Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
matsuken skrev:+1 på den.

Varför skrivs inget om detta bedrägeri i pressen?
På vilket sätt är det bedrägeri?
av V60D5AWDPolestar
VolvoB20 skrev:
Maximuspro skrev: Det finns ju typ två monstertrådar om detta en där problem tas upp ...

Hade man istället sagt att från och med MY13 använder man en ny mer "kostnadseffektiv" generation som har lite lägre prestanda men i gengäld gör att volvo inte har behövt prishöja sina AWD modeller så hade nog tråden dött ut snabbt.
Om det var kostnadseffektivitet och att göra det billigare för oss kunder som låg bakom gen5 så kunde man ju sluta tvinga på oss
som vill ha en 4-hjuldsriven 60-serie automatlåda!

Lite out off topic men detta ämne är viktigt för mej då val av nästa bil hänger mkt på prestandan hos 4-hjulsdriften. Drar upp 2-tonsbåt
på våt båtramp utan problem idag och vill inte stå där med spinnande framhjul och hjärtat i halsgropen..... Funderar nu som bäst på om
man kanske skulla förlänga tjänstebilsavtalet med ett år när nuvarande går ut till hösten.
Senast redigerad av 1 V60D5AWDPolestar, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:

Inget alls skulle jag säga... en tillverkare kan ju ändra spec när som helst....
av Enzo
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:

Inget alls skulle jag säga... en tillverkare kan ju ändra spec när som helst....
Ja, jag håller nog med. Tror inte Volvo uttryckt sig bedrägligt i sitt säljmaterial. Det är ju som PS, de flesta tycker det blev sämre till My11, men ingenstans har ju Volvo lovat nåt annat.
av sweborn
Tror Volvo har mer behov av kortsiktiga besparingar än långsiktig kundnöjdhet. Tunga investeringar framför sig, osäker marknad, utländsk högbelånad ägare och redan taskig ekonomi i bolaget. Tror inte ledningen ligger vaken och tänker på just Haldex gen 5 och dess negativa effekter. Tror snarare SAAB-scenariot ruggar i vassen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
Ja, jag håller nog med. Tror inte Volvo uttryckt sig bedrägligt i sitt säljmaterial. Det är ju som PS, de flesta tycker det blev sämre till My11, men ingenstans har ju Volvo lovat nåt annat.
Det tråkiga var ju att jag frågade volvo specifik om det var någon skillnad och fick svaret. Nej.

Sen när jag fick bilen och AWDn var superslö så lämnade jag in den för reparation.

Först när min stackars ÅF inte lyckats laga AWDn så kröp det fram från Volvo centralt att det inte var något fel eller gick att laga. Gen 5 hade egenskapen att vara megaslött till skillnad från Gen4.

Hade man kläck ur sig det från början hade ju varken jag behövt undra eller min ÅF försökt laga AWDn.

Jag tycker tråden är bra, nu slipper ju fler lämna in sin bil för att man tror att AWDn är kaputt när den är så grymt seg. Det är inte bättre komponenter helt enkelt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
sweborn skrev:Tror Volvo har mer behov av kortsiktiga besparingar än långsiktig kundnöjdhet. Tunga investeringar framför sig, osäker marknad, utländsk högbelånad ägare och redan taskig ekonomi i bolaget. Tror inte ledningen ligger vaken och tänker på just Haldex gen 5 och dess negativa effekter. Tror snarare SAAB-scenariot ruggar i vassen.
Vill man upp i premiumsegmentet kan man ju inte spara hur hårt som helst.

Det är ju en sak att man inte har råd att utveckla nya dyra lösningar, en annan sak när man redan har ett suveränt system som varit i produktion i många år och dumpar detta till förmån för något som är så mycket sämre.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:
Det tråkiga var ju att jag frågade volvo specifik om det var någon skillnad och fick svaret. Nej.

Sen när jag fick bilen och AWDn var superslö så lämnade jag in den för reparation.

Först när min stackars ÅF inte lyckats laga AWDn så kröp det fram från Volvo centralt att det inte var något fel eller gick att laga. Gen 5 hade egenskapen att vara megaslött till skillnad från Gen4.

Hade man kläck ur sig det från början hade ju varken jag behövt undra eller min ÅF försökt laga AWDn.

Jag tycker tråden är bra, nu slipper ju fler lämna in sin bil för att man tror att AWDn är kaputt när den är så grymt seg. Det är inte bättre komponenter helt enkelt.
. Høres ikke bra ut!
Senast redigerad av 2 2013xc70, redigerad totalt 0 gång.
av mattish
V60D5AWDPolestar skrev:
VolvoB20 skrev:
Maximuspro skrev: Det finns ju typ två monstertrådar om detta en där problem tas upp ...

Hade man istället sagt att från och med MY13 använder man en ny mer "kostnadseffektiv" generation som har lite lägre prestanda men i gengäld gör att volvo inte har behövt prishöja sina AWD modeller så hade nog tråden dött ut snabbt.
Om det var kostnadseffektivitet och att göra det billigare för oss kunder som låg bakom gen5 så kunde man ju sluta tvinga på oss
som vill ha en 4-hjuldsriven 60-serie automatlåda!

Lite out off topic men detta ämne är viktigt för mej då val av nästa bil hänger mkt på prestandan hos 4-hjulsdriften. Drar upp 2-tonsbåt
på våt båtramp utan problem idag och vill inte stå där med spinnande framhjul och hjärtat i halsgropen..... Funderar nu som bäst på om
man kanske skulla förlänga tjänstebilsavtalet med ett år när nuvarande går ut till hösten.
Tror nog inte att du skulle bli stående med spinnande framhjul särskilt länge.. Och skulle så vara fallet kanske man kan förladda fyrhjulsdriften att gasa samtidigt som man håller bilen still med bromsen ? Borde fungera faktiskt..
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Du kan ikke forladde pumpen ved å gi gass og holde på bremsen? Pumpen gir trykk først når forhjulene går fortere rundt en bakhjula, og det er tregheten i gen 5 systemet som gjør at man kan spinne litt før det trekker bak. Har du automat kan du sette gearspaken i sportmodus og i første gear, så trykke på dtcs knappen, da trekker den mye bedre i gang opp til 8 km i timen.så når du har kommet i gang må du over i drive hvis du vil ha høyere fart. Dette går tregt og er ingen løsning når du vil fort avgårde og trenger awd. Det er heller ikke en løsning på tregheten i gen 5 når du kjører i en bakke i 20-30kmt eller fortere og det begynner å spinne på hølka.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 20

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]