utgångsläge. Detta för att undvika att lacken på motorhuven skrapas.
  • 1
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 116

Hittade du lösningen? Har också vatten […]

Tack för tipset. Det här är VEA-mot[…]

Dolda Vinkeln...

För skojs skull så köpte jag mig e[…]

Det har inte sålts så många &aum[…]