Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Gourmand skrev: Den billigaste bilen du kan äga, är den du redan har !
Sant -den är körd i bott värdemässigt men är i bra skick mekaniskt, den har servats på Volvoverkstad i alla år (senast var det 20:e servicen för nån månad sen) och alltid reparerat så fort det behövts, även lite i förebyggande syfte. Nuvarande bil går bra men då jag pendlar till/från jobbet varje dag 6 mil till och lika långt hem så är driftsäkerheten också ganska viktig - min nuvarande bil som gått 40000 mil kan få för sig att börja krångla eller bara dö snart - känns lite oklokt att forsätta lita på fru forutna att den skall gå som en klocka i evighet även om jag skulle försöka hålla den vid liv ännu en tid. Komfortmässigt har jag inget att klaga på den bil jag har, man åker som en kung även i en V70 2001, sätena är ju nästan som nya och att nån suttit i förarsätet i 40000 mil kan man faktiskt inte se (värmeslingan i förarsätet är bytt en gång för nåt år sen under klädseln men det syns ju inte). Inget skulle egentligen hindra mig att åka 40000 mil igen med samma bil om den varit ny idag. Men så vill man ha lite "nytt" både vad gäller yttre utseende på bilen och interiör samt motor, och den snåla D2 eller D3 dieselmotorn blir bäst för mig i dagsläget. Så V70 D2 2012-2013 och D3 2013 Momentum är det jag fastnat för som känns rätt för mig idag att leva vidare med i minst 10 år framåt.

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av bem
GustavE skrev:bem, bygg en V70 Nordic utan 7" skärm och dra av 8 % :). Då får du dessutom tidur till värmaren.
Hej,
Tack för tipset, Momentumnivå är det jag vill ha och det är det tydligen i "Nordic". Men metallic vill jag ha (vit/svart/röd/ har jag svårt för) så det blir 8 tusen extra, och enda jag är lite svag för som extra "onödig" utrustning är 7 tum skärm vilket alltid är extra utrustning (eller i paket, dock ingår det inte i Momentum/Nordic) och man blev tvungen lägga till 2,5 tusen tusen att få 7 tum skärm (dock ej med DVD, bara CD).
Blev 333 tusen enligt volvocars hemsida bygg din bil - minus ca 8% ger minus 26 tusen dvs ca 307 tusen kr.

Tidur till dieseldrivna parkeringsvärmaren, baksätesvärme och parkeringssensor bak har de lagt vid sidan i Nordic paketet (vanligtvis ingår de två senare sakerna i Momentumpaket).

Jag ser att du har en V70 D4 Momentum 2014 - nöjd med den? Är det en "Nordic"?

/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av bem
En sak som jag missat hittills är att se upp med är om "tidursfunktionen" för dieselvärmaren är aktiverad via mjukvara i de bilar jag kollar på. Tydligen kostar det några tusenlappar att ladda in mjukvaran för detta (sett uppgifter på 2 eller 3 tusen här på forumet för att få mjukvaran intankad hos Volvo, men den verkar dock kosta ca 5 tusen kr i Volvos prislistor i dag??). Är ju nåt att ta i beräkning när man jämför olika bilar.

En annan sak som jag ej har koll på det är om det på 2013 årsmodell är tryckluftsensorer i däcken? Det vill jag ju inte ha för det är bara en extra grej som kan strula och som kostar extra vid däckbyte. Har jag klarat mig i 35 år utan sånt så kan jag nog klara mig utan i framtiden också.
Nån som vet om det är sånt i svensksålda V70 2013? Är det bara i 2014 kanske på vissa modeller? Läste i Vi bilägare senaste numret om att även Volvo har sånt här i sina bilar numera (vilka modeller och vilka årgångar framgick inte).

/Bo
bem skrev:En sak som jag missat hittills är att se upp med är om "tidursfunktionen" för dieselvärmaren är aktiverad via mjukvara i de bilar jag kollar på. Tydligen kostar det några tusenlappar att ladda in mjukvaran för detta (sett uppgifter på 2 eller 3 tusen här på forumet för att få mjukvaran intankad hos Volvo, men den verkar dock kosta ca 5 tusen kr i Volvos prislistor i dag??). Är ju nåt att ta i beräkning när man jämför olika bilar.

En annan sak som jag ej har koll på det är om det på 2013 årsmodell är tryckluftsensorer i däcken? Det vill jag ju inte ha för det är bara en extra grej som kan strula och som kostar extra vid däckbyte. Har jag klarat mig i 35 år utan sånt så kan jag nog klara mig utan i framtiden också.
Nån som vet om det är sånt i svensksålda V70 2013? Är det bara i 2014 kanske på vissa modeller? Läste i Vi bilägare senaste numret om att även Volvo har sånt här i sina bilar numera (vilka modeller och vilka årgångar framgick inte).

/Bo

He He He Visste inte att det fanns fler som var så grundliga i sitt sökande efter den "perfekta" kompromissen av pris och pang.

Bo, va lite crazy slå till och "köp grisen i säcken å chansa" :D
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Just när det gäller såpass dyra prylar som (nästan) ny bil i den här prisklassen är det bara dumt att chansa.
Jag är nästan lite förvånad över mig själv att jag har haft energi så här långt i sökande efter passande bil.
Så länge det känns OK att leta och kolla hit och dit så må det va hänt att det tar lite tid.
Jag har ju köpt ny bil de 3 senaste gångerna så jag är ganska ringrostig på begköp. Men jag börjar få upp ångan.
Vid nybilsköp är det så mycket enklare.
Sund skepsis till allt vid bilköp och inte anta minsta lilla tror jag på - landar en för mig "lämplig" bil framför mina fötter genom idogt eget sökande eller på annat sätt så slår jag till på stubinen så där är det ingen tvekan. Men jag lovar dig, jag har kollat noggrant, det finns t ex inte många V70 i mitt län som jag varit såvärst intresserade av så det verkar bli "fjärrköp" säkerligen 20-30 mil från där jag bor och då vill jag vara extra noga.
Jag log när jag läste om killen som ladda i 3 mån genom att läsa annonser på blocket etc innan han köpte en beg bil men fasen skall det bli så för mig också ... :) Men så lång tid som killen några inlägg längre ned som kolla på annonser i 2 år blir det inte det kan jag lova för så länge rullar nog inte min nuvarande V70 gissar jag...
Och vem vet nån kanske får nytta ev den här tråden om V70 köp senare, en del bra tips finns det i tråden hittills och mer kommer nog.

/Bo
Har du kikat något på kvarndammen?

Se denna: https://www.kvd.se/sv/auktion/personbil ... 94361.html

Tror du kan få loss något liknande för under 200' och att köpa från kvd är som att köpa från vilken bilhandlare som helst med garantier osv.

Köpte min bil därifrån och är kanonnöjd. Skicket var över förväntan när man jämförde med beskrivningen på objektet.
Användarvisningsbild
av GustavE
bem skrev: Jag ser att du har en V70 D4 Momentum 2014 - nöjd med den? Är det en "Nordic"?

/Bo
Har inte fått den än tyvärr. Hoppas jag får den inom några veckor. Ja det är en Nordic som jag ska använda på samma sätt som du använder/ska använda din V70. Jag pendlar till jobbet drygt 6 mil enkel väg per dag.
bem skrev: En annan sak som jag ej har koll på det är om det på 2013 årsmodell är tryckluftsensorer i däcken? Det vill jag ju inte ha för det är bara en extra grej som kan strula och som kostar extra vid däckbyte. Har jag klarat mig i 35 år utan sånt så kan jag nog klara mig utan i framtiden också.

/Bo
Läste också det där i ViBilägare. Kollade då direkt bland finesserna i Volvos fysiska V70-broschyr (utgåva nov 2014) men såg inte till något om sån övervakning. Hoppas verkligen det inte är det i V70 2014. Då får man nästan göra som en bekant som har det på sin Corvette. han har en svetsad plåtlåda med en ventil på som han lagt alla sensorer i. :)
jpennerb skrev:Har du kikat något på kvarndammen?

Se denna: https://www.kvd.se/sv/auktion/personbil ... 94361.html

Tror du kan få loss något liknande för under 200' och att köpa från kvd är som att köpa från vilken bilhandlare som helst med garantier osv.

Köpte min bil därifrån och är kanonnöjd. Skicket var över förväntan när man jämförde med beskrivningen på objektet.

Blir det rätt pris så är det en fin bil...
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Då har jag letat klart och köpt en ny bil. Det blev detta:

2014 V70 D3, manuell växellåda, Momentum, Business Edition(=Teknikpaket), med Klimatpaket med Volvo On Call+eluppvärmda spolmunstycken. Nya vinterdäck dubbat (Continental Conti Ice Contact) på Volvo original aluminiumfälg Pangaea. Gummimatta för lastutrymmets golv och stänkskydd fram+bak.

I teknikpaketet ingår Digitala kombiinstrumentet med 8 tum TFT skärm, High Performance ljudanläggning med 7 tum skärm och parkeringshjälp bak (som de flyttat från Momentumpaketet till Teknikpaketet).
Inget extra lull-lull egentligen, ungefär på den nivån jag har på min nuvarande gamla V70.

Skall komplettera med delbart drag till våren (har båttrailer), kändes inte nån mening att sätta på det nu på vintern när jag ändå inte skall dra båten föärrän i maj. Skall köpa och själv montera en Calix laddare i bilen också så batteriet mår bra på vintern, när dieselvärmaren nu kommer användas en del, det skall jag nog klara av.

Fick punga ut med 311 lakan för ovanstående. Den skicklige prutaren får säkert ner en sån här ännu lägre i pris men jag är nöjd i alla fall med priset.
Det som fick vågskålen att väga över till en sprillans ny var att nästan alla 2013 V70 jag kollat på hade varit demo eller hyrbilar och det tog emot lite då för mig. Var och kollad på några V70 2013 som gått som hyrbil i 1 år och ca 3000 mil på mätaren man jag tyckte ej de såg nog fräsha ut för begärt pris. Nån hade stenskott i rutan, de var lite blästrade i nosen och motorhuven och nån hade repor i paneler inne i bilen, nån hade repor i lacken, en bil starta inte när handlaren skulle starta en som jag ville provköra (batteriet var tomt), nån hade kantstötta framfälgar.

Nu skall jag vara rädd om den här nya bilen för den tänker jag ha fram till pensionen med lite tur (sen blir det en ny eller nästan ny till om man får vara med så länge och det blir nog den sista bilen jag kommer att äga skulle jag tro).

Hämtar bilen på lördag.
Jag kanske lägger in nån bild på bilen sen här om nån är intresserad.
Återkommer senare hur nöjd jag blev men det skall nog inte bli nåt problem med det - nytt är nytt. Diesel blir nytt för mig - lite spännande. Värmaren med Volvo On Call där jag kan fjärrstyra värmaren med mobil-app blir lite av en dröm då jag åker mycket längdåkning på skidor. Nu kan jag komma till varm bil - gött. 3 år Volvo On Call abonnemang ingår gratis och funkar detta bra får man väl förlänga abonnemanget sen även om man får punga ut med ca 100 kr/mån.
Skall ju köra med den här i minst 10 år, kanske lite till, så det känns skönt att starta med 0 mil på mätaren. Nu hänger det mycket på mig att hålla den i skick så den klarar lika många mil som jag körde min nuvarande V70 som jag också köpte ny 2001.
Efter att ha gjort en uträkning på mina driftskostander på min gamla V70 under de 12 år och 40000 mil jag kört den, som ni kan läsa om här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=100047
så kanske jag nu vet lite bättre var man kan försöka få ner kostnaderna.

Det var lite över 2 månader sen jag starta den här tråden och fasen det var den tid jag behövde sett i backspegeln innan det mogna fram vad jag skulle slå till på till sist. Känner mig nöjd.

/Bo
Grattis Bo!
Härligt att det äntligen blev napp! Känner en samhörighet i din grundlighet när du handlar det är ju iaf en av de större affärerna som man gör och förvånansvärt va lite energi som folk lägger på detta.
Allt väl önskar OTPG Pelle G från "lusaskaen"
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 28

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n